Ga naar inhoud

Recensie – De Uitgeverij Nr. 1: Groots!


Recommended Posts

Einde

 

Uitgeverij Strip2000 bestaat enkele jaren en hertekende in korte tijd het Nederlandstalige striplandschap. De beste humorstripmakers vonden onderdak bij hen, reeksen die niet meer in druk waren kregen een nieuw jasje aangemeten en sinds kort worden ook avonturenstrips en graphic novels op het publiek losgelaten. Onlangs sloeg het noodlot toe: Peter van der Heijden, stichter en drijvende kracht van Strip2000 kwam plots te overlijden.

 

Ik kan niet anders dan persoonlijk worden. Niet dat ik Peter zo goed kende, maar ik kende hem wel goed genoeg. Een hartelijk man met gevoel voor humor en zeer veel enthousiasme. Het is ook zo dat hij naar voren komt in dit boek: De Uitgeverij.

 

Ype Driessen zette de fotostrip in de lage landen weer op de kaart. Deze nieuwe reeks kwam echter uit de koker van Peter zelf. De strip is een persiflage op de Strip2000, op hemzelf als uitgever en op de medewerkers en auteurs van het bedrijf. Zelfspot heb ik altijd al een goede deugd gevonden.

 

Het was moeilijk om dit boek te lezen. Als we technisch blijven kan ik makkelijk aanstippen dat de gags van Driessen bovengemiddeld goed zijn. Hij zet de stripscene, met de onvermijdelijk ploeterende stripmaker, op hilarische wijze neer. Bovendien kennen de meeste van zijn gags meer dan één pointe, acteren zijn personages voortreffelijk en is de komische timing in de opbouw van de gags top.

 

De onderwerpen zijn zeer herkenbaar voor de doorsnee stripverzamelaar: misdrukken, beurzen, signerende auteurs, enzovoort. Het boek is echter niet zo stripgerelateerd dat het voor de leek niet meer aangenaam te lezen wordt. Dit boek had over een autofabriek kunnen gaan en had even grappig geweest. Het feit dat het om strips gaat is slechts het zout op de patatten voor de ware stripfan. De details maken het alleen maar entertainender. Zo zit het boek zit tsjokvol cameo’s van Nederlandse stripmakers. Een pluim voor wie ze allemaal vindt.

 

De personages staan als een huis. Dat komt aan de ene kant omdat het archetypes en karikaturen zijn natuurlijk, maar ook omdat de karaktertrekken die hen in het ware leven typeren en hoe deze mensen in de realiteit in verhouding staan tot elkaar doorschijnen. Het maakt de strip herkenbaar en zorgt ervoor dat de lezer zich snel kan inleven.

 

Het personage van Peter speelt de hoofdrol, zoals hij ongetwijfeld in het echt ook de hoofdrol speelde. Peter was een commercieel ingesteld uitgever en in deze uitvergroting kan dat niet anders leiden als tot zijn afbeelding als commerciële haai. Hij wordt zelfs als Ebenezer Scrooge neergezet in het extra lange kerstverhaal dat dit album bevat.

 

Los daarvan schemeren echter ook (en vooral) de positieve kanten van Peter door: optimisme, een ongebreidelde werkkracht, en een groot enthousiasme voor de stripwereld. Je kan niet anders dan dit personage sympathiek vinden. Net zoals in het echt.

 

Toen ik de verschillende afleveringen van De Uitgeverij wekelijks op het net zag passeren bereidde ik in gedachten al een uitstekende recensie voor die zou eindigen met de wens dat deze strip nog lang zou doorgaan. Deze reeks zal spijtig genoeg nooit meer dan één eenzaam deeltje tellen. Ik zal nooit een tweede deel kunnen bespreken en dat raakt me meer dan ik verwacht had.

 

Het hoofd laten hangen heeft echter geen zin. En dat zou ook haaks staan op de filosofie van Peter. Laat ons kijken naar wat we hebben, naar wat hij voor de striplezer achtergelaten heeft. Laat ons kijken naar alle fantastische strips die Strip2000 al op de markt heeft gebracht en naar al diegene die ze ons in de toekomst nog schenken.

 

De Uitgeverij Nr. 1: Groots!

Ype Driessen

Strip2000

 

Prentjes en de cover op mijn blog:

http://petermoerenhout.be/2015/10/22/recensie-de-uitgeverij-nr-1-groots/

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...