Jump to content

Flater In Angoulême, Editie 2013


flater

Recommended Posts

Ja, het zit er weer op, het grootste stripcircus van Europa met 398 evenementen en meer dan 1000 auteurs ter plekke aanwezig. En zoals de traditie het wil een verslagje van uw dierbare.

 

Het was alweer de 40e editie van het festival en dat was te merken. Niet alleen aan het uitgebreide programma, maar ook aan het aantal festivalgangers dat natuurlijk voor het merendeel uit tekeningenjagers bestaat. Al jaren is daar ook een grote schare Belgische en zelfs Vlaamse fans te vinden die er niet voor terugschrikken om 4 volle dagen in de “bulles” met de auteurs van de ene rij in de andere rij te gaan schuiven om een tekening te bemachtigen van de hen zo dierbare tekenaars.

Daar de namen van de aanwezige auteurs lang op voorhand bekend gemaakt worden op de website van het festival zelf (http://www.bdangouleme.com ) kan je je natuurlijk voorbereiden op de jacht en jezelf een parcours uittekenen waar je je dan ook strikt aan wil houden. Maar dat is buiten de gezondheid van vele tekenaars gerekend natuurlijk … en dan moet je improviseren en je hele precieuse schema aanpassen.

 

Zelf probeer ik eerder om een aantal goede tentoonstellingen mee te pikken en een paar spektakels zoals het “Concert de dessins” (dit jaar met Berberian, Boulet en Zep om de bekendsten ten noemen), enkele “rencontres dessinées” (interviews in het publiek met tekenaars waarbij ze tegelijkertijd ook tekenen en dit jaar met o.a. Boucq, Brecht Evens, Bastien Vivés en Jacamon) en eventueel ook een paar “rencontres internationales” (publieke interviews met de groten van de strip met o.a. Uderzo, Andréas, Chester Brown, alweer Brecht Evens, Comès, Schuiten, …). Maar daar we dit jaar slechts bleven tot zaterdagmiddag was er voor alles veel minder tijd.

 

En dus na het afhalen van de badges in de perszaal op het stadhuis was het richting “Théatre” voor tickets voor het Concert Dessinée, maar helaas : uitverkocht … Een goede raad voor wie een volgende editie wil gaan : reserveer je kaarten online, dan ga je dit probleem niet hebben. De voorstellingen van donderdag en vrijdag zaten volgeboekt met klassen die heel Angoulême onveilig maakten … Uiteindelijk is het ons enkel gelukt om aanwezig te zijn bij de “masterclass” van Albert Uderzo himself. De 85-jarige tekenaar van Asterix werd vereerd op het festival met een overzichtstentoonstelling van al zijn werk en kwam zelf ook nog een publieke verschijning doen. Wat we reeds wisten werd nog eens bevestigd : het nieuwe Asterix-album dat er aan komt wordt getekend door Didier Conrad (De Onnoembaren) en het scenario is van Jean-Yves Ferri. Volgens de meester zelve schiet het verhaal goed op en heeft hij zich niet gemoeid met het scenario. En we staken nog een paar weetjes op over Asterix zoals het feit dat een aantal elementen aangebracht waren door de tekenaar (zoals het idee van de toverdrank, de introductie van Idéfix in de Ronde van Gallië, …) en dus niet van de scenarist. Hij vond dit belangrijk om te vermelden want het was ondermeer omwille van het geruzie na de dood van Goscinny om de auteursrechten dat er een wet doorgekomen is in Frankrijk die tekenaars ook als mede-creatoren zou gaan beschouwen. Voordien werden ze immers maar beschouwd als de uitvoerder van de instructies van de scenarist …

Over de tentoonstelling kunnen we kort zijn : er hangen een redelijk mooi aantal originelen in het CIBDI, maar je ziet er niet zo 1, 2, 3, de samenhang van. Gelukkig hing er in een apart zaaltje toch een overzicht van de levensloop van Uderzo om alles een beetje een plaats te geven. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de te downloaden app meer info zou geven, maar dat is toch niet het meest praktische, zeker niet als er een overrompeling is van bezoekers. Een gemiste kans en enkele oudgedienden die konden vergelijken met de tentoonstelling van rond de eeuwwisseling vonden deze laatste veel beter.

 

Dan waren de andere tentoonstellingen die we gedaan hebben inderdaad beter. Zo was er in het Justitiepaleis een expo getiteld “Au nom de la loi” waar het gerecht in de strip centraal stond en die enkele getekende processen in de herinnering riep (o.a. het proces tegen Charlie Hebdo m.b.t. de rel rond het afbeelden van de profeet Mohammed). Een zeer mooie tentoonstelling die zeer ruim ging (Amerikaanse justitie, Europese processen, het gerecht in China (rechter Bao en Tie).

 

Ook de originelen van Comés konden me zeer bekoren. Een mooi overzicht van zijn werk tot nu toe, thematisch georganiseerd en voor de rest zonder enige franjes : mooi!

 

Maar het best vond ik toch de tentoonstelling rond het werk van de jonge Pénélope Bagieu (zie haar blog http://www.penelope-jolicoeur.com/ ). Een overzicht van haar werk hangt in de bar “Au 5 sens”. En het wordt dan nog getoond op een zeer creatieve manier : je kan fysiek scrollen zoals op haar blog en zelfs op de wc hangt er een toepasselijke tekening van haar rond hoe donker het kan zijn op de wc. En wie kennis wou maken met haar werk in boekvorm, die kon het ter plekke ook lezen. Daarenboven lagen er ook strips van andere tekenaars te lees, werken die ze zelf aanraadt op haar videoblog http://www.madmoizelle.tv/v3/category/chroniques-bd . En ze heeft een goede smaak want ze bespreekt daar o.a. David, les femmes et la mort van Judith Vanistendael en De Amateurs van Brecht Evens J , naast In mijn ogen en Polina van Bastien Vivés, de boeken van Guy Deslisle, 23 prostituées van Chester Brown, Paul in het park van Rabagliati, … ! Een andere aanrader om deze bar te bezoeken is het feit dat ze toch wel enige Belgische bieren hebben.

 

En dan hebben we nog niks gezegd over de tentoonstelling die gewijd is aan Andréas. Een zeer mooi overzicht van zijn werk is te vinden in het stedelijk museum van Angoulême op de 1e verdieping. Je loopt dan wel voorbij aan een heleboel fossielen en een overzicht van de geschiedenis van de stad, maar het is alleszins de moeite waard. Er wordt een aparte sfeer gecreëerd door ook bij sommige platen de wind te laten ruisen, of de auteurs die hem hebben beïnvloed te declameren aan een ander paneel. Een aanrader die nog langer te bezichtigen is.

 

We hebben ook nog snel de “Boîte à Gand” gedaan waar Brecht Evens (ja, we vernoemen hem graag) zichzelf en zijn Gentse kompanen een plekje bezorgde. Zijn naamgenoot Vandenbroucke is nog het dichtst te situeren bij het klassieke stripwerk terwijl de andere tentoongestelden (Sarah Yu Zeebroek, Lotte Vandewalle en Hannelore Van Dijck) vooral illustraties maken. Maar je ziet zeker de verwantschappen en de wederzijdse beïnvloeding. Een mooie tentoonstelling en zo te horen was de openingsreceptie redelijk uitbundig en met drank overgoten (toen we de tentoonstelling deden hoorden we het goed achter het gordijn J). Het tweetalig (Frans/Engels) tijdschrift “Bangarang” dat focuste op deze expo en nog wat andere Vlamingen in de verf zette was gratis ter beschikking. Zeer mooi werk ! (en voor meer info http://www.vfl.be/nl/press/501/angouleme-loopt-storm-voor-la-boite-a-gand.html ).

 

Korea was gastland deze editie en dus hadden zij ook een mooie steekproef van hun huidige generatie stripauteurs meegebracht. Prachtig werk in zeer verscheiden stijlen. En daar zij ook voorop lopen op technologisch vlak kon je veel werk ook gewoon op de computer bekijken. Binnenkort Koreaans werk te zien in België ?

 

Maar natuurlijk zijn we ook gekomen om een aantal tekeningen te bemachtigen. Daarom dank aan François Boucq, Baudoin, Chester Brown, de 2 dames van Nekomix en Soupir en de 2 Chinese tekenaressen (die hun werk niet kunnen publiceren in eigen land) voor hun mooie tekeningen.

 

Misschien ook nog een paar aanraders op culinair vlak meegeven : “Le Passe-Muraille” moet je zeker eens doen als je kan (goede Franse keuken) en voor de liefhebbers van Italiaans eten “Angolo d’Italia”, superlekker ! Dichter bij het Champ de Mars met de tekenaars van de grote uitgeverijen heb je ook de Latitude Pub met zeer lekkere gourmethamburgers. Zoals jullie zien, voor elk wat wils !

En hiermee wil ik dan ook afsluiten want ik krijg er te veel honger van !

Misschien tot een volgende keer, in Angoulême !

Flater.

post-359-0-08711200-1360411918_thumb.jpg

post-359-0-84262200-1360411964_thumb.jpg

post-359-0-24275100-1360412097_thumb.jpg

post-359-0-09989100-1360412168_thumb.jpg

post-359-0-13600700-1360412292_thumb.jpg

Link to comment

Die Pénélope Bagieu is een fenomeen: haar strips verkopen zéér goed (zozeer, dat ze samen met Margaux Motin al een hele reeks copycats hebben die in quasi dezelfde stijl tekenen. De vrouwenstrips zijn een hype in Frankrijk) én er komt een film van!

 

Die Comès-tentoonstelling vond ik ook prachtig! Dat sommige originelen er nog zo "klaar" en helder uitzien. Waw! En zo proper afgewerkt! Petje af voor Comès

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...









×
×
  • Create New...