Ga naar inhoud

Comics Markt 2013


Tweetie

Recommended Posts

Interessant artikel over de marktaandelen 2013 op de US comics markt: http://www.comicvine.com/articles/top-selling-comics-publisher-market-share-of-2013/1100-147851/ 

 

Grofweg is het beeld: 

1. Marvel een derde van de markt 

2. DC iets minder dan een derde van de markt

3. De rest alles bij elkaar ook ongeveer een derde van de markt. 

 

Dat is  volgens mij al jaren zo en was 25 jaar geleden toen ik nog comics verzamelde niet echt anders.

Link naar reactie

Laat weer zien hoe eentonige boeken die Amerikanen lezen. Hopelijk groeien Image en Dark Horse gestaag verder aangezien die diversiteit aan het aanbod toevoegen. Image is weer goed bezig in ieder geval. Check Image Expo artikel van vandaag met wat plannen voor 2014. Zitten pareltjes bij denk ik zo. Nieuwe werken van Snyder/Jock, Spencer, Fraction, Remender, Brubaker/Phillips etc etc http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=50171

Link naar reactie

1) Die strips zijn niet echt eentonig. Mocht dat het geval zijn, dan bleven ze niet verkopen (ik heb het over de Hickman, Brubaker, Ennis, Ellis, Bendis, Johns, enz superhero stuff). En dan nog, men leest wat men wil, men hoeft daar niet op neer te kijken.

2) Hier is het niet anders, of kijk jij nooit naar de wekelijkse verkoops top tien. http://www.stripspeciaalzaak.be/Verkooptop10.php De suskes en wiskes, Kiekeboes enz maken het grootste deel uit van de verkochte strips. Niks op tegen, als er maar strips gelezen worden.

3) Van mij mogen (moeten!) Image, DH, IDW enz ook groter worden, wat ze ook doen, maar de grootste zullen ze nooit worden, want net zoals hier met S&W, Kiekeboe, enz, worden Spidey, Supes, Bats enz, ook gekocht door mensen die anders bijna geen strips kopen, gewoon in de supermarkt, voor de kinderen. En net als hier, blijft daar op latere leeftijd slechts een heel klein deel striplezers van over.

4) Op de Reep zijn we met pakweg 50 (100 ? ) regelmatige posters, echte striplezers, die heel divers lezen. Wij zijn een uitstervende soort, jammer genoeg. Maar mensen die alleen S&W, Kiekeboe, RR, Van Anus :) of/en Superheroes lezen, hebben evenveel recht op hun boekskes, en evenveel recht van spreken.

;)

Link naar reactie

1) Die strips zijn niet echt eentonig. Mocht dat het geval zijn, dan bleven ze niet verkopen (ik heb het over de Hickman, Brubaker, Ennis, Ellis, Bendis, Johns, enz superhero stuff). En dan nog, men leest wat men wil, men hoeft daar niet op neer te kijken.

2) Hier is het niet anders, of kijk jij nooit naar de wekelijkse verkoops top tien. http://www.stripspeciaalzaak.be/Verkooptop10.php De suskes en wiskes, Kiekeboes enz maken het grootste deel uit van de verkochte strips. Niks op tegen, als er maar strips gelezen worden.

3) Van mij mogen (moeten!) Image, DH, IDW enz ook groter worden, wat ze ook doen, maar de grootste zullen ze nooit worden, want net zoals hier met S&W, Kiekeboe, enz, worden Spidey, Supes, Bats enz, ook gekocht door mensen die anders bijna geen strips kopen, gewoon in de supermarkt, voor de kinderen. En net als hier, blijft daar op latere leeftijd slechts een heel klein deel striplezers van over.

4) Op de Reep zijn we met pakweg 50 (100 ? ) regelmatige posters, echte striplezers, die heel divers lezen. Wij zijn een uitstervende soort, jammer genoeg. Maar mensen die alleen S&W, Kiekeboe, RR, Van Anus :) of/en Superheroes lezen, hebben evenveel recht op hun boekskes, en evenveel recht van spreken.

;)

 

1. Wat verkoopt zegt niks over hoe eentonig of niet een reeks is, of over de kwaliteit (Greg Land/Rob Liefeld?!). Wat ik wilde aangeven is dat DC en Marvel veel van hetzelfde brengen. Hoeveel X-titels zijn er? Hoeveel Avengers titels? Hoeveel Batman? Het wordt steeds meer van hetzelfde. Betekent dit dat het allemaal crap is? Absoluut niet, maar ze doen ook weinig om het stripmedium te verbreden anders dan er af en toe een #1 op te zetten en de hype machine zijn werk te laten doen. Gelukkig heeft DC nog Vertigo... En de schrijvers die je opnoemt, gelukkig zijn die er nog, maar ik zie ze liever hun eigen werelden creëeren dan iets voor de Big 2.

2. :sarcasm on: Nog nooit van gehoord. Dank voor de link. :sarcasm off: ;)

3. Inderdaad een groot probleem. Lezen van strips is niet sexy, al merk ik dat ik regelmatig iemand kan overhalen een beeldromannetje te kopen. In het nieuws zijn in de US voornamelijk superhero comics en veel mensen weten de weg niet te vinden naar iets anders. Jammer is dat, daarom ben ik ook een blog begonnen met een Amerikaan en een Duitser wat goed wordt gelezen en waarvan lezers regelmatig zeggen dat ze nu eens wat anders zijn gaan kopen. Hopelijk dragen we zo een bescheiden steentje bij aan de bekendheid van wat minder voor de hand liggende titels.

4. Uiteraard en dat bestrijd ik ook niet, maar ik vind het wel jammer dat veel lezers niet verder kijken dan hun neus lang is, wat inderdaad niet geldt voor de posters hier. Overigens vind ik het ook een verantwoordelijkheid van de uitgevers van de Kiekeboes, S&W, Jommeke etc om hun winsten te investeren in de toekomst van de strip, nieuwe stripmakers bijvoorbeeld. Hoeveel nieuwe bekende Nederlandse en Vlaamse stripmakers kun je opnoemen? Laat staan starters die door SU en Ballon zijn gekweekt... Ik vind dat korte termijn denken en zal uiteindelijk wellicht ook hun eigen business raken. De oplages nemen immers af en daar doen zij niets aan (althans zo lijkt het in mijn beleving).

 

Ik draag iedereen die strips leest een wamt hart toe :) Maar een beetje kritiek moet kunnen m.i.

 

EDIT: Mijn reacties lopen soms een beetje in elkaar over...

Link naar reactie

De cijfers die je hier aangeeft, zijn op zich correct. Maar het zijn de verkoopcijfers van Diamond die betrekking hebben op de zogenaamde direct sales. Die verkopen via Diamond waren in 2012 ongeveer goed voor 2/3 van alle verkoop (een kleine 475 miljoen dollar) de rest werd verkocht via newsstand verkoop en abonnementen, (goed voor ruim 230 miljoen dollar) Die verkoop via newsstand neemt overigens wel steeds verder af (Marvel gaat er zelfs helemaal mee stoppen)

 

25 jaar geleden was het wel heel anders. Toen waren er nog ongeveer 75.000 verkoopplekken in de VS voor newstand comics en was toen niet DC of Marvel de grootste verkoper in de VS maar was dat Archie Comics. Die verkopen via de comicshops (lees Diamond) niet zo bijzonder spectaculair, maar doen (of deden) het via newsstand en abonnementen veel beter dan de grote twee.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...