Ga naar inhoud

Wie herkent deze Lustige Kapoentjes?


Powi777

Recommended Posts

Ik ga het proberen op te zoeken maar de gag moet wel staan in de boeken van Adhemar

 

Op het eerste gezicht is het een tekening uit de jaren '50 van Marc Sleen zelf. Om niet steeds de hoofding te moeten hertekenen knipte hij de vorige uit de originele pagina en gebruikte die op de nieuwe gag, toen hij die later het origineel verkocht of weggaf tekende hij soms een nieuwe hoofding om de pagina opnieuw compleet te maken, soms werd dit ook gedaan met een kopie op gelijkaardig papier.

Voor de Franstalige uitgave verfde hij de tekst weg met witte verf en zette daarop de nieuwe franse tekst, verzamelaars hebben dit niet zo graag en daarom werd veelal de witte verf weggewassen en de tekst wat bijgewerkt zodat je terug de oorspronkelijke nederlandse pagina hebt.

Link naar reactie

Het is inderdaad zeker van Marc Sleen. Niet een van de allereerste grappen van de serie, maar getekend wanneer hij de figuren al meer in de vingers had. Maar de datum van de verschijning in het "'t Kapoentje"?

 

UPDATE: deze grap verscheen in "´t Kapoentje" nr 14 van 2 april 1953 op het voorplat van het wekelijks bijvoegsel. Het draagt daar nr 155. Dus Sleen was al ongeveer 3 jaren bezig grappen uit zijn duim te zuigen voor deze reeks.😉 (Met dank aan Lastdodo.)

 

https://www.lastdodo.nl/nl/items/74524-t-kapoentje-14

 

Link naar reactie

Zoals beloofd.

Er was me toch iemand voor! ;) 

 

Het betreft inderdaad nummer 155.

Voor het eerst verschenen in 't Kapoentje nummer 14, 1953.

 

kapoen 155.jpg

kapoen lijst.jpg

kapoen nummer 5.jpg

 

Originele reproductie van de pagina in Adhemar-uitgave, nummer 5 (2013).

 

Eerder in album verschenen in het zwart-wit-album De Lustige Kapoentjes nummer 4 van Uitgeverij Het Volk. Jaartal onbekend, volgens stripinfo.be 1958, maar die van mij zal wel uit de jaren 70 zijn. Ik ken die gag dus al heel lang. ;) 

 

kapoen 155 zwart wit.jpg

kapoen het volk.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...