Ga naar inhoud

7E Menner Festival 14September 2016


Menner

Recommended Posts

Menner is terug!

Het 7e Menner Festival is de terugkeer/voortzetting van de Mennerbeurs. (tijd en locatie is voorlopige info:) 

 

datum: Woensdag 14 september 2016

tijd: 14:30-18:00

Locatie: Het Ravennest, Walravenstraat 33 Rotterdam

zaal: Koffiezaal

Programma:

Boekvoordracht door Richard de Regt (Ontspoord of Woordwereld, later word bekend welke)

Filmvoorstelling: filmfestival met korte filmpjes, zoals de strips van Richard de Regt, animatie en nog veel meer.

Langs de zijden van de zaal zullen strips, boeken,  tijdschriften, postcards en merchandising te koop zijn van Richard de Regt, A de regt en Jack Rinsel. 

Entree: 3 euro

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Er is een voorverkoop van de entreepas bij de Mennerstand op het Internationaal Strip Festival Rotterdam 2 op 23 en 24 april. Je kan ook entree krijgen met de Mennerpas op Menner Festival 7 en alle toekomstige Menner Festivals. Je kan de Menner Pas aanschaffen op bovengenoemde beurs bij de mennerstand en ook bij de entree van het 7e Menner Festival. De Mennerpas kost 5 euro en geeft dus verder gratis toegang op alle Menner Festivals. Toekomstige festivals zijn wel gepland, maar kunnen niet worden gegarandeerd. 

De entreepas kost 3 euro en is verkrijgbaar bij de mennerstand en op het 7e Menner Festival.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hier een fragment uit "De Culminator " het boek dat ik in de one-man show voordraag en naspeel. Het boek is het vervolg op "Woordwereld". Het is het verhaal van Frank Veld, die door een experiment van zijn buurman Ralph in een andere wereld terechtkomt, waar alle begrippen en emoties letterlijk zijn. In dit Fragment is Frank al een tijdje voor de tweede maal in Woordwereld, waar hij word vergezeld door Antwoord, die het antwoord op al zijn vragen is. Zij ontmoeten zojuist de Achterdochter, die Vooroordeel, een monster dat op een leeuw lijkt, loslaat.

De Achterdochter was inmiddels samen met haar broertje Twijfel, en zij liepen samen naar een kooi waar een leeuw in leek te zitten.

"Kijk uit!" schreeuwde Antwoord. "Laat je niet verzwelgen door Vooroordeel!

"Wat moet ik doen?" vroeg Frank. Antwoord reikte hem een zwaard aan.

"Dat is het onderscheid. Dat moet je maken."

"Bedoel je dat ik hem met een zwaard in tweeën moet slaan? Maar ik doe niet aan geweld."

"Welnee, en het is ook geen echte leeuw. " Frank keek naar het 'wezen' dat op een leeuw leek. Het was bekleed met twee schilden.

"Dat zijn schuld en onschuld, en vooroordeel haalt die altijd door elkaar. Daarom blijft schuld eraan plakken. Als je de onschuld van het vooroordeel slaat, dat hoort er immers niet aan, dan kan hij niets meer tegen je beginnen." Frank had goed geluisterd, en met een vaardige slag sloeg hij de onschuld van Vooroordeel af. Wat eronder te zien was, was geen gezicht.

"Wat een lelijk beest eigenlijk!" zei Frank.

"Ja, nu laat Vooroordeel zijn ware aard zien," zei Antwoord.

Frank richte met een beschuttend gebaar zijn Onschuld op het Vooroordeel, dat nu van hem wegvluchtte, gevolgd door Achterdochter met haar broertje Twijfel. Zo bleven Frank en Antwoord achter op de weg naar Goede Hoop, geplaveid met goede bedoelingen. Frank liep gebukt.

"Is er iets?" vroeg Antwoord met een moeilijk gezicht.

"Nee, ik lees de tegels, eh, de goede bedoelingen.

'Tien gebieden verkennen'

'Computerwereld bezoeken' "

"Wat is computerwereld? Is dat Echt?" vroeg Antwoord, die langzaam van uiterlijk begon te veranderen.

"Nee, dat is niet Echt. Tenminste, niet echt, dat is te zeggen, het is virtueel. Er staan wel echte dingen op."

"Oh," zei Antwoord met een zwakke stem, vlak voordat hij flauw viel.

Frank schrok geweldig.

"Antwoord, Antwoord, antwoord me! Wat is er aan de hand? Laat me niet in de steek! Zonder jou kom ik er nooit!" Zware wolken pakten samen, en het begon te regenen. Antwoord kwam een beetje bij.

"Ik stel steeds vragen, en geef geen antwoorden. Niet genoeg, tenminste. Dat is in strijd met wie ik ben. Ik BEN een Antwoord. Geen vraag. Ik verander in een vraag. Ik kan je niet meer helpen, Frank."

"Oh nee! Dat nooit!" schreeuwde Frank, terwijl de tranen over zijn wangen rolden. Of was het de onweersbui die was losgebarsten, en zich met zijn tranen vermengde? Het Antwoord bleef hem verschuldigd, want Antwoord viel weer flauw, en veranderde nog steeds van uiterlijk.

"Dit is niet meer de weg naar Goede Hoop," drong tot Frank door. Hij stond nu op een vervallen landweggetje, omzoomd met dorre struiken, waarboven dit al, een dreigende onweerswolk hing. Antwoord opende zijn ogen.

"Dat klopt," zei hij. "Je bent weer in Wanhoop."

"Dat voel ik ook," antwoordde Frank. "Het spijt me, Antwoord. Ik zal je wel veel meer vragen gaan stellen in het vervolg."

Frank vatte moed, en met deze wandelstok in zijn hand liep hij door het landschap, dat nu meer op de weg naar Goede Hoop ging lijken.

Frank herinnerde zich dat de Goede Hoop een schip is. Deze weg leidde dus naar de haven.

" Eens denken. Ik moest tien gebieden beschrijven. Wat heb ik tot nog toe?" Antwoord schoof een voorzitter naar voren, waarop Frank plaats nam. Frank deed een boekje open, en maakte notities.

1. Een bijzonder plekje van het Kalm-meer

Daar waar je bent als je aan een bijzondere taak begint en onder zekere spanning staat, die met rust gepaard gaat. Leidt tot de aftrap.

2. De berg Overzicht

Je komt aan de eenzame top van deze berg via de Samenvatter, die je als een van de hoofdpunten naar de top van Overzicht brengt.

3. Uitzicht

Dat zie je vanaf overzicht, alleen je komt er niet makkelijk. Soms zie je er alles, soms niet zo veel. Maar wat er is hangt er vanaf hoe je je voelt als je er bent. Alleen vraag ik me af of je er wel komt als je er naar toegaat. Ik denk het wel, maar dan is het toch weer anders, denk ik. Of je uitzicht hebt of uitzichtloos bent hangt dus van jezelf af, zouden ze hier zeggen.

4. Vasberaden

De omweg barcht me om de berg heen, naar het eerste land in Uitzicht: Vastberaden. Volgezet met vaste waterradjes. Beekjes aan beide zijden van de weg. Je moet hier wel oppassen. Als je niet begrijpt hoe Woordwereld werkt, namelijk dat alles alleen maar zo om je heen is omdat jij je zo voelt, val je van je rotsblok, of voetstuk, genaamd Apropo, en eindig je in de grotten van:

5. Wankelaar.

Een hopeloze, donkere, mysterieuze tunnel, waar je bijna het vaantje strijkt, je vastklampt aan strohalmen en je klomp breekt op het klapstuk, totdat je begrijpt dat het allemaal om jou draait. Dat brengt je tot:

6. De weg naar de Goede Hoop

Een weg, geplaveid met goede bedoelingen, in een prachtig landschap, en omzoomd met wilde Anticipatie. Maar als je twijfeld aan de goede bedoelingen, en je Antwoord in een Vraag veranderd, brengt het je zo naar:

7. Wanhoop

Een armzalig kronkelweggetje, omzoomd met dorre struiken, onder een deken van onweerswolken. Als je goede moed vat, ben je zo weer op de Weg naar Goede Hoop, een schip, dat in de haven ligt van het Kalmmeer.

Frank stopte met schrijven, en las alles voor aan Antwoord.

"Klopt,"zei Antwoord, "Alleen ligt de haven niet aan het Kalmmeer, maar aan zee."

"Aan zee?" vroeg Frank.

"Ja, natuurlijk!" zei Antwoord. "In Echt, jouw wereld, liggen de havens toch ook aan zee, en niet aan een meer?"

"Nou eh...Ook aan rivieren, maar ik begrijp wat je bedoelt."

"Kijk, daar is de zee al, aan de horizon, en daar ligt de haven. Er liggen ook veel visserschepen, zoals je ziet. Om vanalles uit te vissen."

"Wat dan?"

"Bijvoorbeeld:

Waarom is de ene kalm en de ander niet?

Waarom lacht de ene, de ander heeft verdriet?

Wat is recht en wat is krom, en vooral waarom?

Wie ben ik, en wie ben jij, en wat doet dat mij?

Waarom is het beste nooit eens goed genoeg?

Waarom altijd achterom, nooit eens voor de boeg?"

Frank hield zich stevig vast aan de Moed, om niet weer Antwoord kwijt te raken en te wankelen. Ondertussen probeerde hij hem te begrijpen.

"Juist ja, je bedoelt:

Wat is goed en wat is slecht?

Waarom komt van velen

Nooit echt iets terecht?

Wie praat er nog voor oren

in plaats van naar de mond?

Waarom lees je geen boeken?

Hoe blijf je nog gezond?"

"Ja, dat klopt, maar er zitten wel een paar gevaarlijke vissen bij hoor, die halen ze zo uit de handel."

"Voor het gif?"

"Nee voor de feiten. Maar ik moet nog eens zeggen, Frank, dat je zeer goed Woordwerelds spreekt."

"Tsja, oefening baart kunst."

"Ken je hem?" vroeg Antwoord, en vervolgde met een vertederd gezicht: "Ach, ik heb hem nog gezien toen hij nog een klein kunstje was, zo lief. Zijn moeder was altijd druk, met al die oefeningen, he."

"Ehmm...", zei Frank wat verward, "Waar waren we ook al weer mee bezig? Oh ja! Het schip de Goede Hoop, dat daar in de haven ligt! Daar gaan we naar toe!"

"Ja, hoor eens," zei Antwoord,"Zo gaat dat niet he? Zelf de antwoorden geven."

"Ja, je hebt gelijk, sorry Antwoord, niet weer flauwvallen hoor."

"Dat valt nu wel mee," zei Antwoord met geloken ogen.

Na een tijdje kwamen ze bij de haven aan. Het was een kleine van de rivier, want, zoals Antwoord reeds had gezegd, voer de Goede Hoop niet alleen op het kalmmeer.

"Hoe heet de rivier eigenlijk?" vroeg Frank. Antwoord was blij dat hij weer zijn taak kon vervullen.

"Het is Vermaak." Frank wilde al opmerken dat dat een vreemde naam voor een rivier was, maar al snel was hij zich er van bewust dat dit ook weer naar iets verwees. "Tsja, vermaak geeft ook kalmte."Hij keek eens naar de kade, die bestond uit allerlei soorten en kleuren patchwork van verschillende materialen, zoals hout en metaal.

"Ze hebben het vermaakt, vandaar ook de naam van de rivier,"zei hij ongevraagd, zijn ambitie nastrevend om een Opmerker te worden.

"Dat heb je goed opgemerkt, zij Frank dan ook tegen een van trots glimmend Antwoord. Ze gingen aan boord van de Goede Hoop.

"Waar zal de Goede Hoop ons brengen?" vroeg Frank vrijuit.

"Allereerst bij volharding." Het was ook weer logisch, zoals gebruikelijk. De kade zag er nu uit als hard geworden klei die als hopen aan de randen van de rivier lag, het lag er gewoon vol met de verharde klei.

"En dan?"

"De Goede Hoop helpt je je doel te bereiken. Dat was tien gebieden verkennen. Die zie je nu langs de kust."

"Maar dan zijn het andere gebieden dan dat ik van Overzicht af heb gezien." Antwoord knikte.

"Ja, het kan raar lopen," zei hij, en wees op de rivier. "Die meandert ook flink, of loopt ook raar, zoals je zegt." Er bleken inderdaad verdacht veel bochten in de rivier te zitten. "Hoe komt dat eigenlijk?"

"Het is de Konkel, de kronkelige konkel. Het gekonkel komt soms uit het vermaak, zoals je mischien weet" zei Antwoord, terwijl hij maar vantevoren Frank had vastgegrepen, omdat hij wist dat hij hem weer zou beginnen te verliezen. Frank begon het te begrijpen, en misschien begrijp je het ook, beste lezer, als je er maar lang genoeg over nadenkt.

"Waarom hoefde we dit keer geen boeking en hebben we geen kroeshaar?", vroeg Frank, die zich de vorige overtocht nog kon herinneren. (Lees: Woordwereld)

"Dat komt omdat we nu een speciale pas hebben," verklaarde Antwoord. Hij had een electronische pas in zijn hand, die op een klein tablet leek, en die verlicht werd toen Antwoord op een knopje drukte.

"Hoe kom je daaraan?" vroeg Frank.

"Dat komt, omdat je de moed al had gevat toen je de weg naar de Goede Hoop vervolgde. De moed geeft je vrije doorgang tot de Hoop. Maar laten we het restaurant ingaan."

Frank volgde, en zag niet dat hij door een onbekende zonder duidelijk gelaat werd gevolgd. Het was dezelfde onbekende die ons al bekend was. Antwoord had echter een blik naar buiten geworpen dat in de deuropening stond, en zag zo de onbekende. Natuurlijk herkende hij hem niet, maar hij zag wel dat hij er was. En zoals eerder wist hij ook wat hij was, dat wil zeggen zijn functie of bestemming. Antwoord stond op het punt dit aan Frank mee te delen.

"Hoe groot is Uw partij?" vroeg een butler die achter een klein hoog tafeltje stond om de gasten te ontvangen.

"Twee,"zei Frank, maar de man verbeterde hem.

"Eén," zei hij, "Uw Antwoord telt niet. Uiteraard voelde Antwoord zich door dit alles zeer gepasseerd, en vergat tegen Frank te zeggen wie hij had gezien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Om verwarring te voorkomen in mijn laatste bericht: Het 7e Menner Festival gaat natuurlijk wel door! 

Bij voldoende bezoekers is het de bedoeling volgend jaar de 8e te organiseren, op een andere locatie in deelgemeente Feijenoord (te Rotterdam).

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Het is de letterlijke tekst van mijn boek. Als ik het live zou voorlezen, dan moet ik dus de tekst ergens lezen, mogelijk in mijn handen houden, en dan ook nog een microfoon. Dat zou me aanzienlijk in de beweginsvrijheid hebben beperkt.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...