Ga naar inhoud

Televisiereeksen


niemand

Recommended Posts

Niet om je aan te zetten onmiddellijk de nieuwste reeks te gaan bekijken want zoals gezegd ik heb het nog niet gezien dus het zou de grootste brol kunnen zijn. Maar hij is wel net als de andere reeksen een mix van 2D en 3D. Ik denk dat je in de war bent met Appleseed. (wat ik sowieso niet aanraad, noch de manga, noch de anime)

Inderdaad, het was Appleseed waarmee ik steeds verwar, die nieuwe Ghost in the Shell reeks ziet er wel erg goed uit.

Link naar reactie

Inderdaad, het was Appleseed waarmee ik steeds verwar, die nieuwe Ghost in the Shell reeks ziet er wel erg goed uit.

Appleseed heeft er nooit goed uit gezien naar mijn mening. Het is wel grappig eigenlijk. De manga van Appleseed en Ghost in the Shell zijn vrij vergelijkbaar qua niveau. Maar de Ghost in the Shell anime zijn oneindig veel beter dan de Appleseed anime. Zowel visueel als qua diepgang en intelligentie. Wat dit nog vreemder maakt is dat beide anime franchises door dezelfde productie studio zijn gedaan. En om het dan nog helemaal leuk te maken: de regisseur van de Appleseed films heet Aramaki wat de naam is van Motoko's baas in alle versies van Ghost in the Shell.

 

Boggles the mind...

 

Overigens puur een geintresseerde vraag maar wat vond je van de Stand Alone Complex tv-serie? De meeste mensen die ik spreek vinden het, het beste gedeelte van de franchise hoewel ikzelf nog steeds de eerste film het sterkst vind.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Appleseed heeft er nooit goed uit gezien naar mijn mening. Het is wel grappig eigenlijk. De manga van Appleseed en Ghost in the Shell zijn vrij vergelijkbaar qua niveau. Maar de Ghost in the Shell anime zijn oneindig veel beter dan de Appleseed anime. Zowel visueel als qua diepgang en intelligentie. Wat dit nog vreemder maakt is dat beide anime franchises door dezelfde productie studio zijn gedaan. En om het dan nog helemaal leuk te maken: de regisseur van de Appleseed films heet Aramaki wat de naam is van Motoko's baas in alle versies van Ghost in the Shell.

 

Boggles the mind...

 

Overigens puur een geintresseerde vraag maar wat vond je van de Stand Alone Complex tv-serie? De meeste mensen die ik spreek vinden het, het beste gedeelte van de franchise hoewel ikzelf nog steeds de eerste film het sterkst vind.

Moet dit niet op het Manga forum? :)

 

Ik ken enkel deze Appleseed en die was best te pruimen, veel actie en weinig diepgang maar we hebben er erg van genoten.

 

Persoonlijk zag ik liever de Stand Alone Complex tv-serie omdat het langer duurde en al eens bokkesprongen konden maken, wel moeilijk om moeilijk te doen. De redux films hebben meer structuur en zijn erg mooi, ik heb ze allemaal graag gezien maar dat is nu toch weer 5 jaar geleden schat ik.

 

appleseed-ex-machina-jaquette-dvd.jpg

Link naar reactie

De oude reeks niet maar bij de rest erger ik me enorm aan het plethora aan huidvlekken en koppen.

 

ferengi-star-trek-900cs051513.jpg

Ja maar als je Deep Space Nine niet goed vindt dan ga je Babylon 5 ook niet goed vinden.

 

En eerlijk gezegd ik begrijp diegenen die zeggen dat ze niet van Space Opera's houden, maar wel van Battlestar Gallactica niet goed.

 

Battlestar Gallactica is het prototype van een Space Opera (heya Katee Sackoff ;)), maar met een 'boodschap' (zoals Babylon 5).

 

Edit: voor de grammar police. Prototype is niet het juiste woord, xenotype is het ook niet, wat is het wel?

 

Edit 2: archetype :D

Link naar reactie

Dat vind ik toch een vreemde conclusie. Ok, er zitten ook wat stevig ingepakte koppen in Babylon 5, maar qua verhaal en toon toch een heel ander paar mouwen dan DS9 (en Star Trek tout court), naar mijn gevoel.

Ja dat is waar, en ik vind Babylon 5 ook nog van een hoger niveau dan de Star Treks, maar er zitten ook heel wat afleveringen bij die ook zo in Star Trek zouden kunnen gezeten hebben.

 

En het is ook pas halfweg dat het echt grimmig wordt.

Link naar reactie

Zwendel: iedere Star Trek TNG aflevering en een hoop DS9's en VOY's hebben een boodschap. Sommige TNG afleveringen hebben meer te vertellen dan heelder seizoenen van andere reeksen.

 

Star Trek vind ik eerder space western, behalve DS9, dat evolueert eens halfweg naar een epische space opera.

 

Babylon 5 heb ik indertijd gemist. Omdat dat hier niet goed werd uitgezonden. S1 werd nog regelmatig uitgezonden, maar daarna stond het plots midden in de nacht, en heel onregelmatig... En na S1 had ik niet de behoefte om het allemaal uit te zoeken hoe dat te volgen. Toen was VHS ook nog niet ingeburgerd ;)

 

Hoe je iets van een hoger niveau kunt vinden dan iets anders (5 seizoenen vs 28 seizoenen) gaat mijn petje te boven. Je kunt iets beter vinden dan iets anders, maar dat is iets anders. Ik vind Star Trek ongeevenaard. 28 Seizoenen, meestal heel hoogstaande afleveringen (VOY en ENT iets minder, maar toch). TOS was baanbrekend in de 60s en TNG was dat ook in de 80s. En DS9, eens de twee eerste seizoenen voorbij, is iets heel speciaals. Niet vergeten dat dit allemaal werd gemaakt in de tijd dat lange story arcs verboden waren door TPTB op tv. DS9 deed het toch.

 

En Bonte, het gaat niet over uiterlijkheden, maar over mensen. Ook al hebben ze maskers aan. Als je een Klingon ziet, dan weet je meteen dat het over dappere krijgers gaat waar eer boven alles staat (maar die ook niet altijd te vertrouwen zijn). Ferengi zijn op geld beluste onderkruipertjes (en comic reliefs). Cardassians zijn arrogante betweters die vinden dat het heelal hun toebehoort. Bajorans zijn religieuze en heel trotse mensen, die jaren onderdrukt zijn en uitgemoord werden. Enz. Dat zijn grote hulpmiddelen om je verhaal te vertellen. Je moet de personages niet steeds blijven uitleggen. Je weet met wie  je te maken hebt alleen al door hun make up. Maar zonder make up zou het evengoed lukken.

 

En Zwendel heeft gelijk: BSG is ook space opera. ;)

Link naar reactie

Moet dit niet op het Manga forum? :)

 

Ik ken enkel deze Appleseed en die was best te pruimen, veel actie en weinig diepgang maar we hebben er erg van genoten.

 

Persoonlijk zag ik liever de Stand Alone Complex tv-serie omdat het langer duurde en al eens bokkesprongen konden maken, wel moeilijk om moeilijk te doen. De redux films hebben meer structuur en zijn erg mooi, ik heb ze allemaal graag gezien maar dat is nu toch weer 5 jaar geleden schat ik.

 

 

Ik snao wel wat je bedoelt. De tv-serie zorgt wel voor een stuk meer karakter ontwikkeling dan welke van de films vanwege speeduur. Maar de eerste film gaat veel dieper op de materie in an heeft meer dat noir sfeertje wat ik bij de serie een beetje miste. Wat dat betreft beviel Psycho Pass mij beter. Dat lijkt eigenlijk meer op de eerste Ghost in the Shell film dan STand Alone Complex. Om eerlijk te zijn echter...ik ben volledig bevoorordeeld. De ghost in the Shell film was mijn kennismaking met anime (of toch in ieder gevald de eerste anime die mij beviel) dus ik denk dat geen enkele versie er echt tegen op zou kunnen boksen.

 

En ja dit is meer thuis op het manga forum. Ik heb alleen niet de autoriteit om het te verplaatsen. Jij wel...

 

Ja maar als je Deep Space Nine niet goed vindt dan ga je Babylon 5 ook niet goed vinden.

 

En eerlijk gezegd ik begrijp diegenen die zeggen dat ze niet van Space Opera's houden, maar wel van Battlestar Gallactica niet goed.

 

Battlestar Gallactica is het prototype van een Space Opera (heya Katee Sackoff ;)), maar met een 'boodschap' (zoals Babylon 5).

 

BSG is een space opera ja. Maar ontdaan van de dingen die veel mensen afstoten bij space operas. Geen mensen in maskers en make up. Geen voerdreven veel techno babble. Geen flashy achtergronden. In plaats van heeft het de nadruk heel sterk liggen op drama en filosofie, ziet alles er vies en roestig uit en is het geschoten op een bijna documentaire achtige manier. BSG is wat ik zou noemen een "realisitische" space opera. Vandaar dat het favoriet is bij mensen die doorgaans niet van space operas houden. Hetzelfde geldt in mindere mate ook voor Firefly wat niet zo'n favoriet voor mij is als BSG maar waar ik zeker wel van genoten heb.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

PEAKY BLINDERS

SEIZOEN 1

91C4KWxUXcL._SL1500_.jpg

 

Enigszins formuleuze maar desondanks absoluut nog wel bekijkbare historische misdaadserie die zich afspeelt in Birmingham in de jaren 20. Het concept is niks nieuws: een oorlog tussen gangsters en de politie gezien vanuit beide perspectieven waarbij gen van beide partijen nu al te moreel verantwoord bezig is. Ik heb het eerder en beter gedaan zien worden (Boardwalk Empire is een titel die mij te binnen schiet) Maar dat wil niet zeggen dat dit geen kwaliteitserie is want dat is het absoluut. Zowel qua schrijfwerk als op visueel vlak. (we vergeten voor het gemak maar even de soundtrack)

 

Zoals het hoort in dit soort series zijn er een heel aantal verhaallijnen maar allen zijn ze intrigerend en vol onverwachtse gebeurtenissen genoeg om je interesse vast te blijven houden. Ook de personages zijn voor het grootste gedeelte interessant en complex. Te beginnen met de onbetwiste hoofdpersoon: Thomas Shelby (gespeeld door Cillian Murphy) een charismatische jongeman met grote dromen en een kort lontje. Thomas Shelby is een man met zeer vele lagen en iedere keer als je denkt hem door te hebben blijft hij je weer verbazen met een nieuwe actie die je in het geheel niet van hem verwacht had. Ondanks zijn tengere gestalte is hij een imponerende verschijning dankzij zijn air van autoriteit en Murphy's ingetogen maar dominante performance doet hem alle eer aan. De antagonist van de serie: Chester Campbell (Sam Neil) is ook een zeer fascinerend personage. Op het eerste gezicht een onkreukbare politie agent en een man van staal maar hoe meer we over hem te weten komen en hoe verder de serie vordert hoe meer we de scheuren in het harnas zien verschijnen en hoe meer kreukels er in de man komen. Knights sterke scripts en Neil's meesterlijke performance maken van hem een hoogst memorabel personage. Ook Shelby's tante Polly (Helen McCrory) is een zeer intrigerend personage. Aan de ene kant is zij een vrouw met een groot hart die alles doet in het belang van haar familie. Aan de andere kant zijn de dingen die zij doet vaak volledig onscrupuleus en misdadig wat haar precies in dat moreel grijze gebied plaatst waar ik mijn personages het liefst in zie rong dolen. Wat alleen nog maar beter werdt gemaakt door Helen McCrory fantastische acteerwerk. Ook Annabelle Wallis (bekend van The Tudors) wist mij volledig te overtuigen met haar krachtige maar toch kwetsbare performance. Haar personage is eveneens zeer goed ontwikkeld en haar arc dit seizoen was voor mij de meest interessante en onderhoudende van allemaal.

 

Ook visueel is de serie zeer goed gedaan. De sets zijn absoluut indrukwekkend en weten volledig de jaren 20 Birmingham setting te verkopen. Ook de regie is top notch met een aantal shots die menig kijker stijl van de sokken zal blazen. En dat brengt mij meteen bij het beste van allemaal: deze serie zier er uit als wat je kan verwachten van HBO. Maar het is geen HBO! Het is ook geen Showtime, AMC of FX serie. Het is een BBC serie! Dit is een 100% Britse serie, geschoten in Engeland door een Britse crew en met niet half het budget van een HBO serie. Maar je ziet het er allerminst aan af. Dat alleen al verdient een dik applaus!

 

Uiteraard zijn er ook minpunten. Zoals gezegd het is allemaal prima uitgewerkt maar de serie bevat niets wat ik niet al eerder gezien heb. Voor de rest is de climax zo over the top dat het meer lachwekkend is dan spannend. Gelukkig wordt dat weer helemaal goed gemaakt door de laatste paar minuten van het seizoen waar het geheel eindigt in een prachtige apotheose en een dijk van een cliffhanger die mij al doet water tanden voor seizoen 2.

 

Al met al dus een zeer goede serie. Het wil duidelijk de grote jongens in Hollywood nadoen maar slaagt daar ook in. Al biedt het op zich niks nieuws, voor wat het is, is het absoluut de moeite waard.

****

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Tweede deel van S4 van Hell on Wheels is zeer goed, weer. De filler time zat dus gelukkig volledig in de eerste helft van het seizoen. 10 afleveringen (zoals alle vorige seizoenen) had dus toch beter geweest. 

 

Morgen nog twee afleveringen om het af te leren. Dan is het weer wachten...

Ik heb, om niet alle afleveringen vandaag te kijken, wat Durango tussendoor gelezen. Heb me dus ten zeerste geamuseerd vandaag. 

 

:hartje: westerns. 

Link naar reactie

S3 en S4 van Hell on Wheels passen bij elkaar, en zijn helemaal anders dan S1 en S2. Bijna ging ik deze reeks niet verder zetten. Ik moet zo al genoeg kijken en lezen. 

Maar wat ben ik blij dat ik toch gekeken heb naar 3 & 4. Ik vind het nl zeer goed. :)

 

Nu wachten op de twee helften van S5. Ik hoop dat ik het geduld kan opbrengen, en wachten tot beide helften uit zijn. Maar ik betwijfel het... 

Link naar reactie

Heb een gelijkaardige reactie al meerdere keren gelezen. Ik snap dat echt niet. 

Misschien is het enkel een aanrader voor mensen die ook enorm genoten van "Cloud Atlas".

Mee eens. Ik was helemaal verkocht na afl1. Zeer intens maar ik werd erdoor omver geblazen.

Aan de andere kant: ik vind Cloud Atlas ook een prachtige film.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Vanavond begonnen aan de gloednieuwe serie Mr Robot. Over een Autistische Hacker (Rami Malek) die op een dag gecontacteerd wordt door een anarchistische cyberterrorist bijgenaamd Mr Robot (Christian Slater) om de top 1% van de samenleving uit het zadel te helpen en de macht terug te geven aan het volk.

 

Ik was eigenlijk van plan één aflevering te kijken om te zien of ik het wat vond. Ik eindigde met alle vijf de al uitgezonden afleveringen achter elkaar te binge watchen. Deze serie is zeer, zeer goed. Te beginnen met de hoofdpersoon: Elliott. Een autistiche hacker. Sowieso al vrij origineel als hoofdpersonage maar het wordt nog veel beter. Zelf lijdende aan een lichte vorm van Asperger kan ik mij dood ergeren aan de overdreven stereotypering die je op tv vrijwel altijd ziet van Autisten. Nog één van de beste portretteringen hiervan zit in seizoen 3 van Fringe maar zelfs dat was nogal overdreven op bepaalde punten. Niet het geval met deze serie. Elliott is een autist die zich gedraagt zoals autisten zich echt gedragen. of in ieder geval de autisten die ik ken. Bovendien herken ik ook aardig wat van mezelf in hem. (herkenbare situaties, herkenbare kritiek etc...) Daarnaast is hij sowieso een zeer intrigerend en uitgewerkt personage met een nogal droevig verleden waar in de serie veel naar gehint wordt. Bovendien is hij niet helemaal gezond van geest en zijn medicijnmisbruik helpt ook niet mee. Tel daarbij op dat vrijwel de hele serie vanuit zijn perspectief verteld wordt met Elliott zelf die nog voor de nodige voice overs zorgt en je hebt alle ingredienten voor een psychologische thriller waarin niets is wat het lijkt. Ik heb zelf al vermoedens betreffende een toekomstige plot twist maar daar ga ik nog niets over los laten aangezien de laatste keer dat ik dat al vroeg in een seizoen had (Dexter seizoen 6) ik later gelijk bleek te hebben en sommige mensen toch niet zo blij waren dat ik ze al "gespoiled" had.

 

Maar genoeg over de hoofdpersoon want er is nog veel meer goeds aan deze serie. Zoals het politieke aspect. Met een premise zoals deze serie heeft is het noodzakelijk dat het politieke aspect realistisch en actueel over komt. En dat is hier zeker het geval met meteen in de eerste aflevering al scherpe kritiek op o.a. George W Bush en Steve Jobs. Dit is een serie die geen doekjes wind om zijn o zo progressieve boodschap. Voor de conservatieven onder ons betekent dat waarschijnlijk dat ze de serie niet zullen waarderen maar voor een linkse rakker als ik is dit nu eens voor het eerst dat ik de waarheid gesproken hoor worden in een serie. Het maakt de serie meteen ook een heel stuk realistischer dan het had kunnen zijn. Dit is niet één of andere bij elkaar gefantaseerde dystopie nee dit is de dystopie waarin wij dagelijks leven. De serie onthuld stukje bij beetje de smerigheid en onrechtvaardigheid van deze wereld.

 

Maar psychologisch drama en maatschappijkritiek terzijde: dit is in de basis een technothriller dus hoe voldoet het op dat aspect? Wel gezien dit de meest verslavende serie is die ik al gezien heb sinds Dexter zou ik zeggen: behoorlijk goed. De serie is duister en beklemmend al vanaf de eerste minuut en blijft dat ook zonder enige luchtigheid tot nog toe. Het verhaal komt traag op gang maar het plot wordt wel degelijk met flinke stapppen vooruit gebracht iedere aflevering. Bovendien eindigde iedere aflevering tot nog toe op cliffhangers waardoor je absoluut verder wil kijken. Wat het technische gedeelte betreft heb ik geen idee precies hoe goed de serie het doet aangezien ik zelf niet erg tech savvy ben. Maar gezien ik regelmatig termen langs hoor komen die mijn laptop mij ook regelmatig naar het hoofd sllngert ga ik ervan uit dat het geen betekenisloze techno babble is en waarschijnlijk wel accuraat is op bepaalde punten.

 

Verder nog wil ik aankaarten hoe ongelooflijk mooi deze serie gefilmd is. Dit is een serie van the USA Network, een voor de rest totaal onbenullig cable network die verder alleen bekend is van het vermakelijke maar niet bijzonder goede Burn Notice. Maar zodra Mr Robot begint heb je het idee naar een HBO serie te kijken. En niet alleen door het sterke script maar ook door de fantastische belichting, de perfect gekozen decors en de beklemmende beeldregie o.a. gedaan door Niels Arden Oplev. De regisseur van de eerste Millennium film.

 

Ook de performances zijn fantastisch. Rami Malek is volledig overtuigend. Ik heb hem nog nergens anders in gezien maar het wordt vreemd om hem normaal te zien communiceren hierna. Ook Christian Slater toont wederom dat hij in het bezit is van een niet onaanzienlijk acteertalent mits hem het jusit script wordt gegeven. Maar ook de rest van de cast is voortreffelijk wat de personages nog beter maakt dan ze toch al waren.

 

Ondanks dat het seizoen pas op de helft is durf ik mijn hand in het vuur te steken voor deze serie. Afkomstig van een compleet no name network en vooralsnog vrij onbekend. Dit wordt een sleeper hit daar ben in zeker van. Cult status is nu al zowat verzekerd. Mr Robot is DE verassing van het seizoen. Kijken dus!

 

 

post-127-0-89536600-1437701871_thumb.jpg

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik vroeg het, omdat ik gisteren naar E01 van S02 gekeken heb (ik ging pertank ook wachten, maar ja...). 
Ik was niet volledig overtuigd. Het is natuurlijk helemaal anders dan S01, dat was te verwachten en ook nodig, maar toch.

 

De mooie beelden, de sfeer (anders), nu en dan iets Lynchiaans, het was er wel allemaal, maar net zoals die reeks van de vorige pagina van deze thread ;) , vond ik de eerste aflevering nogal onsamenhangend. 

 

Na episode 2 echter, ben ik weer zwaar fan. Ik ging nu naar E03 van Sense8 kijken, maar jammer genoeg ;) is E02 van True Detective S02 met zo'n cliffhanger geëindigd dat ik niet anders kan dan nu direct naar E03 te kijken. Ik ging wachten en de reeks wat spreiden, want nu maandag komt pas E06 op tv, en dan binnen twee weken de laatste, maar het zal niet gaan, dat wachten. :)

Link naar reactie

Ik vind het ook wel weer wat hebben hoor na iedere aflevering een week wachten. Eigenlijk is dat ook wel leuker, omdat je nog een week over de aflevering na kan denken en vol verwachting kan uitkijken naar de volgende aflevering. Bij afgeronde seizoenen  is het just push play voor de volgende. En daarmee heb ik mezelf overtuigd komende week ook aan True Detective S02 te gaan beginnen.

 

Eerst nog 3 afleveringen van Shadows (Umbre), een 8-delige Roemeense miniserie van HBO Europe, te gaan. En dan zijn Strike Back S04, Masters of Sex S03 en Ray Donovan S03 ook alweer bezig.

 

Volgt iemand trouwens de nieuwe HBO series Ballers en The Brink?

Link naar reactie

Ik ben begonnen met DEXTER. Na een weekje heb ik de eerste 2 seizoenen uitgekeken en I'm liking it very much. Het is verslavend en ik hou wel van de personages (Julie Benz op kop).

 

Nu ga ik wel eventjes een pauze inlassen en naar het zevende seizoen van Trailer Park Boys kijken. Ik heb die gasten gemist. Dank aan Netflix om het allemaal op hun servers te zetten.

Link naar reactie

Sense8 ep. 4 vond ik toch al voor de helft goed ;) en het einde deed me beslissen van de reeks toch niet op te geven. 

Voorlopig echter, is alleen Sun Bak een favoriet personage van me. De rest laat me Siberisch koud, wat na vier afleveringen eigenlijk  niet zou mogen. 

 

Bij True Detective S02 had ik al voeling voor de personages na 1 aflevering, en dat zijn dan nog twee klootzakken, een moto-flik met een hoek af, en een recherche dame ook met een hoek af. (of toch met een verleden)

Damn, ik ben hier te vroeg mee begonnen, moest gewacht hebben tot alle acht de afleveringen op Telenet stonden ;)  (jaja Zwendel, zeg het maar)

Link naar reactie

Ben TD ook aan het volgen, Vince Vaughn krijgt veel kritiek maar ik vind hem eigenlijk best goed acteren, interessante rol. Het kan S1 vooralsnog niet evenaren, maar had iemand dat dan echt verwacht? Ik wacht met een eindoordeel tot alle afleveringen gezien zijn, maar voorlopig toch zeker te pruimen. Knap gefilmd ook.

Link naar reactie

Zesde seizoen van Star Wars Clone Wars heb ik ook de Duitse Editie gekocht op Amazon. Ben daar zeer content mee, en zo is de kaap genomen. Vanaf nu kan het mij niet meer schelen welke taal er op het doosje staat (Season, Staffel, Saison) als er maar engelse of nederlandse ondertitels zijn.   :)

 

edit: 

ik denk dat SW Rebels ook staffels zullen worden

 

 

 

De eerste release is aangekondigd en net als bij het zesde seizoen van The Clone Wars betreft het een Duitse release op 10 september, Amazon.de.

Afgaande op de speelduur bevat het seizoen de 4 shorts, de film (dubbele aflevering) en de 13 afleveringen.

 

Het zou dus kunnen dat Disney geen brood ziet in onze kleine nederlandstalige markt. 

Link naar reactie

Het prijsverschil tussen Nederlandstalig ondertiteld en niet is in vele gevallen ridicuul geworden. 50% duurder en veel meer ook is schering en inslag. Ik koop dus voornamelijk bij Amazon. Bovendien heb je daar ook de tweedehandsmarkt waar je zeker voor films ongelofelijk goedkope dingen kan vinden.

En nog geen enkele keer bedrogen geweest.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...