Ga naar inhoud

Patreon


Recommended Posts

'We want to help every creator in the world achieve sustainable income.'

 

Met deze tagline biedt de site Patreon de mogelijkheid aan creatieve geesten om zich voor hun werk te laten steunen door hun fans. Het is niet zoals bij bv. Kickstarter dat je intekent op een concreet product (zoals een nieuw stripalbum), maar het gaat om een maandelijks bedrag dat je betaalt om een iemand meer kansen te geven om werk te ontwikkelen. Er zitten alleszins een heel aantal interessante auteurs al op dit platform. 

 

Zelf ondersteun ik sinds kort Bianca Bagnarelli. Deze Italiaanse maakt al enkele jaren vooral korte verhalen die sterk aanleunen bij de sfeer van een Adrian Tomine. Haar tekeningen zijn ook wat in die stijl (maar wat mij betreft toch van hogere kwaliteit dan Tomine). Ik ondersteun haar nu voor 3 dollar per maand, en dit leverde al twee kortverhalen op (die eerder verschenen in exclusieve Amerikaanse uitgaven in kleine oplage) en eind april zal ze een eerste verhaal afwerken dat exclusief voor haar Patreon-steuners gemaakt werd.

 

Bagnarelli vraagt dus beperkte bedragen, en geeft enkel digitale return. Bij andere auteurs kan je voor bv. 15 dollar per maand een maandelijks print ontvangen per post ... Ik waardeer zelf wel het laagdrempelige van Bagnarelli. Indien 100 mensen 3 dollar per maand geven, heeft ze toch een mooi extraatje beet. 

Wat handig is voor de steuners, maar niet voor de auteurs, is dat je de steun op eender welk moment kan stopzetten. Hierdoor heeft de auteur wel maar weinig garantie op een standvastig inkomen langs deze weg. 

 

Zoek zeker eens op Patreon. Je kan er leuk nieuw werk ontdekken en misschien wel de nieuwe Andreas of Rosinski mee een duwtje in de rug geven :-). 

 

Ter  illustratie hier onder een 'work-in-progress' van Bagnarelli die ze recent (openbaar) deelde via Patreon.

 

 

bagnarelli.png

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Klopt. Niet alleen illustratoren, tekenaars e.d. maar ook tal van vloggers op youtube gooien hun content op Patreon en laten zich via dat medium uitbetalen.

Link naar reactie
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...