cartoonesk Posted June 21, 2021 Posted June 21, 2021 Ik had er wel een bericht over verwacht hier maar nee (onbekend maakt onbemind) maar vorige week is op 80-jarige leeftijd de Franse striptekenaar Nikita Mandryka overleden. Dat maakte me verdrietig want hij was een paar keer zo vriendelijk op mijn mails te reageren. Hij is bij ons niet zo bekend maar, ik denk, in Frankrijk des te meer. Zijn strips, waarvan Le Concombre Masqué de bekendste is, zijn zelden in het Nederlands vertaald. Le Concombre Masqué heeft kortstondig in een Nederlandse krant gestaan. https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/nikita-mandryka-80-overleden Ondanks dat Mandryka hier niet bekend is, vind ik zijn strips heel fantasierijk en inspirerend. Ik denk dat het zelden vertaald is, omdat er veel Franse woordspelingen in zitten. Dankzij de Fnac in Brussel en de Lambiek in Amsterdam heb ik het volgende in mijn collectie : De eerste twee delen van Le Concombre Masqué Het album Clopinettes (met Gotlib) De bundeling Le retour du refoulé Enkele vroege exemplaren van L'Echo des Savanes Ik hoop dat de site, die Mandryka zelf gemaakt heeft, nog lang online is. Je kunt er namelijk veel strips vinden. http://www.leconcombre.com/index.html Vaarwel, Mandryka. BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted June 22, 2021 Author Posted June 22, 2021 Le concombre masqué heeft niet in Robbedoes gestaan. Ik las toen Robbedoes en ik kan me dat niet herinneren, wel in een sporadisch gekochte Spirou. De gagstrip van Mandryka en Thiriet, Cybertimes, stond wel in Robbedoes en Spirou. (als ik me vergis, mag je het zeggen!) Quote
cartoonesk Posted June 23, 2021 Author Posted June 23, 2021 Ik ga nog even verder met mijn hommage. Ik had graag meer albums van Mandryka gehad maar dat is er niet van gekomen. Mijn favoriet is Le retour du refoulé, waarin de strips uit L'Echo des Savanes vaak voor volwassenen zijn maar toch erg grappig. Hier een pagina : Om degenen, die geen Frans lezen, toch kennis te laten maken met de strips van Mandryka, zocht ik naar tekstloze strips. Deze komen het meest in de buurt : Het leven van een vlieg : BobFish 1 Quote
Ptrck Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 Volgens Lastdodo heeft deze auteur wel een paar keer de Robbedoes gehaald. (https://www.lastdodo.nl/nl/items/46270-robbedoes-207de-album). De Pep overigens ook. Quote
cartoonesk Posted June 28, 2021 Author Posted June 28, 2021 Je link lijkt te gaan over het Jaap-mini-boekje. Daar stond Mandryka inderdaad in. Dat zegt niets over De gemaskerde komkommer in Robbedoes. Ik blijf dus bij mijn tweede bericht. Dat van de Pep, dat wil ik wel van je aannemen. Die publiceerden verscheidene dingen uit Pilote. Quote
cartoonesk Posted June 30, 2021 Author Posted June 30, 2021 Deze twee interessante uitgaven moet ik hebben maar ik kan ze niet vinden. Quote
fantasiooo Posted June 30, 2021 Posted June 30, 2021 https://www.lastdodo.nl/nl/items/83405-stripschrift-172 Quote
cartoonesk Posted July 5, 2021 Author Posted July 5, 2021 Sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt! Ik bedoelde dat ik deze twee in mijn verzameling heb maar ze even niet meteen kon terugvinden om te herlezen. De Schtroumpf heb ik ondertussen teruggevonden en gelezen. Het interview van Numa Sadoul met Mandryka is ingewikkeld maar interessant. Quote
cartoonesk Posted January 11, 2022 Author Posted January 11, 2022 De site van Mandryka is er niet meer. Dat was te verwachten maar toch een verdrietig moment... De blog van De gemaskerde komkommer is er nog wel : http://le-vrai-concombre-masque.blogspot.com/ Quote
cartoonesk Posted September 13, 2022 Author Posted September 13, 2022 Een gag van De gemaskerde komkommer in het Engels! Quote
cartoonesk Posted November 15, 2022 Author Posted November 15, 2022 Gezocht op de site van de gemaskerde komkommer (die gelukkig weer terug is!) naar een strip van Mandryka, die je ook kunt lezen als je geen Frans leest! Quote
cartoonesk Posted February 8, 2023 Author Posted February 8, 2023 Zut alors! Bretzel liquide! De officiële site van de Gemaskerde Komkommer is wederom verdwenen... Nu voorgoed? grmbl... Quote
cartoonesk Posted June 14, 2023 Author Posted June 14, 2023 Een voorbeeld van een niet te vertalen grap. De zon gaat onder is in het Frans ook te vertalen als de zon gaat slapen. Quote
cartoonesk Posted September 27, 2023 Author Posted September 27, 2023 Hier tòch eens een verhaaltje van De gemaskerde komkommer in het Nederlands! Vertaald door Ger Apeldoorn! Air 1 Quote
cartoonesk Posted November 8, 2023 Author Posted November 8, 2023 Geniaal, eh? Een ploeg met een voorlicht en een bel! Air 1 Quote
cartoonesk Posted November 8, 2023 Author Posted November 8, 2023 Zo zag de gemaskerde komkommer er in het begin uit! (1966) Quote
cartoonesk Posted November 8, 2023 Author Posted November 8, 2023 Mandryka, Gotlib en Bretécher in een strip. BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted June 10, 2024 Author Posted June 10, 2024 Ook de stripschrift (zie hierboven ergens) heb ik nu teruggevonden. Het interview is slechts 3 pagina's dus die heb ik even voor jullie gescand! BobFish 1 Quote
Recommended Posts