Ga naar inhoud

Tentoonstellingen


Gast Natte aap

Recommended Posts

Gast Natte aap

(ik vond op het eerste zicht nog geen draad over tentoonstellingen, maar die zal er wel zijn, plak dit er dan misschien maar onder?)

 

Vandaag naar de tentoonstelling over Will gaan kijken (curator Ever Meulen) in Bozar. Dan moet je helemaal naar de kelder stesselen. En dan vind je daar een aantal zijkanten van bushokjes. Een metalen echtopstaande rechthoek met een grote uitsparing voor reclameborden waar ze in dit geval gedrukte doeken met tekeningen van Will hebben in gehangen met een lamp achter.

 

Als je de kopjes van Stomp volgt, ontdek je nog een gang met tekeningen en wat verder een grote zaal waar de originele platen op doek gedrukt zijn. Enkele tekeningen zijn ook uitvergroot.

 

Een aantal leuke tekeningen, hier en daar een woordje tekst maar niet veel, en een boel platen op doeken gedrukt en in de bushokjes gehangen. (het zijn niet letterlijk bushokjes hé, maar dat gevoel gaf het me).

 

Geen originele tekening te bespeuren, weinig of geen info over het leven en werken, geen chronologie of thema in de tentoonstelling te bespeuren. Mager beestje en de moeite van de verplaatsing niet echt waard. Ik ben een liefhebber van de tekeningen van Will, maar waarschijnlijk had ik er meer van verwacht.

 

dan maar door naar galerij Champaka waar Tillieux tentoonstelt. Helaas op maandag en dinsdag enkel op afspraak, dus de kermis was koud.

 

In stripwinkel Brüsel (anspachlaan, naast de AB en het beursgebouw) was er een tentoonstelling van Romain Renard (zijn eerste strip Melville is uit). Originele platen, potloodtekeningen en geinkte platen. Zeker de moeite. De man kan mooi tekenen. (Ik ging eigenlijk voor Bajram, maar die hadden ze al weer opgeruimd en Renard in de plaats gehangen)

 

Vorige week vrijdag trouwens toevallig op een tentoonstelling over Robbedoes gestoten. Spirou, groom à tous les étages. Op de grote zavel. Gallerij Petits Papiers. Ik liep er voorbij, zag een robbedoes en dacht, daar wil ik meer van weten. Ik liep zo de galerij binnen. Interessant. Een aantal originele tekeningen van Franquin, en een aantal platen van verschillende robbedoes tekenaars. In de kelder originele tekeningen van een niet bestaand tijdschrift over robbedoes dat tijdens de oorlog zou zijn uitgekomen. Een persiflage/parodie. De tekenaar gaf trouwens zelf een rondleiding aan een groep jongeren op hetzelfde moment. Maar de tentoonstelling is reeds afgelopen (duurde tot 6 oktober)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

In stripwinkel Brüsel (anspachlaan, naast de AB en het beursgebouw) was er een tentoonstelling van Romain Renard (zijn eerste strip Melville is uit). Originele platen, potloodtekeningen en geinkte platen. Zeker de moeite. De man kan mooi tekenen. (Ik ging eigenlijk voor Bajram, maar die hadden ze al weer opgeruimd en Renard in de plaats gehangen)

 

Is niet zijn eerste strip hoor,zijn 3de zelfs (als ik het goed voor heb). Heeft een strip over Jim Morrison (zanger van The Doors) en dan nog American seasons..

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

 

In stripwinkel Brüsel (anspachlaan, naast de AB en het beursgebouw) was er een tentoonstelling van Romain Renard (zijn eerste strip Melville is uit). Originele platen, potloodtekeningen en geinkte platen. Zeker de moeite. De man kan mooi tekenen. (Ik ging eigenlijk voor Bajram, maar die hadden ze al weer opgeruimd en Renard in de plaats gehangen)

 

Is niet zijn eerste strip hoor,zijn 3de zelfs (als ik het goed voor heb). Heeft een strip over Jim Morrison (zanger van The Doors) en dan nog American seasons..

 

 

 

 

ah, ok, ik had in een artikel in de franstalige metro opgevangen dat het zijn eerste strip was, maar dan zal ik dat fout gelezen hebben. Terug naar school Aap, leske van Frans beter leren  :) Merci voor de correctie.

Link naar reactie

Welja, Bajram maakt alles op computer tegenwoordig en dan proberen ze 'unieke' prints op 1 ex. te verkopen als origineel. Ze moeten iets proberen hé maar van mij mogen ze terug op papier werken en dan op computer afwerken. Gelukkig heb ik enkele jaren geleden nog een origineel van UW1 kunnen kopen waar nog iets deftig op staat, zelfs toen was het zoeken tussen al de (bijna) lege originelen.

Link naar reactie

In destreekrant van 9 okt:

 

" De Amerikaan Will Eisner (1917 - 2005) wordt unaniem beschouwd als een van de grootmeesters van het stripverhaal uit de XX eeuw.

Het Stripmuseum in Brussel (Zandstraat) eert de grondlegger van de graphic novel met een overzichtstentoonstelling. "

 

Eens opgezocht:

http://www.stripmuseum.be/nl/tentoonstellingen/tijdelijke-tentoonstellingen/will-eisner-van-the-spirit-tot-de-grafische-roman

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...