Ga naar inhoud

Uitgegeven Worden...


PanzerOfTheApes

Recommended Posts

Ik heb het als volgt gedaan (het is dus geen evangelie):

 

Eén keer per jaar wordt in het stripmuseum in Brussel een workshop georganiseerd waar een heel aantal uitgeverijen aanwezig zijn. Je kan hen werk voorleggen en dat wordt dan ter plaatse beoordeeld. Zeer interessant om feedback te krijgen, contacten te leggen en ook om met andere auteurs te praten. Minder interessant om effectief onmiddellijk uitgegeven te worden, aangezien grote uitgeverijen toch geen debutanten uitgeven. Kleinere uitgeverijen misschien wel, als je werk goed genoeg is. Ik sprak daar voor de eerste keer met Strip2000, en voila :)

 

Promomap doorsturen: kijk welke uitgeverijen er geschikt zijn om uw werk uit te geven. De meeste uitgevers hebben een eigen stijl en core business. Aan welke uitgevers denk je zelf? Maak u alvast weinig illusies over de grote uitgeverijen (zie hoger). Maak een goeie, verzorgde promomap in pdf en mail ze door. Stuur eventueel ook een exemplaar met de post, hoewel ik denk dat dat in deze digitale tijden minder nodig is. Zorg dat je een concreet project hebt! Bij gewoon losse tekeningen ga je ten hoogste een beleefdheidsantwoord krijgen, tenzij ze écht fenomenaal zijn. En dan nog. Begin met een duidelijke, korte en goedschreven pitch die aanspreekt. Stel eventueel de personages voor. Zorg dat je een aantal uitgewerkte pagina's hebt. Kleur helpt. Ik had op het moment van het versturen van mijn promomap 20 afgewerkte pagina's, waarvan 1 volledig ingekleurd. de Belangrijkste is dat de uitgeverij merkt dat je een duidelijk plan hebt. Ik heb ook weet van mensen die op basis van 3-5 volledig afgewerkte pagina's een aanbieding kregen, dus dat kan ook.

 

Laat u niet te vlug ontmoedigen: je krijgt altijd wel een aantal in meer of mindere mate gefundeerde weigeringen. Niets van aantrekken en gewoon verder doen waarmee je bezig bent (als je het graag doet toch). Als je écht nergens uitgegeven wordt, breng het in eigen beheer uit. Soms brengt dat zelfs meer op dan publiceren met een uitgever, met belangrijk nadeel dat je het allemaal zelf moet doen natuurlijk. En als je een aantal dingen in eigen beheer hebt uitgebracht, en je hebt er een beetje succes mee, gaan uitgevers sneller geneigd zijn om op de bandwagon te springen.

 

Connecties zijn extreem handig, maar enkel als je ze zelf maakt, dus het heeft weinig zin dat wij ze doorspelen :) Probeer dus zeker te netwerken wanneer je de kans krijgt. En als je de kans niet krijgt ook :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...