Ga naar inhoud

Stargate


Recommended Posts

Ik zocht de link van de vorige draad op het vorig forum, om mee te beginnen, maar die draad is er niet meer, dus dan maar zo :

 

Aangezien er nu blijkbaar toch een nieuwe Stargate film trilogie gaat komen, een reboot (waar hebben we dat nog gehoord) wordt het tijd om mijn trades van Stargate nog eens van onder het stof te halen. Ik heb er maar drie, en ik dacht dat er ook maar drie van gemaakt zijn, of je zou die herdruk van twee comics in een PF uit de jaren 90 moeten meetellen.

 

De TV-reeksen liggen volledig stil, MGM zat in slechte papieren (Chapter 11), en TPTB hadden Atlantis opgeofferd voor Universe, wat bij veel fans in het verkeerde keelgat geschoten is. Jammer van SGA, ja, maar SGU vond ik toch ook goed.

Ik vond ze allemaal goed, natuurlijk :) , de films, SG1, SGA en SGU. De animatie reeks heb ik nooit gezien.

 

Eerst het nieuws, eind mei eindelijk officieel bekend gemaakt : http://www.gateworld.net/news/2014/05/stargates-return-mgm-announces-new-movie-trilogy

 

 

 


Stargate‘s Return: MGM Announces New Movie Trilogy

 

 

After three successful television series spanning 14 years and 17 produced seasons, MGM is taking Stargate back to its roots.

 

The studio announced today that it will produce a new Stargate feature film trilogy, along with partner Warner Bros. (which will handle distribution duties). Heading up the films will be original writer-producer Dean Devlin and director Roland Emmerich, who brought the concept to life with 1994′s Stargate.

 

Devlin will produce the new films, with Emmerich on board to direct at least the first. Presumably they will also share writing duties.

 

Based on past comments from the two it seems likely that the new films will signal a “reboot” or continuation of the original, rather than a remake. It will probably pick up a suitable number of years after Stargate, and may or may not include any characters or actors from the 1994 film. (The two will also likely avoid the entirety of the television series’ continuity.)

 

The two have talked about wanting to revisit Stargate for years, suggesting at one point that their story could co-exist with the TV continuity. (Neither were involved when MGM called upon Brad Wright and Jonathan Glassner to adapt the premise into a television series, which premiered on Showtime in 1997.) After Stargate ended its TV run in 2011 and MGM went bankrupt (bringing a major turnover in its roster of executives), Devlin and Emmerich went to the studio and pitched a new trilogy.

 

Stargate (Movie) - Ra“The Stargate universe is one that we missed terribly, and we cannot wait to get going on imagining new adventures and situations for the trilogy,” Emmerich and Devlin said. “This story is very close to our hearts, and getting the chance to revisit this world is in many ways like a long lost child that has found its way back home.”

 

MGM head Gary Barber called Emmerich and Devlin “world-class creators of the original Stargate,” and said they will “bring their reinvigorated vision of this wildly popular property to audiences of multiple generations.”

 

Devlin and Emmerich originally intended Stargate — which starred Kurt Russell and James Spader — to be a trilogy, but gave up the rights when they signed up with MGM to distribute the film in the U.S.

Link naar reactie

De comics : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Stargate_comics

  • Midden de jaren 90 : enkele movie tie-ins uitgegeven door Entity Comics
  • 2003-2006 : tv tie-ins uitgegeven door Avatar
  • 2011 : twee mini reeksen uitgegeven door Dynamite in voorbereiding van de ongoings die ze gingen maken. Maar de twee mini reeksen sloegen niet aan (eigen schuld) dus sindsdien is er niks meer verschenen.
     

Ik vind nog steeds dat IDW of Dark Horse deze franchise in handen moet krijgen. Zo’n populaire reeks, en er zijn geen comics van die naam waardig. ;)

Aangezien ik maar drie trades heb om te herlezen (eerst terug vinden), heb ik de meeste comics die er zijn dus niet gelezen. Dit kan een verkeerd beeld geven. :P  Als ik goed geteld heb, zijn er 39 comics verschenen, maar die specials zijn meestal maar kortverhaaltjes, en in de drie trades zitten er 14.

De drie trades zijn er van SG1 :

  • POW (Avatar Pulsar)
  • Vala Mal Doran (Dynamite)
  • Daniel Jackson (Dynamite).

 

Heb deze posts al enkele weken geleden gemaakt, dus :

 

Edit : mijn Stargate trades terug vinden tussen de stapel ‘te verhuizen strips’ bleek niet zo makkelijk. En toen ik POW dan vond, trok ik het in stukken, het was al niet zo’n sterk boekje. Maar ondertussen is er vandaag een nieuw exemplaar toegekomen via Amazon. :)(nu nog tijd vinden om dat te herlezen, tussen die stapel achterstand)

 

Edit bis : blijkbaar zou er sprake zijn dat BOOM! een mini reeks wil uitbrengen, die verder doet waar Atlantis gestopt is. http://www.gateworld.net/news/2014/03/boom-unfilmed-stargate-extinction-movie-script-may-be-a-comic-series (maar dit is dus van horen zeggen)

 

post-585-0-36320500-1434519708_thumb.jpg

 

 

post-585-0-07823900-1434519720_thumb.jpg

 

 

post-585-0-78582300-1434519734_thumb.jpg

 

 

post-585-0-11851000-1434519751_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie

Stargate SG1 : P.O.W. vind ik zeer goed :) Dit speelt zich af tijdens het eerste seizoen en het leest echt als een goeie aflevering. O'Neill is gevangen genomen door de Goa'uld en die hebben ook de aardse Stargate gesaboteerd.

Ja, ik heb me hier goed mee geamuseerd. De tekeningen zijn misschien wat wisselvallig van kwaliteit, maar in de conversaties hoor je, en in hun acties herken je de personages zoals je ze kent van op tv.

Ook de twee kortverhaaltjes in de bundel zijn geslaagd.

In het nawoord zijn de mensen van Avatar heel enthousiast, en hebben ze vele plannen voor de SG1 franchise... Leuk om lezen ;) maar ook een beetje wrang, want veel comics hebben ze niet meer gemaakt. Jammer dat het niet aansloeg.

post-585-0-73500400-1405021992_thumb.jpeg

post-585-0-81060100-1405022011_thumb.jpeg

Link naar reactie

SG1 werd inderdaad uitgezonden op uren waar ik meestal ook niet voor mijn tv zat. De eerste 2,5 seizoenen heb ik indertijd gehuurd op VHS, maar toen ze daar mee stopten, heb ik nog geprobeerd om dat op tv te volgen. Heb het volgehouden tot een aflevering of 5 van het vierde seizoen, maar het toen ook opgegeven door de uitzenduren. Nu en dan heb ik nog eens een aflevering gezien, daarna.

Vanaf S8 heb ik toen weer de dvd's gehuurd, maar aangezien S8 het einde was van alles wat ervoor kwam, kon ik niet altijd volgen. ;) S9 en 10, dat was een nieuwe verhaallijn, dus dat was geen probleem. SGA was waarschijnlijk de eerste tv-reeks die ik volledig op dvd heb gezien.

Enkele jaren geleden heb ik toen maar de hele zwik op dvd gekocht, behalve de animatie reeks :  17 seizoenen, de bioscoopfilm, de 2 direct to dvd movies, en SG1 : Best of S1 omdat daar de pilot op staat zoals hij indertijd op Showtime is uitgezonden (de box van S1 is zonder de pilot, begrijpe wie kan). Ze zouden dat naakt uit de pilot van Showtime nu willen wegsnijden (of misschien deden ze dat al) en nieuwe boxen uitbrengen. ;)

 

Ik heb veel plezier beleefd aan deze reeksen.

 

Stargate-SG-1.jpg

 

 

stargate_sg1_wallpaper_1024x768_1.jpg

 

stargate_atlantis_wallpaper_1280x1024_4.

Link naar reactie

Stargate : Vala Mal Doran, de eerste minireeks uitgegeven door Dynamite, is een leuk boekje. Het leest vlot weg, heeft een goed verhaaltje, en de tekeningen zijn goed, en zelfs de inkleuring (Dynamite, you know) valt mee.

 

Vala Mal Doran, een populair personage, I love her, ook al zat ze maar in anderhalf seizoen van de 10 SG1 seizoenen, heeft vroeger één en ander mispeuterd, een ruimtepiraat zijnde. Daarvan zitten in de tv reeks genoeg bewijzen.

 

post-585-0-54280700-1405669617_thumb.jpg

 

In haar eerste aflevering, Prometheus Unbound, in S8, maakt ze het Daniel knap lastig.

 

post-585-0-64471900-1405665648_thumb.jpg

 

En ook in dit boek moet ze afrekenen met iets uit haar verleden. De eerste helft van het boek gaat daar volledig over, zonder ook maar één ander personage uit de reeks of ook maar één Stargate. De eerste helft van het boek lijkt dan ook meer op een Star Wars strip, met al die aliens en hun ruimtescheepjes en die exotische planeten en een robot godbetert, dan op een SG1 strip. Ik vraag me af of Jerwa, de scenarist, ook maar één aflevering heeft gezien van de reeks, want dan zou hij weten dat er in het SG1 universe, in onze melkweg, bijna geen aliens voorkomen. Onze volledige melkweg is bevolkt met mensen, die 5.000 jaar geleden van onze planeet zijn weggevoerd om als slaven te dienen voor de Goa’uld. Nergens iets van de Goa’uld of hun Jaffa te bespeuren. Vreemd, in een melkweg die zucht onder hun juk.

 

De tweede helft van het boek, jaren later dus, heeft wel alle personages uit de reeks, en het blijft leuk en goed, allemaal goed en wel, maar nu lijkt het eerder op een Star Trek strip uit de DC periode. Een levende, goddelijke monster-plant ? No such thing in the SG1 universe. ;)

 

De personages heeft Jerwa wel allemaal goed, dus hij zal wel een hoop afleveringen gezien hebben, maar hij en de editors hebben toch een steek laten vallen wat de overall feel van het verhaal betreft.

Soit, genoeg gezeverd, ik heb er me mee geamuseerd, dus alles ok, zeker ?

 

… alhoewel, de fanboy in mij ervan overtuigd is dat Dynamite hiermee hun nieuwe franchise direct om zeep geholpen hebben. Ze moesten begonnen zijn met de ongoing die ze planden, met verhalen uit S2-5, ipv met deze mini (en die van Daniel Jackson) te beginnen. Ze hebben zich in hun eigen voet geschoten.  Alleen jammer dat er hierdoor nog steeds geen hopen comics zijn van Stargate, een franchise die dat toch echt wel verdient.

post-585-0-11572000-1405665699_thumb.jpg

post-585-0-66172000-1405665703_thumb.jpg

post-585-0-31490800-1405665708_thumb.jpg

Link naar reactie

Stargate : Daniel Jackson heb ik ook graag gelezen. Het is een wat simpeler verhaal, maar wel met de juiste Stargate sfeer van deze keer.

 

Daniel Jackson has always been something more than an action hero. He's Sherlock Holmes combined with Indiana Jones - someone who is all about the puzzle - and how to solve it.

 

Zo staat het op de cover. En dat is zeker waar voor wat de tv reeks betreft. Maar zoals ik al zei, in deze strip houden ze het simpeler. Maar daarom niet slechter. Daniel komt in het bezit van een Ancient schatkaart en trekt alleen het heelal in, dik tegen de zin van Vala (die deze keer wel bovenstaand leren pakje aan heeft, GD ;) ).

 

Wat volgt is een leuk verhaaltje, zonder exotische aliens, maar wel met alle elementen uit de tv reeks, waaronder enkele sexy vrouwen die het Daniel moeilijk maken. Alleen jammer dat de tekeningen te oppervlakkig en te wisselvallig zijn. En dat het einde veel te abrupt is, alsof Dynamite de stekker één comic te vroeg uittrok.

 

En nu hoop ik op nieuwe comics, eens de films gaan verschijnen. Drie trades is echt te weinig ;)

Link naar reactie
  • 6 months later...

Sinds ik een Amazon account heb... zucht.

 

Ik heb me Stargate Infinity ook maar besteld, voor de volledigheid. Net zoals de Star Trek tekenfilmreeks geen canon is, wordt deze Stargate tekenfilmreeks ook niet tot de canon gerekend, en is ze voor kinderen, maar ach, deep down I'm still a child.

 

51HsNC-ZswL.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...

post-585-0-76143600-1429035609_thumb.jpg

 

Stargate : The New Adventures Collection is bij mijn weten de enige TP die Entity Comics ooit uitgegeven heeft van Stargate (1997). De TP bevat twee (!) comics, maar Entity heeft er meer uitgegeven, en zijn gebaseerd op de film uit 1994. Ze hebben dus nog niks met de tv reeks te maken. 
In One Nation Under Ra komt Dr. Joel Murphy op de verkeerde planeet terecht en maakt er een rebellie mee tegen een Ra wannabe. 

En in Underworld keert Jack O'Neil terug naar Abydos op zoek naar Daniel Jackson. Ze krijgen het aan de stok met enkele outlaws, en ondertussen zuivert O'Neil zijn naam. 

Het zijn simpele verhaaltjes, maar leuk om lezen. 
De tekeningen zijn in die typische, naar mijn smaak lelijke, jaren '90 stijl (beïnvloed door Image en in mindere mate Liefeld), en in zwart/wit. Maar ah, het draagt bij tot de sfeer, zal ik maar zeggen. Ik ben content dat ik dit boekje nu ook heb. :)

Link naar reactie
  • 11 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...