Ga naar inhoud

De Gulle Hollander?!


Recommended Posts

In België is er een tijd geweest dat er om de maand zo een inzamelshow op TV was. Ik denk dat de mensen het gewoon beu geworden zijn. Er is hier ook niet veel tramelant rond gemaakt in andere media.

 

Zo'n ramp komt regelmatig eens voor, de regeringen en organisaties moeten dat behandelen en er moet gezorgd worden dat er voldoende geld in de pot zit zodat dergelijke inzamelactiesacties niet nodig zijn. Dat is mijn mening en ik denk dat veel Belgen ook zo denken.

In België is er trouwens het B-FAST team dat in dergelijke gevallen praktishc ogenblikkelijk kan vertrekken.

Link naar reactie

Die tsunami-inzamelactie zal niet veel geholpen hebben, denk ik. Massa's geld verzameld, en een tijd later een tsunami aan voorbeelden hoe dat geld niet de mensen hielp waarvan de gever dacht dat ie ze hielp.
Ik merk ook van mezelf dat ik veel meer geneigd ben over te schrijven voor een 'vergeten' drama dan naar de gemediatiseerde ramp du jour.

Link naar reactie

Er stonden containers vol eten weg te rotten na die tsunami aan hulp voor de slachtoffers van de tsunami. Dus aan de ene kant zou je best wat willen geven, maar aan de andere kant "verdwijnt" er zoveel dat ik me er nooit zo toe geroepen voel. En ik wil ook eens hier een ramp hebben, gewoon om eens te kijken of wij dan ook geholpen worden en door wie. Ik vrees dan vreselijk teleurgesteld te worden, maar wie weet heb ik het weer eens gruwelijk mis in deze....maar nu leef ik in het ongewisse wat dat betreft.

En wij zijn Calvinisten? Pffffrtt, de gemiddelde Hollander weet geeneens (meer) wat dat inhoudt.

Ik krijg bij dit soort acties ook altijd een naar gevoel wat betreft de zittende regering. Die krijgt meteen weer een boodschap dat er nog genoeg te halen valt bij het gepeupel.

Link naar reactie

Er stonden containers vol eten weg te rotten na die tsunami aan hulp voor de slachtoffers van de tsunami. Dus aan de ene kant zou je best wat willen geven, maar aan de andere kant "verdwijnt" er zoveel dat ik me er nooit zo toe geroepen voel. En ik wil ook eens hier een ramp hebben, gewoon om eens te kijken of wij dan ook geholpen worden en door wie. Ik vrees dan vreselijk teleurgesteld te worden, maar wie weet heb ik het weer eens gruwelijk mis in deze....maar nu leef ik in het ongewisse wat dat betreft.

En wij zijn Calvinisten? Pffffrtt, de gemiddelde Hollander weet geeneens (meer) wat dat inhoudt.

Ik krijg bij dit soort acties ook altijd een naar gevoel wat betreft de zittende regering. Die krijgt meteen weer een boodschap dat er nog genoeg te halen valt bij het gepeupel.

 

Het eerste argument begrijp ik.. weggesmeten geld. Het tweede vind ik eigenlijk een erg argument. We helpen mensen alleen maar als ze iets terug doen? Nochtans staat in de wet zelfs dat je verplicht hulp moet geven in noodsituaties.. maar ik veronderstel dat je de portefeuille of zo kunt meepakken terwijl je de 100 belt, dan heb je iets terug he. Ik trek het een beetje in het belachelijke, maar dit is een argument waar ik nooit mee akkoord zou kunnen gaan. Je helpt (of niet) omdat je dat kiest, niet om iets terug te krijgen.

 

Qua de regering.. die moeten echt alleen maar naar de hoeveelheid op de spaarboekjes kijken en die weten het wel hoor.. het geld is er.

Link naar reactie

Er stonden containers vol eten weg te rotten na die tsunami aan hulp voor de slachtoffers van de tsunami. Dus aan de ene kant zou je best wat willen geven, maar aan de andere kant "verdwijnt" er zoveel dat ik me er nooit zo toe geroepen voel. En ik wil ook eens hier een ramp hebben, gewoon om eens te kijken of wij dan ook geholpen worden en door wie. Ik vrees dan vreselijk teleurgesteld te worden, maar wie weet heb ik het weer eens gruwelijk mis in deze....maar nu leef ik in het ongewisse wat dat betreft.

En wij zijn Calvinisten? Pffffrtt, de gemiddelde Hollander weet geeneens (meer) wat dat inhoudt.

Ik krijg bij dit soort acties ook altijd een naar gevoel wat betreft de zittende regering. Die krijgt meteen weer een boodschap dat er nog genoeg te halen valt bij het gepeupel.

 

We hebben er weer eentje bij voor de categorie smakeloos...

Link naar reactie

We hebben er weer eentje bij voor de categorie smakeloos...

Volgens mij ben je prima in staat wat tussen de regels te lezen. Niemand wenst dit werkelijk, maar ik vraag het me wel af en denk dat ik het antwoord geeneens wil weten.

 

En voor Witam...natuurlijk kies je voor wel of niet, moet iedereen ook zelf weten. En deze ramp staat weer op zichzelf natuurlijk. Maar inderdaad, er wordt vaak geholpen en ook wat terugverwacht, dat gebeurt denk ik meer dan wij weten. En dan trek ik het breder dan bv. een natuurramp als deze, waar mensen veelal wel vanuit hun goedheid willen helpen.

Link naar reactie

Volgens mij ben je prima in staat wat tussen de regels te lezen. Niemand wenst dit werkelijk, maar ik vraag het me wel af en denk dat ik het antwoord geeneens wil weten.

 

En voor Witam...natuurlijk kies je voor wel of niet, moet iedereen ook zelf weten. En deze ramp staat weer op zichzelf natuurlijk. Maar inderdaad, er wordt vaak geholpen en ook wat terugverwacht, dat gebeurt denk ik meer dan wij weten. En dan trek ik het breder dan bv. een natuurramp als deze, waar mensen veelal wel vanuit hun goedheid willen helpen.

 

Dan ben ik liever nog een beetje naïef en geloof ik dat de meeste mensen wel helpen om te helpen en niet om iets terug te krijgen. Dan slaap ik beter .. hehe

Link naar reactie

Naief is het toch ook weer niet lijkt me. Het is wel mooi dat je nog zo denkt misschien.

Ik zei het al eerder geloof ik...ik geloof niet in het goede van de mens, ga altijd uit van het slechte. Eerder pessimist dan optimist.....kan het alleen maar meevallen. En intussen ga ik echt niet als zuurpruim door het leven, vermaak me prima zo nu en dan.

Mijn vriendin is wat goed/slecht en pessimist/optimist compleet tegenovergesteld...zij is dan ook vaak veel te lief/aardig en ik de botte boer als dat dus een keer nodig is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Eens nagaan of de Filipijnen nog schulden hebben aan bijv. de US. Indien dit het geval is kan men eens zien om deze volledig kwijt te schelden en herstelbetalingen uit te voeren aan de Filipijnen.

 

Ik heb de indruk dat het zo'n geval betreft als Haiti-Frankrijk.

Link naar reactie

Naief is het toch ook weer niet lijkt me. Het is wel mooi dat je nog zo denkt misschien.

Ik zei het al eerder geloof ik...ik geloof niet in het goede van de mens, ga altijd uit van het slechte. Eerder pessimist dan optimist.....kan het alleen maar meevallen. En intussen ga ik echt niet als zuurpruim door het leven, vermaak me prima zo nu en dan.

Mijn vriendin is wat goed/slecht en pessimist/optimist compleet tegenovergesteld...zij is dan ook vaak veel te lief/aardig en ik de botte boer als dat dus een keer nodig is.

 

:e005: 

 

Ja, ik geloof inderdaad anders en dus wel in het goede. Je bent beter af als pessimist, naar het schijnt leven die langer.. :e012:

Link naar reactie

Interessant artikel. Vooral de zin "Natuurlijk bestaat een ramp als die op de Filippijnen pas echt als je erin slaagt om er een goede mediashow omheen te bouwen. Hoe je het ook bekijkt, daar zijn de Nederlanders in korte tijd beter in geslaagd dan de Belgen." deed me de spijker op de kop zien slaan: De mensen hadden nog niks, maar de spotjes waren al klaar. Alsof het allemaal in scene was gezet zoals in de film Wag the Dog.

 

Persoonlijk heb ik om onder meer deze reden niets willen geven aan deze doelen. Wat meer meespeelde was de spelletjes die worden gespeeld. Uit o.a. Kiekeboe en het werk van Delisle heb ik geleerd is wat er allemaal omgaat in de hulpverleningsbranche. Vandaar dat ik hier eerder sympathie toonde voor een lokaal project van lokale mensen die ik via via ken. 

Link naar reactie

Ik vond vooral die miss Holland van 2006 of zo, van Filipijnse afkomst, tenenkrommend. Zit ze in een programma op tv te blaten dat ze een stichting heeft en dat er vooral geholpen en gestort moet worden. Kreeg ze de vraag of ze er zelf heen ging. Natuurlijk ging ze dat, zo ergens eind december.........kan ze mooi de kerst vieren met de familie. Het kwam natuurlijk toevallig zo uit of zo. Blerk.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...