Ga naar inhoud

De Chninkel


Gast Ben

Recommended Posts

Vandaag in de stripwinkel een gesprek met de eigenaar daarover. Hij vond die nieuwe uitgave naar aanleiding van het 25 jarig bestaan niet zo mooi. Hij vond dat het in zwart-wit moest zijn. Dat kon ik me bij de eerrder herdrukken in kleur die in twee delen was wel voorstellen want dat was niet mooi gedaan. Maar met deze had ik wat minder moeite. Best mooi gedaan.

Wat vinden jullie ervan en van het feit dat ze die klassieke wordt vervolgd strips opnieuw uitgeven en inkleuren?

Ik heb hem overigens (nog) niet gekocht, twijfel nog.

Link naar reactie

@ Ben : merci voor de complimenten, Casterman en Gert en ik zijn best wel fier op deze jubileumuitgave in samenwerking met Brabant Strip Magazine.  Toch één rechtzetting: de vorige uitgave in kleur bestond uit 3 delen. 

 

Over het al dan niet inkleuren van oorspronkelijk zwart-witte verhalen, kan je eindeloos discussiëren.  Ook Van Hamme en Rosinski waren niet tegen die inkleuring.  Ze staken het niet onder stoelen of banken dat voor beide versies een publiek zal blijven bestaan.  De ene uitgave sluit de andere niet uit.  Stripliefhebbers die de Chninkel nog nooit hebben gelezen (of gekocht), krijgen gewoon de keuze tussen beide versies.  Terwijl ik dit zit te typen, overvalt me het gevoel van jaloezie... Hoe graag zou ik nog eens dat gevoel willen hebben dat ik kreeg toen ik voor het eerst de Chninkel las... Ik heb het verhaal ondertussen al ontelbare keren herlezen maar het gevoel dat je krijgt na een eerste lezing, is toch niet meer te evenaren ! :e005:


Ook in het Frans verschijnt eind 2013 een jubileumuitgave om de 25ste verjaardag van De Chninkel te vieren.  Er was eerst sprake van om ook het Brabant Strip-dossier in dat album op te nemen.  Jammer genoeg gaat dit niet door aangezien het in het Frans om een heruitgave in het zwart-wit gaat, op groot luxe-formaat.


 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
  • 1 year later...

Lees momenteel De Chninkel voor het eerst, de kleureneditieuitgave vanwege het 25jarige jubileum (geleend van de bieb). Ik heb al een jaar of vier de zwart-witte versie thuis maar was er nog niet aan toe gekomen. Ik ben echt onder de indruk van de eerste twee hoofdstukken.

Link naar reactie

Ook in het Frans verschijnt eind 2013 een jubileumuitgave om de 25ste verjaardag van De Chninkel te vieren.  Er was eerst sprake van om ook het Brabant Strip-dossier in dat album op te nemen.  Jammer genoeg gaat dit niet door aangezien het in het Frans om een heruitgave in het zwart-wit gaat, op groot luxe-formaat.

 

 

Die uitgave ging uiteindelijk niet door, maar nu weer wel. Hij zou er in november moeten komen en toch met een "copieus" dossier, zie http://bd.casterman.com/albums_detail.cfm?id=44796

Link naar reactie

Blueberry moet in kleur, De Chninkel in zwart-wit, en zo is er altijd wel wat zeker?

Blueberry is veel te druk in zwart wit, ik moet turen naar een plaatje vooraleer ik "zie" wat er in gebeurt.

Ik overdrijf nu wel een beetje, maar dit is wel mijn algemene indruk. 

Kleuren brengen het geheel samen en maakt een album leesbaar. 

Daarom denk ik is Rosinski qua tekenstijl ook zo populair. Die man kan tekenen in zwart-wit maar het wordt nooit te druk. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...