Ga naar inhoud

de mooiste Robbedoes-cover van Munuera, Yoann en Cambré (poll)


cinco

mooiste cover  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Munuera

    • Parijs onder de Seine
    • De man die niet wil sterven
    • Robbedoes in Tokio
    • Terug naar Z
  2. 2. Yoann

    • Alarm! Zwendeltuig!
    • De Schaduwzijde van Z
    • Vip, Viper, Vipst
    • Een Piccolo in Sniper Alley
    • De Marsupilami is woest
  3. 3. Cambré

    • Happy Family
    • Het Plan van Wiebeling
    • De Wolfman


Recommended Posts

Ik merk nu dat Munuera in 3 van zijn 4 covers een cirkel heeft verwerkt.

En bij Yoann gaat de dominerende achtergrondkleur van blauw (51) naar rood (52) naar blauw (53) naar rood (54) naar blauw (55).

Al deze covers hebben blijkbaar ofwel blauw ofwel rood als dominerende achtergrondkleur. (al heeft R. in Tokio de Japanse vlag als achtergrondmotief)

 

Ik had eens ergens ooit een theorie gelezen over dominerende kleuren op covers en hun invloed op de verkoop.

Dit wordt zelfs aangehaald in de achtergondcommentaar voor Batman & Robin door Grant Morrison en Frank Quitely.

 

"In publishing circles the color yellow is considered taboo."

 

Natuurlijk gingen ze net daarom wel voor die achtergrondkleur.

 

afbeelding.thumb.png.dc4815b85e46983aae39e4339210571a.png

 

 

Link naar reactie

Bij Munuera was de beslissing snel gemaakt.  Ik begrijp helemaal waarom Tokio goed scoort, maar gevoelsmatig steekt De Man Die Niet Wil Sterven er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.  Terzijde, dat vond ik ook het beste album.

 

In het geval van Yoann zeggen mijn hersenen Vip, Viper, Vipst.  De compositie is dan wel vrij standaard, maar 't is enorm goed uitgevoerd.  Toch voelt het voor mij niet echt als een rasechte Robbedoes-cover, zo'n bling-bling plaatje.  #55 is heel aantrekkelijk omwille van de meer ouderwets ogende voorkant, maar de compositie op zich is wat minder sterk. En #52 is ook prima, alleen is dat meer een presentatie-cover, als je begrijpt wat ik bedoel?  De manier waarop Zwendel daar staat, dat breekt de vierde muur ietwat.  Dan toch #51.  In de actie, een scène die zou uit het verhaal zou komen en toch helemaal cover-waardig.

Cambré dan ... #1 spreekt mij eigenlijk niet echt aan.  #3 is qua compositie degene waar ik in eerste instantie zou voor stemmen, maar anderzijds heeft die cover ook iets kinderlijk braafs.  Dit zou niet misstaan bij Jommeke of S&W, wat overigens geen belediging is.  #2, het Wiebeling-avontuur, wint.  Dat idee met die vissen werkt en maakt er meteen ook een origineel ogende cover van.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...