Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Olav

Members
  • Aantal items

    164
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Geslacht
    Niet belangrijk

Recente bezoekers van dit profiel

328 profielweergaven
  1. Olav

    Niets staat in de weg

    Wow, knap wat je daar allemaal doet, Heidi! Ik zie dat je niet bang bent om je uit te leven in decors tekenen! Fantastisch! Er zitten soms wel wat perspectievische foutjes in om echt correct te zijn, maar respect dat je ervoor gaat! Een voorbeeldje waar het beter kan: Indien we starten met de persp lijnen van de ramen, dan moet de horizonlijn ongeveer de horizontale rode lijn zijn. De persp lijnen van de latei van de deur en ook de plint dan de muur moeten dan ook naar die horizon. Bij jou valt het snijpunt te hoog. Indien we zouden veronderstellen dat de persp lijn van de plint correct is, dan zou de persp lijn van de latei ongeveer de blauwe lijn zijn. Daardoor is er ook wat afstand tussen de muur met de vensters en de deur. De muur waar de deuropening in zit heb ik in het lichtpaars gekleurd, rekening houdend dat de hoogte van de latei dezelfde is als die van de vensters (want dan komt de aansluiting van de muur daar waar de blauwe lijn de perps lijn van de vensterlateien snijdt. Volg je nog? 😉 Herbekijk ook even de bovenkant van het deurblad. Die persp lijn (ik laat het aan jou om die erbij te denken) moet ook op de horizon vallen, en met name in het snijpunt van persp lijn onderkant deur en horizon. Let wel, dit is niet noodzakelijk het VP van de muur met vensters, want de openstaande deur staat mogelijk niet evenwijdig met de muur (!) ... Nog nog ietsje technischer: met het rechtse VP op de horizon zo kort bij het prentje zal het linkse VP nog wat verder naar links op de horizon moeten dan waar de blauwe lijn de horizon snijdt, maar dat is momenteel bijkomstig. De verhouding breedte/hoogte deur kan ook beter, zeker in perspectief, maar dat kijk ik hier nu door de vingers. Ik vind het vooral knap dat je driedimensioneel denkt in de opbouw van je prentjes. Doe zo voort, perspectieftekenen is echt leuk!
  2. Vervangen ... Je bedoelt eigenlijk dat de Isabelmuur eerst besmeurd werd met graffiti, pakweg de onderste 2 meter van de muur. Ik noem dat gewoon respectloos gedrag, maar de lokale jeugd moet zich kunnen uitleven, nietwaar? Hieronder een klein aandenken hoe de lokale jeugd de muur verkracht hadden:
  3. De ex-Isabel muur, screenshot vandaag van googlemaps: Ik stel vast dat de muurschildering nu wel aansluit bij de graffiti van de muur links - zucht -...
  4. Dit is echt om te huilen. Enig idee waarom er zo weinig respect is/was voor die prachtige muurschildering? Ik kan er wel eentje verzinnen maar dat ligt politiek niet correct voor vele lezers, dus ik laat het maar zo.
  5. Olav

    Robbedoes weekblad

    Haha, ja, en dan een plaatsje zoeken waar niemand ze per toeval zou kunnen vinden!
  6. Olav

    Robbedoes weekblad

    Ik heb ook een paar volledige verhalen bewaard die ook in album zijn uitgegeven. Om de volgende reden. Het Kuifje weekblad kreeg begin jaren 70 een meer glanzende satijn afwerking waardoor de kleuren veel levendiger werden. Voor sommige reeksen vind ik die veel mooier dan de matte kleuren van de albums. Voor reeksen zoals Bernard Prince en Comanche bijvoorbeeld beperkt het verschil zich tot enkel pagina's, maar voor 'Go West' van Derib schitterde het hele verhaal veel mooier in het weekblad dan albumuitgave. Bovendien werd voor de albumuitgave de inkleuring soms aangepast, niet altijd een verbetering volgens mijn bescheiden mening.
  7. Olav

    Robbedoes weekblad

    Inderdaad. Ik zal ze uiteraard nooit beschadigen door er er twee gaatjes in te drukken om in ringmappen te bewaren. De mooiste bewaar ik wel in plastic hoesjes in ringmap. Zo'n plastic laagje erbovenop maakt vele kleuren ook levendiger.
  8. Olav

    Robbedoes weekblad

    Ik heb/had hier veel liggen waar 'echt knappe dingen' in staan. Zo had ik jarenlang weekbladen Kuifje en Robbedoes bewaard, maar uiteindelijk zit daar meer rommel in dan 'echt knappe dingen'. En dat neemt allemaal veel te veel plaats, en dus zat dus niets anders op dat de mooie zaken eruit te scheuren, en de rommel op straat te zetten. Dat gebeurt trouwens ook met (vooral tweedehands aangekochte) albums waarin slechts enkel prenten mij kunnen bekoren...
  9. Olav

    De galerie van Franquin

    Sorry Franquin, maar het hoofd van die Guust is veel te klein in verhouding tot het lichaam. Hieronder rechts heb ik via Photoshop de grootte van het hoofd wat aangepast...
  10. Olav

    strips in de trein

    Echt te gek voor woorden! Dan ga jij mij nu eens komen vertellen wat cultuur is, en wat niet.
  11. Olav

    strips in de trein

    Daar is niets mis mee. Je kan een strip wat beter in de kijker zetten voor een jong publiek, maar daarom is het nog geen strip die niet door volwassenen kan/mag gesmaakt worden. Neem nu Nijntje, duidelijk geen volwassenen strip. Maar is het daarom enkel voor kinderen? Ik kan heerlijk genieten van Nijntje, en ja, vermoedelijk niet om dezelfde redenen al de jonge lezertjes dit doen ;-) Of ga je vertellen dat bijvoorbeeld Mondriaan niet voor volwassenen is omdat het enkel maar rechte lijnen en primaire kleuren zijn? Of ga je vertellen dat Mondriaan kunst niet voor kinderen is?
  12. Olav

    strips in de trein

    Maar wie zegt dat Sus en Wis een kinderstrip is? Omdat er kinderen in rondlopen? Omdat er eens een flauwe grap verteld wordt? Omdat Lambik onnozel doet? Mensen die geen 'kinder'strip kunnen smaken hebben duidelijk een gebrek aan culturele opvoeding. Je moet die strips daarom niet smaken, maar zeggen dat het niet voor volwassenen is is gewoon absurd, zeg maar culturele onvolwassenheid.
  13. Olav

    strips in de trein

    Het ideale moment om die dame een beetje cultureel op te voeden!!
  14. Olav

    strips in de trein

    Méén je dit nu écht?
  15. Olav

    Je meest herlezen strip(s)

    De laatste jaren herlees ik bijna niets meer. Omdat het meestal tegenviel. Het verhaal en/of de dialogen, en/of de découpage/time flow moeten echt wel sterk zijn om het voor een tweede of derde maal te willen herlezen. Soms durf ik een album niet te herlezen uit vrees dat een positeve eerste ervaring na herlezen vervalt in het niets. Zo was het herlezen van de kuifje albums eigenlijk een tegenvaller, maar die ga ik toch nog eens een kans geven. Ik neem wel bijna dagelijks strips in de hand om naar de tekeningen te kijken. Zelfs te bestuderen. Of gewoon de sfeer opsnuiven...
×