Ga naar inhoud

Dat Kan Beter: Donald Duck


Menner

Recommended Posts

Vanaf 1969 las ik het tijdschrift Donald Duck met plezier, maar als je naar de nummers van pakweg de afgelopen twintig jaar kijkt is het nivo behoorlijk gezakt. In de jaren zeventig werden de verhalen van Carl Barks gepubliceerd, en de verhalen van de jaren tachtig waren ook aardig. De Nederlandstalige DD heeft Nederlandse tekenaars, die meer en meer het blad zijn gaan vullen. Daar zitten hele goede bij, en ook goede verhalen, maar de laatste jaren is het blad qua verhaaltrant naar Bobo-nivo gezakt.

Als je het mij vraagt zouden ze er goed aan doen om meer Amerikaanse DD verhalen te publiceren, en als het dat toch van eigen bodem moet zijn, dan mag men wat mij betreft best afwijken van de gevestigde stijl, bijvoorbeeld realistisch, met Donald zelf zoals hij is, in een realistische strip. De avonturen mogen ook wel wat volwassener. Wat zou jij veranderen aan de huidige Donald Duck?

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Ik vind dat het nog wel mee valt. Natuurlijk zijn de verhalen gericht op kinderen, dat is normaal en de tekeningen van de nederlandse tekenaars zijn best okay. Zelfs Daan Jippes komt soms met bijdragen. Natuurlijk kun je het niet vergelijken met Carl Barks. Wat de recente Amerikaanse DD-strips betreft, die ken ik niet dus kan ik niet vergelijken met de nederlandse verhalen.

Link naar reactie

 Wat de recente Amerikaanse DD-strips betreft, die ken ik niet dus kan ik niet vergelijken met de nederlandse verhalen.

 

Zover ik weet worden er in Amerika geen Donald Duck-strips meer gemaakt. Alleen in Denemarken, Nederland en Italië waarbij gewerkt wordt met internationale tekenaars. De Italiaanse strips verschijnen in Nederland in pocketformaat.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Zo'n 20 jaar geleden werden er in ieder geval nog wel Amerikaanse  verhalen gemaakt, want er was eens een jubileumspecial met een vertaald Amerikaans verhaal, waarvan direkt de andere, veel volwassenere verhaaltrant opviel. Om een detail te noemen: de manier waarop de scene was opgezet, dat Donald op het dak van een flat stond, terwijl er een helicopter lande met Oom Dagobert. De recente Nederlandse verhalen zijn echt van een veel kinderachtiger nivo, waarbij Donald 10 jaar jonger lijkt te zijn geworden. Let wel, ik heb het specifiek over de verhalen met Donald of Duckstad in de hoofdrol, trouwens. Natuurlijk is het voor kinderen geschreven, maar van welke leeftijd? acht tot twaalfjarigen zijn behoorlijk intelligent, en voor de allerkleinsten was er al Donald Junior.

De pockets zijn inderdaad stukken beter, alsook DDextra, voor zover ik dat kan beoordelen, want ik heb er weinig van gezien. Het gaat me om de verhalen in het gelijknamige tijdschrift, die waren echt beter, ook de Nederlandse verhalen. De tekenstijl is nog goed. Ik bedoel alleen dat ik een andere tekenstijl ook zou waarderen, en dat het het leeftijdnivo wat zou kunnen opschroeven. Het is maar een ideetje.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Volgens mij is het blad nog steeds geschikt voor de doelgroep. Mijn zoon van 10 verslind ze nog iedere week.

Ik vind persoonlijk dat ze niet mee moeten groeien met hun publiek. Pep (poe dios wat een blad) deed dat wel en heeft het daardoor niet overleeft.

Zo lang ze nog populair zijn en met de tijd mee gaan zou ik het blad zo laten.

Natuurlijk mis ik Douwe Dabbert, Tom Poes en de tekstverhalen die er in mijn jeugd in stonden. Maar dat was een andere tijd; ze geen met hun tijd mee en dat is alleen maar goed.

 

Wat me wel opvalt is de hoeveelheid nevenprodukten zoals junior, katrien en de specials. Ze moeten oppassen voor overkill. Dat kan invloed hebben op de avonturen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...