Ga naar inhoud

Atsusacon 2015


Gurenn

Recommended Posts

Wij, van Ganbaro vzw, willen jullie hierbij uitnodigen op de 5de editie van Atsusacon tijdens het weekend van 18 en 19 juli 2015! Wij organiseren een weekendfestival dat er op gericht is de Japanse popcultuur naar jou te brengen. En onze 5de verjaardag is natuurlijk zeer bijzonder!

Naast het gezellig samenkomen met gelijkgezinden, kunnen we jullie van dichtbij laten kennis maken met alles dat Japan te bieden heeft. De gekende zaken zoals anime, manga, cosplay en J-pop/K-pop zijn overvloedig aanwezig, maar ook de traditionele cultuur komt aan bod. Ons uitgebreid programma bevat lezingen, workshops en allerhande activiteiten. Natuurlijk ontbreken standhouders ook niet.

Iedereen is welkom! Mensen die al fan zijn van anime, manga, en andere Aziatische media, maar ook mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar de exotische Japanse cultuur. Ontmoet vele nieuwe mensen met dezelfde interesses en doe nieuwe ervaringen op. En dat allemaal op onze prachtige nieuwe locatie: het ICC in Gent, met een schitterende parkomgeving die uiterst geschikt is voor foto's!

Wat kun je zoal verwachten?

- Fun events en panels
- Optredens
- Standhouders met manga en anime merchandise
- Gameroom (zowel retro als nieuw)
- Animescreenings
- Cosplaycompetities
- Vechtsportdemonstraties
- Traditionele Japanse bordspelen
- Moderne Aziatisch getinte bordspelen
- Lezingen over cultuur en fandom-aangelegenheden
- Creatieve workshops
- Wedstrijden

En zodat je het hele weekend van Atsusacon kan genieten verwijzen we je op onze website graag verder naar hotels en andere overnachtingsmogelijkheden in Gent. Indien je een verblijfplaats in de buurt hebt is er ook geen probleem, gezien we tijdens de Gentse Feesten plaatsvinden zullen er de hele nacht door bussen rijden naar verscheidene gemeenten binnen Oost-Vlaanderen.

Het wordt een groots evenement dat je niet mag missen, uniek in België! Wees erbij om de nieuwe Atsusacon mee te maken en koop vandaag nog je tickets op http://www.atsusacon.be, via onze Facebookpagina of in je lokale Outpost. Like ook onze pagina en blijf op de hoogte van de recentste nieuwtjes.

Website
Facebook-event

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

De ticketprijs slaat niet op de hoeveelheid standhouders, die standhouders betalen immers zelf al om daar te staan, dat hoeven de bezoekers niet in hen plaats te doen. ;)
De ticketprijs slaat op het programma met meer dan zestig activiteiten, geen enkele andere Belgische conventie biedt zoiets. Op een verdieping plaatsen was dan ook niet mogelijk geweest, enkel het gelijkvloers had een grote expositiehal, maar op het gelijkvloers waren geen event rooms die geschikt zijn voor lezingen, panels, e.d.

 

Toch leuk om te horen dat je je geamuseerd hebt. :e002:

Link naar reactie

De ticketprijs slaat niet op de hoeveelheid standhouders, die standhouders betalen immers zelf al om daar te staan, dat hoeven de bezoekers niet in hen plaats te doen. ;)

De ticketprijs slaat op het programma met meer dan zestig activiteiten, geen enkele andere Belgische conventie biedt zoiets. Op een verdieping plaatsen was dan ook niet mogelijk geweest, enkel het gelijkvloers had een grote expositiehal, maar op het gelijkvloers waren geen event rooms die geschikt zijn voor lezingen, panels, e.d.

 

Toch leuk om te horen dat je je geamuseerd hebt. :e002:

 

Dan was de toegangsprijs nog minder te verantwoorden!  ;-)

Link naar reactie

^ Daar zou ik toch graag wat meer expositie bij willen dan. Onze ticketprijs gaat meer richting die van Nederlandse conventies met een gelijkaardig aanbod, daar betaal je soms tot € 50+ voor een weekend.

 

Wel, ik kwam er specifiek met mijn gezin, om ze een "Japanse beurs" te doen ontdekken. Kinderen van net 7 en 9. Juist ook omdat animebeurzen van nature uit vrouw-, kind- en gezinsvriendelijk zijn. 

Maar van alle activiteiten die jullie gepland hadden waren er niets dat een spek voor hun bek waren. De bento-box workshop daarbuiten gelaten, maar daar nog es 10 euro per persoon bij betalen was toch net overdreven. De sushi workshop (5 euro en je had een heel goedkope lunch ;-) ) en dat Japans touwvlechten waren wel gezinsvriendelijk.

 

Mijn hoop was dan sowieso gericht op de dealerroom en eventueel artist alley om mijn meisjes de elementen van de Japanse cultuur te tonen. Ze waren ook verkleed (waar ik ze niet voor heb moeten aanporren, trouwens). Ja, en dat was gigantisch underwhelming. Ik heb zelf de week ervoor op dezelfde plek op StarCom gestaan (een beurs die voor de eerste maal plaatsvond) en het contrast kon niet groter zijn van bij de ingang waar je een hele legen gang moest doorstappen eer je aan de dealerroom en de roltrappen kwam.

De hele derde verdieping (op de concertzaal na of course) kon daar gezet worden, zodat je verwelkomd werd door de geur van de eetstandjes. Er was ook quasi geen aankleding van de ruimte, geen aankondigingen enz... Gelukkig was er die houten poort van het Japans Cultureel Centrum of je zou niet weten dat er een beurs bezig was. Grote fout.

 

Jullie activiteiten waren heel erg incrowd-gericht en voor "veteranen" van animeshows. Veel animo (sic ;-) ) was er ook niet op jullie FB-pagina, geen reclame, geen "outreach" naar potentieel publiek. Terwijl ik weet hoeveel volk een animebeurs in Nederland kan trekken. Het aantal bezoekers was er dan ook naar. Weeral een gemiste kans. Wie niet beter wist zou denken dat jullie beurs voor de eerste keer georganiseerd werd.

 

Activiteiten ook quasi opsluiten in kleine kamertjes nodigt ook niet echt uit om spontaan binnen te vallen. Het oogt niet verwelkomend (een fout die veel beurzen maken, trouwens) en geeft het geheel een doodse sfeer. Zette die kamer waar men de Japanse bordspellen initieerde beneden en je had al wat animo.

 

Als ik naar Japan Expo of Made in Asia zal trekken met de kinders, zullen zij pas echt hun ogen opentrekken en waar ik minder zal uitgeven om binnen te gaan

 

Ik had hoge verwachtingen omdat er zich eens een "Japanse beurs" in mijn stad plaatsvond, maar helaas.

Link naar reactie
Gast Gerb-san

Ben het eens met Mario. Wij (ik + vriendin) hadden ook grote verwachtingen, had een flinke stapel bankbiljetten mee om hopelijk met wat Gundam en/of figurines thuis te komen, maar bij binnenkomst van de dealerream en de 10 minuten die we kwijt waren om er doorheen te wandelen bleek al snel dat ik met lege handen thuis zou komen. Wat ik mistte (en verwachtte) waren de dealers te vinden die je ook ziet op FACTS of AC, de bekende toyshops en aanbieders van allerlei anime, maar ook uitgevers als DDB. Ook vrijwel geen artiesten! Geen mangatekenaars gezien.. Voor de vooral jeugdige bezoekers was er wel genoeg te doen, zoals games, meedoen aan allerlei martial-arts oefeningen, en in de kleine ruimte lezingen en videopresentaties bijwonen. Voor de in 'japan culture' en anime geinteresseerde bzeoekers zoals wijzelf was het vrij snel weer een bekeken zaak. Als echte Hollanders beklaagden we ons nog over de hoge toegangsprijs voor het gebodene, maar dat schijnt in de anime-con wereld wel normaal te zijn begreep ik achteraf,

Link naar reactie

Wel, ik kwam er specifiek met mijn gezin, om ze een "Japanse beurs" te doen ontdekken. Kinderen van net 7 en 9. Juist ook omdat animebeurzen van nature uit vrouw-, kind- en gezinsvriendelijk zijn. 

Maar van alle activiteiten die jullie gepland hadden waren er niets dat een spek voor hun bek waren. De bento-box workshop daarbuiten gelaten, maar daar nog es 10 euro per persoon bij betalen was toch net overdreven. De sushi workshop (5 euro en je had een heel goedkope lunch ;-) ) en dat Japans touwvlechten waren wel gezinsvriendelijk.

 

Mijn hoop was dan sowieso gericht op de dealerroom en eventueel artist alley om mijn meisjes de elementen van de Japanse cultuur te tonen. Ze waren ook verkleed (waar ik ze niet voor heb moeten aanporren, trouwens). Ja, en dat was gigantisch underwhelming. Ik heb zelf de week ervoor op dezelfde plek op StarCom gestaan (een beurs die voor de eerste maal plaatsvond) en het contrast kon niet groter zijn van bij de ingang waar je een hele legen gang moest doorstappen eer je aan de dealerroom en de roltrappen kwam.

De hele derde verdieping (op de concertzaal na of course) kon daar gezet worden, zodat je verwelkomd werd door de geur van de eetstandjes. Er was ook quasi geen aankleding van de ruimte, geen aankondigingen enz... Gelukkig was er die houten poort van het Japans Cultureel Centrum of je zou niet weten dat er een beurs bezig was. Grote fout.

 

Jullie activiteiten waren heel erg incrowd-gericht en voor "veteranen" van animeshows. Veel animo (sic ;-) ) was er ook niet op jullie FB-pagina, geen reclame, geen "outreach" naar potentieel publiek. Terwijl ik weet hoeveel volk een animebeurs in Nederland kan trekken. Het aantal bezoekers was er dan ook naar. Weeral een gemiste kans. Wie niet beter wist zou denken dat jullie beurs voor de eerste keer georganiseerd werd.

 

Activiteiten ook quasi opsluiten in kleine kamertjes nodigt ook niet echt uit om spontaan binnen te vallen. Het oogt niet verwelkomend (een fout die veel beurzen maken, trouwens) en geeft het geheel een doodse sfeer. Zette die kamer waar men de Japanse bordspellen initieerde beneden en je had al wat animo.

 

Als ik naar Japan Expo of Made in Asia zal trekken met de kinders, zullen zij pas echt hun ogen opentrekken en waar ik minder zal uitgeven om binnen te gaan

 

Ik had hoge verwachtingen omdat er zich eens een "Japanse beurs" in mijn stad plaatsvond, maar helaas.

 

Kijk, daar hebben we wat aan. :e002:

 

Kan zijn dat de dealerroom underwhelming is als je F.A.C.T.S., Made in Asia, e.d. gewend bent, maar voor een Nederlandstalige animeconventie was de grootte ervan heel normaal. Zelfs de grootste animeconventies in Nederland hebben maar een goeie zestig standhouders, niet zoveel meer dan de 38 die wij hadden. De Nederlandse mangamarkt en in de interesse ervoor binnen Vlaanderen is gewoon te klein om er meer te plaatsen. Met de bezoekersaantallen die onze conventie trekt kan je niet meer plaatsen, want dan verdienen je standhouders er niks meer aan, dan worden de uitgaven van de bezoekers te veel gespreid.

 

Een derde verdieping was er niet, dus ik probeer dit even te situeren. De eerste verdieping had het auditorium, met drankverkoop en een pizzakraam bij de ingang.

De tweede verdieping had Japanse catering en de event rooms. Event rooms in het Arteveldeforum plaatsen is niet mogelijk, in een open ruimte kan je geen lezingen organiseren en voor workshops is het ook niet ideaal. Mensen hebben daar een afgesloten ruimte voor nodig zodat er geen geluidsoverlast kan zijn. Dat is ook hoe men op Nederlandse animecons werkt. Het Arteveldeforum was bovendien ook niet afgehuurd, dit er nog bij nemen was te duur geweest. Daar mochten we dan ook niets plaatsen, op onze kassa na. Aankleding kon er dus ook niet.

 

De mensen met Japanse bordspellen verkiezen zelf overigens ook een afgesloten ruimte. Bij bezoekers is dit gewoon een kwestie van een mentaliteitsverschil tussen Nederlanders en Belgen die niet anders gewend zijn dan grote expohallen i.p.v. congresruimtes. Zoiets moet groeien.

 

Onze vorige edities hadden meer bezoekers, dit aantal is echter gedaald door de prijsverhoging. Daar is uit gebleken dat het Belgische publiek domweg niet meer wil betalen voor een conventie, al helemaal niet als het een conventie met relatief weinig standhouders is. Da's jammer, want een conventie naar Nederlands model is pas mogelijk wanneer het publiek die prijs betaalt.

 

Desalniettemin willen we wel degelijk het aantal activiteiten uitbreiden en meer bekendheid vergaren. Naar ons idee wordt er regelmatig gepost op de fb-pagina, het bereik van die posts is doorgaans echter een pak minder dan dat van de posts die op het fb-event zelf gepost worden.

 

Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.

 

 

Ben het eens met Mario. Wij (ik + vriendin) hadden ook grote verwachtingen, had een flinke stapel bankbiljetten mee om hopelijk met wat Gundam en/of figurines thuis te komen, maar bij binnenkomst van de dealerream en de 10 minuten die we kwijt waren om er doorheen te wandelen bleek al snel dat ik met lege handen thuis zou komen. Wat ik mistte (en verwachtte) waren de dealers te vinden die je ook ziet op FACTS of AC, de bekende toyshops en aanbieders van allerlei anime, maar ook uitgevers als DDB. Ook vrijwel geen artiesten! Geen mangatekenaars gezien.. Voor de vooral jeugdige bezoekers was er wel genoeg te doen, zoals games, meedoen aan allerlei martial-arts oefeningen, en in de kleine ruimte lezingen en videopresentaties bijwonen. Voor de in 'japan culture' en anime geinteresseerde bzeoekers zoals wijzelf was het vrij snel weer een bekeken zaak. Als echte Hollanders beklaagden we ons nog over de hoge toegangsprijs voor het gebodene, maar dat schijnt in de anime-con wereld wel normaal te zijn begreep ik achteraf,

 

Vroeger hadden we meer artiesten, maar die slaan niet zo aan bij ons publiek en dus zien we die standhouders ook niet meer terug omdat ze er hun geld niet uithalen. Jammer, maar niet iets waar we veel aan kunnen veranderen, we laten artiesten immers sowieso al aan een goedkoper dealertarief binnen.

 

Ondanks het stereotype klagen Belgen overigens een pak meer over hoge toegangsprijzen dan Nederlanders. :e012:

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...