Ga naar inhoud

Help Me Eens


Timhardt

Recommended Posts

'Skim', ook van haar maar die keer geschreven werd door haar nicht, is volgens mij een meesterwerkje. 'This One Summer' staat sedert enkele weken voor mij in bestelling bij mijn stripwinkel. Tamaki is top.

 

 

Skim heb ik liggen (gekocht bij de slechte voor een paar euro) maar nog niet gelezen. Na de push van Koen, misschien toch maar eens zoeken waar dat boek in hemelsnaam ligt en het eens lezen. one shot, dus dat heelt de vereisten van dit moment :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

51pPqSnhtBL.jpg

 

21,6 x 15,4 x 2,4 cm

Besteld bij TBD (voor €10,37) , lijkt een goeie tip Timmie  B)

 

Haja, Tamaki & Tamaki.

Daarvan heb ik ooit Skim gevonden in de Slegte.

Een beetje een vreemd geval: zat ergens tussen manga en Amerikaanse graphic novel in.

Skim ging over een scholiere die goed overweg kan met een van haar leraressen.

Als ik me goed herinner zijn ze allebei lesbisch, en ontdekt de scholiere na verloop van tijd bij zichzelf dat ze lesbisch is.

Al bij al niet slecht, als je iets voelt voor het soort romantische verhalen waarvan sommigen vinden dat dat volwassener is dan een stevig artistieke Moebius.

Als ik me goed herinner, waren de tekeningen tamelijk goed, en niet van de categorie je-hebt-een-graphic-novel-met-een-volwassen-verhaal-met-diepgang-dus-moet-je-er-de-krabbeltekeningen-maar-bijnemen.

This One Summe ken ik niet.

Kim zou ik nog tussen manga en graphic novel willen klasseren, maar This One Summer lijkt me volledig graphic novel te zijn.

Waarom Kim ertussenin?

Omdat "Tamaki" duidelijk een Japanse naam is en het hoofdpersonage Japans lijkt te zijn. Dus je kunt het zien als een Japanse strip getekend in Noord-Amerika (het zou zich in Canada afspelen), en manga is voor mij gewoon strips getekend door Japannes in Japan.

Strips getekend door Japanners buiten Japan zijn een moeilijke categorie. To be manga or not manga, that's the question.

Link naar reactie

'Skim', ook van haar maar die keer geschreven werd door haar nicht, is volgens mij een meesterwerkje. 'This One Summer' staat sedert enkele weken voor mij in bestelling bij mijn stripwinkel. Tamaki is top.

 

Het is ook nu weer geschreven door de nicht van de tekenares.

 

Prachtboek. In een keer uitgelezen en zeer hoog genoteerd bij de Amerikaanse critici. Dit boek gaat een aantal prijzen winnen.

Link naar reactie
  • 5 months later...

18465634.jpg

 

 

Het gebeurt niet zo heel vaak, maar soms zie je een cover en dan denk je: dit is het.

De cover van 'this one summer' maakte dat in me los.

Nu ja, ik ben wel kritisch in wat in koop, moet ook wel, want ik volg een breed spectrum aan stripsoorten.

Ik las best wat negatieve dingen op het net over dit boek en besloot het toch maar niet te kopen.

Na een tijdje kwam dit boek hier ook ter sprake en ook hier waren de meningen verdeeld.

Een aantal mensen wiens smaak ik erg hoog inschat en die dicht tegen me aanleunen, vonden het toch erg goed en daarop besloot ik een paar weken geleden om het toch maar te kopen.

 

En nu is het uit. Wat een schitterend boek. Echt verteld uit het standpunt van een 10 jarige ofzo die hier en daar eens een woord opvangt en het niet dadelijk kan plaatsen. Daardoor krijg je als lezer ook niet alles dadelijk uitgeklaard en lijkt het in het begin wat oppervlakkig (een vaakvoorkomende kritiek op het net op dit boek, onterecht trouwens). De schijnbare oppervlakkigheid wordt ten eerste ruimschoots gecompenseerd door de enorme sfeer in tekeningen en dialogen. Ten tweede krijg je mondjesmaat - zoals het hoort met een boek van 300 pag - toch alles netjes uitgeklaard. geen deus ex machinas, maar een wondermooi bitterzoet verhaal over de jeugdzomer die je nooit vergeet. 

 

Ik ga skim ook bestellen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...