Ga naar inhoud

Fullmetal Alchemist


Timhardt

Recommended Posts

De laatste weken heb ik de 27 delen van deze afgeronde en uitermate onderhoudende manga gelezen.

Het gaat over de broertjes Elrick, die hun ten dode opgeschreven moeder door middel van alchemie in het rijk der levenden willen houden.

Bij dat experiment verliezen ze haast zelf het leven. Van de jongste van de broers blijft enkel zijn ziel over. Deze brandt de oudste als een soort rune-teken in een harnas. De oudste verliest bij het experiment een arm en een been.

 

Samen gaan ze op zoek naar hun lichaam.

 

Ik was begonnen om elk deeltje afzonderlijk te becommentariëren, maar het plotse overlijden van Erik heeft me hard aangegrepen.

 

Om mijn verhaal toch af te maken: zeer goeie serie, een must - read: 4,5/5.

Link naar reactie

Ik miste je stukken al Tim, maar zoals je zegt, soms word pijnlijk duidelijk dat naast alle strips etc. het echte leven zich ook afspeelt...

 

Toch fijn om terug te lezen dat je hebt genoten van FMA.

Link naar reactie

Bwa, je was ook bijna rond met de commentaren van de deeltjes. En van de drie mensen die het lazen had er een het zelf geschreven, een het zelf eerst aangeraden en de derde was al overtuigd na je eerste recensie :D

 

Merci voor de moeite, ik vond het de moeite waard.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Zoals ik daarnet in het BOI draadje al zei was ik eerst met BOI begonnen en ontdekte ik mangastorm op de ipad. Een app waar je gratis duizenden en duizenden manga's kan lezen. (ophet vorige forum aangeraden door iemand wiens naam ik vergeten ben, maar ik dacht de avatar met het zichzelf raspende konijn)

 

En in die mangastorm dacht ik, laat ik eens zien of ze FMA gratis ter beschikking hebben. Boeyaka, dat hebben ze :D

 

Dus heb ik BOI even opzij gelegd en ben hier in begonnen. Maar ik moet zeggen dat het begin wat moeilijk leest. Ik kom er nog niet echt helemaal in. Maar net zoals met BOI vertrouw ik op jullie oordeel en lees ik toch wat verder. We hebben de scène in de mijnen achter de rug en daar begon het inderdaad al wel wat aan te trekken, dus ik heb het gevoel dat het straks helemaal snor komt en dat ik dit ook geweldig ga vinden :)

Link naar reactie

inderdaad, ik heb daarnet nog eens de besprekingen van de deeltjes op de vorige reep schuin door genomen. En Tim zegt daar ook dat de eerste deeltjes wat moeilijker zijn, maar vanaf de volgende delen komt de vaart er in. Very nice :)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Gast Natte aap

Ik ben nog niet helemaal klaar (minder kunnen lezen dan verwacht in de vakantie) maar dank jullie allemaal om deze reeks te bewierroken. Dit is inderdaad een zeer goede reeks.

 

Het begint een beetje aarzelend en zonder richting in de twee eerste deeltjes, maar na een paar deeltjes ontspint er zich een groot overkoepelend verhaal met vele plotwendingen, interessante karakters, een goede balans tussen actie, karakteruitdieping, ruimte voor verhaal en humor (de mini-panda vind ik zeer subtiel grappig). Zeer zeer goed getekend.

 

Ik treed jullie oordeel bij, een anrader.

 

Ik ben nu bij de ontwikkeling waar je te weten komt wie Hoenheim is, dus dat belooft nog wel wat vuurwerk :) Waarom moet een mens verdomme toch gaan werken, anders kon ik non-stop een hele dag goede strips lezen :)

Link naar reactie
Gast Natte aap

vandaag FMA uitgelezen.

Heel erg goede manga. Niet mijn favoriete manga, zoals bij Bilal, daar vind ik een paar andere dingen toch nét ietsjes beter, maar wel een zeer goede manga en ik heb er echt van genoten. Het is inderdaad een aanrader. 

Het einde vond ik zeer sterk. Het stukje met de zombies (of allez, look-a-like zombies) vond ik iets minder, persoonlijk. Ik had van dat onsterfelijk leger toch iets anders, iets originelers verwacht. Maar kom, zo'n klein stukje in de volledige manga mag de pret niet drukken. Zeer straffe manga en terecht aangeraden door iedereen hier.

Link naar reactie

Mooi! Mijn favoriete manga benoemen is moeilijk, maar FMA is er wel een van. 20th Century Boys was hard bezig om ook tot mijn favorieten te behoren maar heb helaas niet meer verder gelezen nadat Glenat ermee op hield te vertalen. Lone Wolf and Cub is ook hard aan het solliciteren. Eigenlijk is het al een van de beste manga maar ik gun de serie tijd om nog beter te worden ;)

Link naar reactie
Gast Natte aap

mja, het is idd moeilijk om te zeggen wat nu de favoriete manga is.

20th heb ik in het Engels helemaal gelezen. Het einde wil het wel eens laten afweten soms, maar het blijft op een superhoog niveau. Monster is een instant classic. Pluto staat daar net onder. En LW&C ... tjaaaa .... :D

Maar FMA zou zeker hoog eindigen op mijn lijstje, zeker.

Link naar reactie

Monster is het beste van Urasawa. 20 th begint goed, maar verwatert.

 

Fma bestaat niet in het nl, denk ik.

 

ik kan je wel volgen wat Urasawa betreft.

 

FMA bestaat niet in het NL. Ik ken nog geen manga die vol metalen alchemist heet :) Ik begrijp dat dit voor sommige mensen een drempel is, ik heb daar respect voor. Heel veel goeie dingen blijven onvertaald en dat vind ik zeer jammer voor hen. Maar de realiteit is nu eenmaal dat er geen NL manga's meer zullen zijn, dus je zal toch naar het Engels of het Frans of het Japans moeten overschakelen als je nog manga's wil lezen. Hoe jammer dat ik ook voor je vind.

Link naar reactie

Monster heb ik bewust niet genoemd omdat, hoewel in eerste instantie ook volgens mij een instant classic (no pun intended), had ik het gevoel op een gegeven moment dat het verhaal gerekt werd om maar meer te vertellen. Beetje langdradig; neemt niet weg dat het tot de betere manga behoort hoor, maar zo subliem als de eerste helft blijft het niet imho.

Link naar reactie

Monster heb ik bewust niet genoemd omdat, hoewel in eerste instantie ook volgens mij een instant classic (no pun intended), had ik het gevoel op een gegeven moment dat het verhaal gerekt werd om maar meer te vertellen..

Je bedoelt waarschijnlijk het middendeel.

Dat dient vooral om duidelijker te maken wat voor iemand Tenma en de anderen zijn.

Link naar reactie

nope, het is geen robot. Het is véél beter dan dat. Maar het is wat omslachtig om het goed uit te leggen :)

 

Er is inderdaad zeer goeie manga vertaald naar het NL. Dus je kan nog wel even verder.

Link naar reactie

Ik lijk tot de minderheid te behoren maar Death Note mag van mij tot de betere manga genoemd worden. 

 

ik ben daar ooit eens in begonnen. En het begin vond ik zeer straf, ik was snel in het verhaal gevallen. Maar na een paar deeltjes vond ik het telkens meer van hetzelfde en boeide het me minder. Dat gekoppeld aan het feit dat dit voor het tablet tijdperk was en dat de bib een paar maanden aan een stuk het volgende deeltje telkens uitgeleend had of als ik het wou reserveren al reeds gereserveerd was, heb ik het toen maar opgegeven.

 

Maar ik moet dat zeker nog eens een keertje een kans geven. Nu zijn er eerst nog zo veel andere dingen te lezen. Blade of the immortal bvb :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...