Ga naar inhoud

De Wereld Voorbij De Tekstballon


Recommended Posts

Ik had die site al eens aangehaald op de rubriek cameo... maar wat ik vandaag gelezen heb, is toch wel heel sterk (speur)werk.

 

http://nubeculatus.blogspot.be/

 

Ik hoop dat de auteur mijn copy-paste niet kwalijk neemt... 65 keer "ja" in Lefranc

 

In het album "De vlammenzee" van Lefranc, knipoogt Jacques Martin waarschijnlijk naar zichzelf. Waarschijnlijk, want desgevraagd bleek de geestelijke vader van Alex en Lefranc zelf niet meer te weten wat hij precies bedoelde met de letters "JA" die op elke pagina ergens verborgen zitten. Waarom ze verborgen zaten, dat herinnerde hij zich wel nog: net als voor Hergé het geval was, werkten de muggezifterige opmerkingen van lezers  die met Big Blunders de brievenrubriek overstelpten, danig op zijn zenuwen. Martin nam de uitdaging aan: eens zien of ze zouden merken dat hij op elke pagina dezelfde frats uithaalde! En zo gebeurde: op werkelijk elke pagina (ik heb het voor u gecheckt, zie verder) kan je de letters "JA" vinden, soms in combinatie met de letters "ST". 55 jaar later weten we nog steeds niet wat er precies met de letters werd bedoeld, maar de verklaring dat "JA" de eerste letters van "Jacques" zijn, lijkt ons in al zijn eenvoud een prima piste (in tegenstelling tot de andere these dat "ST" voor "Saint" zou staan, want in combinatie met de Jacques ongetwijfeld een culinair verantwoord belletje doet rinkelen maar mij nogal vergezocht lijkt).
Het verhaal dat ik hier vertel, haalde ik op het forum "Lefranc, Alix, Jhen et les autres" (http://lectraymond.forumactif.com), een forum waarop een aantal enthousiastelingen soms wel bijzonder ver gaan in hun hobby.

Ook ik ben ver gegaan voor jullie, want wat ik nergens kon terugvinden (op een paar schuchtere onvolledige pogingen na), was een exhaustieve controle of de verwijzing wel op elke pagina voorkwam. Ik kon vaststellen (op een uitzondering na, zie nog verder) dat het inderdaad zo is: op elke pagina staat minstens 1 keer de lettercombinatie "JA"! Hieronder kunnen jullie ze in een eigenzinnige collage terugvinden (een beetje nutteloos werk, maar goed: er bestaan zelfs stripinformatiebladen waarin het volledige bestiarium uit Yakari terug te vinden is ;)).

20140330+-+Lefranc+Ja3.jpg

Voor wie geen zin heeft om te zoeken, of het zoeken beu is, volgt hieronder per letter een detailweergave (wie wel nog wel zoeken, scrollt dus niet verder!). U ziet telkens 3 keer dezelfde letter: de eerste keer met de plaatnummers (ik voegde de cover, het titelblad en de backcover toe omdat ik anders teveel vakjes had), vervolgens het nummer van het plaatje waarin de letters zijn terug te vinden en tenslotte een scan van de lettercombinaties zelf.
 

De letter L  

20140330+-+Lefranc+Ja4.jpg
 
 
 

De letter E

20140330+-+Lefranc+Ja5.jpg

De letter F

20140330+-+Lefranc+Ja6.jpg

  De letter R

20140330+-+Lefranc+Ja7.jpg

  De letter A

20140330+-+Lefranc+Ja8.jpg

  De letter N

20140330+-+Lefranc+Ja9.jpg

  De letter C

20140330+-+Lefranc+Ja10.jpg

  Naschrift

Ik was de zoektoch moedig begonnen, maar ei zo na had ik het bij plaat 2 al opgegeven. In mijn album uit 1975 was de lettercombinatie helemaal niet terug te vinden. Op het forum dat ik vermeldde werd nochtans voor die plaat duidelijk beschreven waar ik moest zoeken. Twee bezoeken aan de oogarts verder, wist ik dat het niet aan mij lag. Dan maar bij mijn goede vriend D. aangeklopt. Deze notoire Lombard-collectie verzamelaar liet me zijn exemplaar uit 1961 inkijken en inderdaad: daar is de lettercombinatie wél terug te vinden (met mijn excuses voor de lichtreflectie op het glanzende papier)!

20140330+-+Lefranc+Ja11.jpg

Er zijn overigens nog heel frappante verschillen tussen de twee albums, met name in het taalgebruik. Een leuke is de reactie van de straatwerker als hij haast omver gereden wordt Lefranc (plaat 8):
- in 1961 was het nog heel beleefd met "He maar opgepast!"
- in 1975 was de zeden al niet meer wat het geweest was en roept hij "Hee! Varken! Wat een rotvent!"
 Een systematische check van ander scheldproza zat er voor vandaag jammer genoeg niet meer in.

Het beeldmateriaal voor deze bijdrage is afkomstig uit Lefranc - De vlammenzee, Lombard/Casterman, Martin.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een beetje zoals Don Rosa met zijn D.U.C.K. in zijn Duck-strips:

Most Rosa stories have the letters D.U.C.K. hidden in the first panel. Rosa's covers also usually have D.U.C.K. in them. This is an acronym for Dedicated to Uncle Carl from Keno. Because Disney would not allow for personal signatures in the comics, and thought that D.U.C.K. looked too much like one, Don Rosa has made a habit of hiding the letters in various unlikely places. Many of his readers have made a sport out of finding them.[14]D.U.C.K. is in most cases hidden in the very first image, on the first page of the story. D.U.C.K. is also often hidden in Rosa's cover-art, which he makes for his own stories and reprints of old Carl Barks stories. Almost every time Rosa gets an article about him in the weekly Disney comics (at least in European editions), the D.U.C.K. - dedication is mentioned.

Another curiosity is his Hidden Mickeys. Rosa is only interested in creating stories featuring the Duck family, but he often hides small Mickey Mouse heads or figures in the pictures, sometimes in a humiliating or unwanted situation. An example of this is in the story The Terror of the Transvaal where a flat Mickey can be seen under an elephant's foot. This is mostly a gag done for the fun of it. Rosa has admitted to neither liking nor disliking Mickey Mouse, but being indifferent to him.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...