Ga naar inhoud

Kazuo Koike


Gast Natte aap

Recommended Posts

  • 7 months later...

Lone Wolf and Cub volume 1: The Assassin's Road (Kazuo Koike en Goseki Kojima)


 


Eindelijk gelezen. Een serie na 3 jaar eindelijk compleet hebben en vaak horen/lezen dat het om een regelrechte klassieker gaat of misschien wel het beste wat de strip te bieden heeft kan ervoor zorgen dat je het onmogelijke verwacht. Nou, in mijn geval heeft het eerste deel mijn verwachtingen alleen maar doen toenemen. Natuurlijk is alle lof op de hele serie gericht en wist ik dat het verhaal eerst rustig opgebouwd zou worden. Dat is ook het geval, al vond ik aan het begin dat het te rustig ging. Ik vond het jammer om een verzameling losse verhalen te lezen en hoopte eigenlijk dat er direct een grootse, epische vertelling ontluikt werd. Halverwege merkte ik dat deze serie niet beter kon beginnen. Subtiel en op een trage tempo wordt uit de doeken gedaan wie de mysterieuze ronin is, waarbij zijn band met zijn zoontje ook meer 'body' krijgt. Waar het in het begin op losstaande moorden lijken van een op hol geslagen samurai kom je later in het verhaal erachter dat er veel meer speelt, en dat het niet zomaar om een huurmoordenaar gaat maar om een levensgrote missie waar clans, feodale heren, yakuza, samurai, boerenvolk en nog veel meer mee te maken hebben.Het verhaal brengt je naar verschillende gebieden in het oude Japan. Het ingewikkelde, politieke systeem krijg je beetje bij beetje uitgelegd en hoe iedereen zich tot elkaar verhoudt. Gelukkig staat er achterin een woordenlijst want er worden veel Japanse woorden gebruikt, al raakte ik de draad niet kwijt als ik geen zin had om uit te zoeken wat een woord betekende. Langzaam maar zeker begon ik te ervaren dat het om een grootse, epische verhaal gaat. Het tekenwerk is daar natuurlijk ook verantwoordelijk voor. Zelden heb ik bloedige gevechten mooier geïllustreerd gezien of rustige landschappen en dorpjes die in puin liggen. 


 


Ik moet wel zeggen dat ik een liefhebber ben van het oude Japan, het fascineert mij enorm. Lone Wolf and Cub doet denken aan de films van Akira Kurosawa. Ook de rustgevende plaatjes doen denken aan bepaalde shots van Kurosawa. Niet alleen in de tempo maar ook in de tekeningen komt telkens die rust terug.  Als dit nog maar het begin is en nu al zo goed, then I'm in for a treat! 


 


lone-wolf-and-cub-1618361.jpg


Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Dat komt omdat ik een trage lezer ben en ook omdat mijn 'recensie' van 7 september nog steeds van kracht is. Het is nog steeds voortreffelijk; ik geniet van elk hoofdstuk met volle teugen, alleen is het nog steeds zo dat er met mondjesmaat vooruitgang wordt geboekt wat de rode draad van het verhaal betreft. Dit is geen kritiek want een reeks met 28 boeken van ongeveer 300 pagina's geeft al aan dat de tijd er voor genomen wordt om het verhaal te vertellen. Als ik verder ben in het verhaal dan zal ik vast en zeker mijn bevindingen hier beschrijven! Momenteel geeft mijn eerdere stuk al aardig aan hoe ik er in zit, al zal het niet lang meer duren voordat de tempo omhoog zal gaan. Ik ben namelijk bezig met boek nummer 7 en daar zit momenteel meer vaart in (yagyu-clan etc.)!!!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...