Ga naar inhoud

Collectie "voor Onze Kinderen"


Recommended Posts

Voor zover ik weet bestaat deze reeks uit drie strips . Uitgegeven door Brepols .

1. De voorbeeldige meisjes

2. Een brave kleine guit

3. Nieuwe ongelukken van Sophie

Ik heb deze drie strips in mijn bezit en zoek informatie .

Uit welk jaar zijn deze strips verschenen ? Hebben die strips een waarde ? Slechts twee teruggevonden op Catawiki maar met weinig gegevens .

post-795-0-48358900-1429181511_thumb.jpg

Link naar reactie

Over deze strips is inderdaad heel weinig bekend. Brepols is een uitgever die vooral bekend stond om de religieuze uitgaven. De boekjes staan op verschillende sites, niet alleen op Catawiki  :e005:

 

Bij deze site http://www.stripboekmuseum.nl/stripgeschiedenis2/1940-1950/brepols.htm worden ze geplaatst in de jaren '40 van de vorige eeuw.

 

De waarde schat ik niet zo hoog in omdat er weinig vraag is naar dit soort uitgaven, en er géén bekende (strip)auteurs bij betrokken zijn.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De illustraties op de covers lijken meer op leesboekillustraties. Wie heeft de strips eigenlijk getekend?

Om antwoord te proberen geven op je vraag: Het lijkt mij van de jaren 30 of 40 inderdaad. Gezien de tekenstijl. Ook de fysieke uitvoering van het boek zelf was volgens mij in die tijd heel gebruikelijk:dun boekje, harde kaft, rug van ander materiaal (linnen, leer) De tekenstijl van het plaatje rechtsboven, doet mij zelfs denken aan de jaren twintig, met name Perry Winkle.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Dit komt uit de jaren 30, Drukkerij Brepols maakte 'mannekesbladen' en deze strips zijn niet strips zoals wij ze nu kennen. Het betreft een collectie kinderprenten maar dezen zijn nooit los verkocht wat indertijd nog traditie was.

 

misschien dat daarom dit ook niet in Matla staat. Naar ik weet bestaan er drie - de hier genoemde - met de typische stichtelijke inhoud. Er zouden tevens nog 3 delen zijn met klassieke verhalen als Robinson Crusoe

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...