Ga naar inhoud

Gezocht: tekenaar van boekomslag - mogelijks Ferry...


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Daarstraks kwam ik deze afbeelding tegen op het net, tijdens het opzoeken van iets helemaal anders. Onmiddellijk dacht ik aan Ferry. De wijze waarop hij zijn lijnvoering opbouwt met eenzelfde lijndikte - zoals met een fineliner of een rotringpen, of zoals in zijn geval een naald die hij zelf sleep tot de gewenste dikte - de wijze van schaduwvlakken opgebouwd uit arceringen, de wijze waarop hij ogen tekent.

Is deze illustratie van de hand van Ferry? Of betreft het toch een andere tekenaar?

 

willem-van-rubroek-cover-jpg.jpg

Link naar reactie

Dat is inderdaad van Ferry.  Hij heeft destijds enige jaren in Tielt gewoond en leverde toen illustraties voor plaatselijke uitgaves zoals dit boek van plaatselijke heemkundige kring.

Ik weet dat hij ook illustraties heeft gemaakt bij een verhaal dat in afleveringen werd gepubliceerd in "De Gazette van Tielt".  Op mijn zolder moet ik daar nog exemplaren van liggen hebben en ik zal die eens inscannen en hier publiceren mochten er nieuwsgierigen/liefhebbers zijn.  Ik zal ze wel moeten zoeken.:e012:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
48 minutes ago, Theodoor said:

Dat is inderdaad van Ferry.  Hij heeft destijds enige jaren in Tielt gewoond en leverde toen illustraties voor plaatselijke uitgaves zoals dit boek van plaatselijke heemkundige kring.

Ik weet dat hij ook illustraties heeft gemaakt bij een verhaal dat in afleveringen werd gepubliceerd in "De Gazette van Tielt".  Op mijn zolder moet ik daar nog exemplaren van liggen hebben en ik zal die eens inscannen en hier publiceren mochten er nieuwsgierigen/liefhebbers zijn.  Ik zal ze wel moeten zoeken.:e012:

Mocht je de tijd vinden om die exemplaren te kunnen inscannen en hier te posten, dan ben ik alvast een van de nieuwsgierigen/liefhebbers.

Link naar reactie
1 uur terug, Lefranc zei:

De 'Roede van Tielt' doet mijn verbeelding wel op hol slaan...

 

Je zal wel niet de enige zijn maar de naam vindt zijn oorsprong in het volgende:

Vóór de Franse Revolutie was het graafschap Vlaanderen ingedeeld in kasselrijen. Deze kasselrijen, 17 in aantal, waren in de 11de eeuw ontstaan op initiatief van Boudewijn V, Graaf van Vlaanderen.  Voor de administratie werd de kasselrij Kortrijk in 5 kantons verdeeld, roeden genaamd: namelijk de roede van Harelbeke, Tielt, Deinze, Menen en de Parochies rond Kortrijk.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...