Ga naar inhoud

Schetsen Op De Trein (Afgesplitst Van: "tussendoortjes (Opgepast: Mogelijk Bloot)")


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Wel retep, ik maakte toch ook wel die bedenking. Gewoon omdat ik het eens in onze huidige tijdsgeest plaats met het constante strijd tussen privacy en publieke ruimte en wie daar handig gebruik en misbruik van maakt.

Niet met de bedoeling om hier nu een flinke discussie rond te voeren - daar zijn andere draadjes genoeg voor - maar wat Mask aanbrengt is niet zo heel vreemd hoor...

 

Ooit eens een opdracht gehad, toen ik nog in het St Lucas was - atelier fotografie - waarbij we allerlei vreemdogende mensen; mensen die qua gedragingen, uiterlijk, enz... afweken van de massa moesten vastleggen in een fotoreeks.

 

Wel, niet iedereen vindt zoiets maar kunnen als je nogal direkt je camera bovenhaalt en plaatjes van hen begint te schieten.

Link naar reactie

De wet is duidelijk, in het publieke domein mag men zoveel filmen, schilderen, tekenen en fotograveren als men maar wil. Een trein of station is wat vager, niet in de meest strikte definiering een openbare ruimte maar toch publiekelijk toegankelijk. Maar dan nog: een tekeningetje maken, dat is toch wat anders dan met een filmcamera draaien ?

Link naar reactie

Zolang het niet zonder toestemming gebruikt wordt voor commerciële doeleinden, mag je op openbare plaatsen in principe fotograferen wat je wil dacht ik. Hoewel ik destijds klasgenoten die wilden filmen in het centraal station te Brussel heb weten vertellen dat ze zonder toestemming van NMBS niet mochten draaien in het station.

 

Maar het is inderdaad wel wat anders om met je spiegelreflex in de trein kliekjes te nemen dan met een A6-boekje onopvallend wat te kribbelen :) Kan me goed voorstellen dat personen zich daar ongemakkelijk mee voelen. Heb het bij tekenen ook een paar keer aan de hand gehad dat ze plots doorhadden dat ze getekend werden, maar nog nooit slechte reacties op gekregen. Meestal kan ik wel goed genoeg doen alsof ik met wat anders bezig ben dan kopjes tekenen en valt het niet op.

Link naar reactie

Volgens mij gaat het hier om het 'portretrecht': je mag een persoon niet/nooit zonder zijn (schriftelijke?) toestemming herkenbaar portretteren (dus ook niet voor een kunstwerk dat te gelde wordt gemaakt).


Heb dit ooit voorgehad in een samenwerking met een fotograaf die een kunstwerk voor een gebouw had gemaakt, waarbij de lokale schepen zich zorgen maakte over het feit dat er huizen en gebouwen herkenbaar werden afgebeeld. Dat (gebouwen) is dus geen probleem (hoewel google streetview hier toch ook tegen een limiet aanloopt) - gezichten wel... (toendertijd wat gerechtelijke uitspraken hierover opgezocht - NB: ik spreek dus enkel voor BE/VL)


(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Op sommige gebouwen staat copyright en moet je echt toestemming vragen om het in uw film of foto te gebruiken, zoals het atomium (dit geldt natuurlijk niet voor gewone vakantie of amateur foto's enz)

 

inderdaad, dat geldt ook voor het mas in Antwerpen.

Link naar reactie

Je mag gewoon op de openbare weg fotograferen of filmen. zo mag je ook in NL (en ik ga er gemakshalve van uit dat dit ook voor Belgie geldt) de politie filmen wanneer die bezig zijn. Voorwaarde is natuurlijk dat je de agenten niet hindert. Daar bestaat al zoveel jurisprudentie over.

 

Agenten en boa's krijgen zelfs hierover speciale trainingen.

 

http://www.metronieuws.nl/regionaal/eberhard-van-der-laan-je-mag-politie-op-straat-best-filmen/IWIlgs!XPrufq1D@GZS4pbIeY8Rag/

Link naar reactie

Er bestaat natuurlijk nog wel zoiets als portretrecht:

 

Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.

 

Zo is er ooit een corps studente (ze noemen zichzelf huppelkutjes) die straalbezopen werd gefilmd en op Geenstijl werd geplaatst. Deze "dame" heeft via de rechter bedongen dat het filmpje van Geenstijl werd gegooid omdat het haar toekomstige carriere kan benadelen.

 

http://www.parool.nl/parool/nl/38/MEDIA/article/detail/554607/2010/08/04/Studente-wint-zaak-om-dronken-filmpje-tegen-GeenStijl.dhtml

Link naar reactie

Er bestaat natuurlijk nog wel zoiets als portretrecht:

 

Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.

 

 

Daar doelde ik dus op...

Nooit gedacht dat ik zo makkelijk met retep door 1 deur zou kunnen! ;)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...