Ga naar inhoud

Peter Van Dongen wint de Stripschapprijs 2018


Gast Kontiki

Recommended Posts

Zopas maakte Het Stripschap bekend dat Peter Van Dongen de Stripschapprijs 2018 wint, de belangrijkste Nederlandse stripprijs, zo'n beetje het equivalent van de Vlaamse Bronzen Adhemar. Je zou denken dat hij die prijs al veel langer geleden had gewonnen, maar dat was dus niet het geval. 
Van Dongen brak fameus door met zijn in een loepzuivere klare lijn getekende tweeluik Rampokan over het koloniale verleden van Nederland in Indië. Hij heeft zelf Indische roots. Vorig jaar nog publiceerde hij zijn eigen bewerking van Adriaan Van Dis' roman Familieziek en dit jaar zal hij nog eens grootschalig in the picture staan met het eerste deel van een tweeluik van Blake en Mortimer. De oplage daarvan benadert in het Frans het half miljoen exemplaren.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kontiki zei:

Van Dongen brak fameus door met zijn in een loepzuivere klare lijn getekende tweeluik Rampokan over het koloniale verleden van Nederland in Indië. 

Volgens mij brak hij al eerder door met "Muizentheater". Zoveel Wordt Vervolgd romans van Benelux auteurs zijn er nu ook weer niet bij Casterman verschenen.   

Link naar reactie

Volledig terecht. Onlangs nog een paar originelen van hem zien hangen op een Expo over Indonesische striptekenaars in Brussel.

 

Familie ziek : is dat een strip of boek met illustraties?

 

Taalkundig is het wel juist want maar ik zou toch eerder Indonesië (of Nederlands-Indië) en Indonesisch gebruiken dan Indië en Indisch. :-p

 

45 minutes ago, Tweetie said:

Volgens mij brak hij al eerder door met "Muizentheater". Zoveel Wordt Vervolgd romans van Benelux auteurs zijn er nu ook weer niet bij Casterman verschenen.   

Weinig Wordt Vervolgd romans of novellen van Benelux auteurs? Ik denk net dat er heel wat van de Benelux afkomstig zijn zoals  Schuiten, Comès, Servais, Raives, Sokal, Paul Teng, Van Hamme ...... 

Link naar reactie
Zojuist, Kobus zei:

Misschien waren die Wordt Vervolgd romans wel het beste wat er in die tijd verscheen. Ik ben er nog steeds onder de indruk van.

 

 

Sommige van die albums hebben me op mijn 15-16 jaar duidelijk gemaakt dat er ook een ander soort strips bestond dan wat ik tot dan toe kende, en waar ik ook op uitgekeken raakte. Zonder de verzamelalbums van Wordt Vervolgd indertijd, die ik aan promotieprijzen kocht, was ik misschien gestopt met het lezen van strips. Ik denk nu aan De Chninkel, Het Besloten Land, Bourgeon, De IJstrein, 120, Rue de la Gare, Comès, Servais, Schuiten. Krijgt het maar eens onder ogen op jonge leeftijd.

Link naar reactie
26 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Weinig Wordt Vervolgd romans of novellen van Benelux auteurs? Ik denk net dat er heel wat van de Benelux afkomstig zijn zoals  Schuiten, Comès, Servais, Raives, Sokal, Paul Teng, Van Hamme ...... 

Hm, ik bedoelde het Nederlandstalige deel van de Benelux... Niet het Waalse deel, dat relatief veel strips produceert.  

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kobus zei:

Misschien waren die Wordt Vervolgd romans wel het beste wat er in die tijd verscheen. Ik ben er nog steeds onder de indruk van.

Het was in ieder geval een serie die liet zien dat er ook nog andere soorten strips mogelijk waren.

In die tijd vrijwel het enige wat afweek van de standaard 48 pagina avonturen albums. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...