Ga naar inhoud

Domme Leerkrachten


Recommended Posts

Plots is er heisa over de jongeren die afstuderen als leerkracht in Vlaanderen. Ze weten niet waar Amerika noch de Atlantische oceaan liggen, denken dat het Vlaams Belang in de Vlaamse regering zit, kennen Herman Van Rompuy en Stalin niet, enzovoort...

Alsof dat nog niet geweten was. Ik hoor al jaren klagen over het niveau van de leerkrachten die het laatste decennium hun diploma gehaald hebben. Pretentie hebben ze nochtans meest van al, ze wanen zich in hun eigendunk zelfs beter dan hun buren en kennissen... geloof me, ik weet waarover ik spreek.

Is dat vooral niet erg voor de kinderen en jongeren die momenteel naar school gaan? Iemand die je moet onderrrichten die zero parate kennis heeft? Of gaan ze dat opzoeken op internet? Wat als hun laptopbatterij plat is?

Confucius zei "Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn."

Haha, de meeste van die leerkrachten weten niet eens wie Confucius was!

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Wat zou Confucius te zeggen hebben over jouw eenzijdige rant ("die jeugd van tegenwoordig"), dat vraag ik me af.

Waarschijnlijk hetzelfde als over de eenzijdige en generaliserende berichtgeving over dit onderwerp.

Chillax, dude.

 

Niks van jouw jeugd van tegenwoordig! Wat heeft dat hiermee te maken? Elke generatie zegt dat over de jongeren. Waarschijnlijk reeds in de tijd van Confucius.

Eenzijdig? Sinds wanneer zijn feiten eenzijdig? Dan is er voor iedereen een andere waarheid. En dat is gevaarlijk... tenminste, dat zou je bijvoorbeeld moeten weten indien je geschiedenis kent...

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Dat er voor het beroep van lesgever niet meer zoveel respect is tegenwoordig zal er ook wel iets mee te maken hebben zeker?

Het begint al vanboven aan de universiteiten: lesgeven ? bah neen, dat is voor onze assistenten. Onderzoek, dat is veel interessanter.

 

Respect moet je verdienen. Lesgevers, politieagenten en beroepsstakers hebben dat respect jarenlang verspeeld

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Niks van jouw jeugd van tegenwoordig! Wat heeft dat hiermee te maken? Elke generatie zegt dat over de jongeren. Waarschijnlijk reeds in de tijd van Confucius.

Eenzijdig? Sinds wanneer zijn feiten eenzijdig? Dan is er voor iedereen een andere waarheid. En dat is gevaarlijk... tenminste, dat zou je bijvoorbeeld moeten weten indien je geschiedenis kent...

 

Ja, want alle jonge leraars van nu zijn onwetende onnozelaars...

Het is trouwens duidelijk dat mensen hun eigen waarheid maken zonder nuance, dat doe jij nu ook.

Dus foeter op met je hoogdravende praat. Jij bent de gevaarlijke man met je zwart-wit rant.

Blijf maar verder roepen dat het allemaal onnozelaars zijn, als je je daar goed bij voelt, en laat mij daar vooral niet mee akkoord gaan.

Ik zal jouw analyse voorleggen aan enkele vrienden van mij, jonge mensen, die in het onderwijs staan en vragen of ze zich aangesproken voelen.

Grr. Argh.

Link naar reactie

daar geloof ik niks van ...

 

Ik heb er eentje in de tweede kleuterklas zitten (4 jaar).

Die kunnen daar al zonder moeite tellen tot 20 (en van twintig naar één), leren er al letters herkennen en hun naam schrijven, cijfers schrijven...

 

Ik leerde dat pas in het eerste leerjaar!

 

En dat is geen niche school, hé, maar een gemeenteschool.

Link naar reactie

Ja, want alle jonge leraars van nu zijn onwetende onnozelaars...

Het is trouwens duidelijk dat mensen hun eigen waarheid maken zonder nuance, dat doe jij nu ook.

Dus foeter op met je hoogdravende praat. Jij bent de gevaarlijke man met je zwart-wit rant.

Blijf maar verder roepen dat het allemaal onnozelaars zijn, als je je daar goed bij voelt, en laat mij daar vooral niet mee akkoord gaan.

Ik zal jouw analyse voorleggen aan enkele vrienden van mij, jonge mensen, die in het onderwijs staan en vragen of ze zich aangesproken voelen.

 

Donnie heeft gelijk. Het vak van leraar is zeer moeilijk, je moet een goede algemene vakkennis hebben en ook nog eens die schatjes van kinderen op gaan voeden, de ouders hebben daar vaak geen zin/tijd in. In NL wordt het vak zeer laag gewaardeerd en de beloning (je loon) is laag. In NL kijkt men je raar aan wanneer je op een middelbare school lesgeeft. Het is een prachtig vak maar de waardering en het loon zijn zo laag dat veel academici afknappen waardoor de kwaliteit in de bovenbouw van de lycea erodeert. Het probleem is niet zozeer de leraren zelf maar dat domme geschop tegen het vak leraar.

 

ps zelf ben ik geen leraar maar ik ken heeel veel docenten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er moet gewoon meer geld en middelen naar het onderwijs. Onderwijs is een criterium om een oordeel te kunnen vellen over een samenleving. Dat en gezondheidszorg.

 

Trouwens, het is altijd de schuld van de vorige generatie . :e007:

Link naar reactie

Er moet gewoon meer geld en middelen naar het onderwijs. Onderwijs is een criterium om een oordeel te kunnen vellen over een samenleving. Dat en gezondheidszorg.

 

Mee eens. (gebeurt ook weer niet zo vaak :e005: )

Link naar reactie

Het lijkt wel of bijna niemand het nieuws gevolgd heeft deze week. Wat ik zeg is toch gewoon herhalen wat de pers zegt?

Mag niemand iets aankaarten dat in de actualiteit is over feiten die niet deugen? Forumer Donnie vindt het zelfs nodig om ronduit vijandig en haatdragend te reageren... Waar gaat dergelijk gedrag naartoe?

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Even googelen en je kan meerdere artikels lezen over dit onderwerp.

Deze blijkt populairst: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1566934/2013/01/23/Leraars-in-spe-gebuisd-voor-algemene-kennis.dhtml

Daar zie je dat ik eigenlijk die tekst zo goed als gekopieerd heb! Waarom is het dan nodig om op de boodschapper te schieten?

En hier lees je de reacties:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1566934/2013/01/23/Leraars-in-spe-gebuisd-voor-algemene-kennis.dhtml

Blijkbaar zit daar geen enkele reper tussen, want niemand vergoelijkt de situatie.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

We hadden deze discussie al eens elders op het forum gevoerd, Freakzilla. Vandaar die frustratie wellicht.

Ik ben leerkracht middelbaar onderwijs en hoop dat ik toch'n behoorlijke algemene kennis heb.

 

Sorry, maar ik weet niet waar die discussie eerder gevoerd is. Maar ik lees dan ook niet alle topics. Kan je me zeggen waar dat staat?

Indien men er van uitging dat ik die discussie gevolgd heb en de conclusies ken... dat is dus niet het geval. Het kan volgens mij geen reden zijn om openlijk haatdragende praat te verkopen over andere forumers. Trouwens, we weten voor welke partij dergelijke haatdragers stemmen...

Stuvio, het ging over leerkrachten die heden ten dage afstuderen. Dus niet over mensen die al jaren voor de klas staan.

Toch bedankt voor jouw reactie (en jouw pm een tijdje geleden). Jij bent een fair mens.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie

Als je hier gewoon iets plaatst zonder je bronnen te vermelden dan moet je achteraf niet verwonderd zijn dat er commentaar op komt. BTW ik zie niet in hoe je eerste post rechtstreeks uit het artikel komt, tussen de reacties zie ik jouw eerste post ook niet staan. Ik interpreteer "zo goed als gekopieerd" blijkbaar anders dan jij.

Dus kom nu niet af dat je maar een boodschapper van feiten bent.

 

Wat een uitspraak trouwens: "we weten voor welke partij dergelijke haatdragers stemmen"...

Mij beschuldigen van haatdragend te zijn terwijl jij zo van leer trekt tegen leerkrachten, wauw. Ik was niet de beste leerling tijdens de lessen logica in mijn eerste kandidatuur, maar hiervan zie ik wel in dat er iets niet klopt...

 

Laat mij mijn punt nog even herhalen. De berichtgeving over dit onderwerp is eenzijdig en generaliserend, niets is in deze wereld is zwart-wit. Niet alle leraren zijn dwazeriken, niet alle moslims terroristen, niet alle priesters pedofielen, enz. Wat gevoel voor nuance (en dat is niet hetzelfde als kapot relativeren) is in deze wel een beetje op zijn plaats.

 

Ik wacht alvast smachtend op het volgende onderwerp waar een vod als Het Laatste Nieuws aangehaald wordt als bron voor discussie.

Koen, wees trouwens gerust, dit was de laatste keer dat ik mijn "haatdragende" stem verhef in dit onderwerp.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ik heb er eentje in de tweede kleuterklas zitten (4 jaar).

Die kunnen daar al zonder moeite tellen tot 20 (en van twintig naar één), leren er al letters herkennen en hun naam schrijven, cijfers schrijven...

 

Ik leerde dat pas in het eerste leerjaar!

 

En dat is geen niche school, hé, maar een gemeenteschool.

 

 

Dat kon ik toen ook al, 1969

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Trouwens, we weten voor welke partij dergelijke haatdragers stemmen...

 

 

 

Van de haatdragende lezers van Het Laagste Nieuws heel waarschijnlijk wel, ja. Maar niet van degenen hier op de Reep. Integendeel.

 

Het is nu wel eenmaal zo dat een aanzienlijk deel van de pas afgestudeerde leerkrachten een onvoldoende algemene kennis bezitten.Maar dat is nu ook niet helemaal hun schuld. Ik zou eerder de vinger wijzen naar de inrichtende onderwijsinfrastructuur. En degenen die de begroting opmaken.

Link naar reactie

Nochtans was die post van dat forumlid behoorlijk haatdragend, genre uitlatingen van die partij. Lees maar na.

 

Wat betreft de opleidingen heb je gelijk. Mocht dat op het hoge niveau staan zoals dat in België vroeger het geval was, dan zouden er veel minder flaters gebeuren. Er zullen er dan natuurlijk ook minder afstuderen. Dan gaan er wellicht leraars te weinig zijn.

I aM FReaKZiLLa the uLTiMaTe THRiLLa So F*cK FeaR

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Primo: die post van Donnie viel nog vrij goed mee. Wat betreft de insinuatie naar N-VA of Vlaams Belang, daar zit je volledig verkeerd. Ja, ik las het na.

 

Secundo: wat betreft onderwijs, het vak zou aantrekkelijk moeten worden gemaakt, waarbij er veel middelen voorhanden zijn om kennis over te brengen en ook te genereren. Maar op die manier dat de opportunisten niet aangetrokken worden. Anders krijgen we weer van die gevallen die kiezen voor een job als leerkracht omdat het vet goed betaald. Het klinkt misschien wat oubollig, maar de mensen die gaan voor een job als leerkracht zouden eigenlijk een soort roeping moeten hebben. In feite geldt dat ook voor veel andere jobs.

Link naar reactie

Jaja,

 

Men kiest een baan als ambtenaar omdat je dan niets hoeft te doen;

Men kiest een baan in het bankwezen omdat je neerkijkt op je medemens;

Men kiest een baan in het bedrijfsleven omdat je geldgeil bent;

Men kiest een baan in het leger omdat men lekker kan schieten en napalm gooien;

Men kiest vult u verder maar in......

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...