Ga naar inhoud

TDPB

Members
  • Aantal items

    3.760
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

2.223 profielweergaven
  1. TDPB

    Jommeke

    Nochtans was jef nys heel goed in sfeerschepping. Zeker in de eerste pakweg 20 albums. Zo'n Jampuddingspook, dat was pure griezelstrip. Wat later werd het inderdaad allemaal wat minder. Kan ook aan de inkleuring liggen.
  2. Ze hoeven hun karakter toch niet te veranderen? Geef ze gewoon een meer actievere rol. In de jaren '90 lukte dat al, toen hadden ze vaker een actievere rol (misschien was dat de invloed van toenmalig scenarist Jan Van Ruysbergh?) Bij de uitgeverij zijn ze ondertussen op zoek gegaan naar een nieuwe tekenaar en scenarist, misschien dat die laatste de boel wat kan omgooien (maar niet teveel natuurlijk, want aan de wereld van Jommeke mag je niet teveel veranderen. Die belachelijke rokjes gaan nog wel een tijdje meegaan).
  3. TDPB

    Suske En Wiske

    Aangezien ze die net allemaal opnieuw hebben geletterd en ingekleurd lijkt het me heel logisch dat ze die versie gebruiken.
  4. Het vrouwonvriendelijk zijn van Jommeke is een lastig geval. De moeders en de Miekes zijn inderdaad geen al te goede voorbeelden. Ze zijn natuurlijk een kind van hun tijd. de huidige makers zouden de Miekes gerust wat meer een zelfde rol als Filiberke kunnen geven. En Marie hoeft niet eeuwig een huisvrouw te blijven. Maar zoals Cinco ook al aangaf: van alle (Vlaamse) reeksen heeft Jommeke dan weer wel de meeste sterke vrouwenpersonages in de aanbieding. Er zijn er nog veel meer dan diegene die hij hierboven opsomde: juffrouw perlefinneke, die italiaanse gravin uit de vampier van drakenbur
  5. Het antwoord staat in de tweede post van deze draad.
  6. Jij schrijft ook maar gewoon wat in je hoofd opkomt, he. Sla gelijk welk Kuifje-album open en je zal genoeg prentjes tegenkomen waarin de beweging van rechts naar links gaat. Je moet de albums niet eens openslaan. Aan de covers heb je al genoeg. (wat wel zo is, is dat als je een aantal prentjes na elkaar hebt waarin mensen lopen of zich op een andere manier voortbewegen, het beter is als ze van links naar rechts bewegen omdat de beweging dan van prentje naar prentje verder gaat). En de stand van de mond. Denk je echt dat tekenaars daar rekening mee houden? Hergé tekende Kuifje
  7. Dat lijkt me juist minder goedkoop dan 6 keer hetzelfde album. Ik kan me niet inbeelden dat veel mensen dat interessant vinden. Ik denk dat je ook wel wat gegadigden zou vinden voor bvb een originele pagina voor pakweg 250 euro.
  8. Hergé heeft De Klare Lijn niet uitgevonden, he. Zijn tekenstijl was ook maar een verderzetting van wat hij bij andere tekenaars zag. alain saint-ogan bijvoorbeeld of Émile-Joseph-Porphyre Pinchon
  9. Zeker geen bewuste keuze. Ik ben in mijn vormende jaren heel erg beïnvloed geweest door min of meer respectievelijk: Vandersteen (natuurlijk), Hardy, Turk, Gerrit De Jager, Theo Van Den Boogaard, Hermann, Dodier. En blijkbaar kom ik dan uit bij iets dat heel dicht bij Hergé ligt. (bovenstaand voorbeeld is overigens een variatie van mijn stijl, waarbij de houdingen en de verhoudingen van de personages net iets minder realistisch dan gewoonlijk zijn, maar bewust wat meer 'Vlaamsche strip'-achtig.)
  10. Natuurlijk kon hij dat. Waarom zou hij in het voorbeeld hierboven niet een paar bakstenen en een deur getekend kunnen hebben? Meestal niet, neen. Hergé heeft zich nooit echt toegelegd op decors (toch niet als het op gebouwen aankwam). Ik veronderstel dat het eerder een tijdsgebrekding zal geweest zijn dan desinteresse of onkunde.
  11. Er zijn geen regels, he. Hergé en zijn ploeg deden waar ze zin in hadden.
  12. Neen, want ik weet dat Hergé beter kon. Chaplins films konden niet scherper.
  13. Ik geloof dat ik de drie versies heb liggen. (z-w/ingekleurd met nieuwe lay-out/hertekend). Ze hebben allemaal hun charmes. Eigenlijk zijn de personages in de eerste twee versies leuker getekend. Maar de decors zijn vaak zo banaal. Hergé maakte zich er soms toch echt wel héél gemakkelijk vanaf, zoals hierboven heel mooi te zien is (je kan niet eens zien of die twee mensen binnen of buiten aan het lopen zijn).
  14. Ik ga vloeken in de kerk, maar ik heb een voorkeur voor de laatste versie van De Zwarte Rotsen.
  15. Het materiaal is anders, maar de tekenstijl niet echt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...