Ga naar inhoud

Manga Compleet


Peter Motte

Recommended Posts

We klagen veel dat manga-reeksen werden afgebroken, maar als ik de gemiddelde verkoopcijfers in Japan zie...

 

Om te beginnen is zo'n complete reeks nogal plaatsrovend. Van Naruto zijn er 50 delen. 30 verschenen er in het Nederlands. Deel 1 tot en met 29 is een volledig verhaal.

50 delen zouden 66 cm boekenplank innemen!

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Japanner meer dan een of twee reeksen volgt. Vooral in Tokyo zijn de huizen klein. Japan is een bergachtige streek, en in bergstreken zijn huizen meestal klein. Kijk maar eens naar een Japanse film, daarin kun je dat goed merken. Een film zoals Ringu heeft een redelijk goed beeld.

 

In 2011 was de totale verkoop van manga in Japan 272 miljard yen. Dat is ongeveer  2.72 miljard euro.

Dat was een half miljard exemplaren voor 125 miljoen Japanners, of 4 boekjes / Japanner / jaar.

 

Ik moet toegeven dat het me niet duidelijk is hoe de cijfers voor de tijdschriften daar in passen.

Als die cijfers er niet in zitten, zou dat het totaal nog 365 miljoen hoger kunnen trekken, en dan komen we op 7 boekjes / jaar / Japanner.

 

En nu komt het: een beetje serie IS zowat 7 boekjes/jaar. Als je een weekblad volgt, heb je trouwens al 52 delen per jaar. Dat betekent dat één Japanner die een weekblad volgt, zo veel koopt als 7.5 gemiddelde Japanners.

 

Ik geloof ook niet dat in Japan iederéén manga zou lezen. Uit goede bron - mensen die in Japan leven - weet ik dat een veertiger geen manga leest. Net als hier zijn strips ook in Japan vooral iets voor jongeren.

 

Bovendien weten we dat manga uit redelijk lange hoofdstukken bestaat. De wekelijkse uitgaven bevatten ook samenvattingen en personagebeschrijvingen (zoals we dat ook in de Nederlandse uitgaven hebben), zodat de lezer gemakkelijk een aflevering kan missen.

 

 

Waar ik heen wil, is dat Japanners zelf de meeste series nooit volledig lezen. Ze volgen de weekbladen, en kopen misschien één of twee series. De weekbladen worden weggegooid. Een complete Naruto is 66 cm plank. Bleach is nog meer.

 

Opvallend in manga is dat een reeks voor een tamelijk smalle leeftijdsgroep wordt gemaakt. De lezers kunnen er op een bepaalde leeftijd inspringen, en de reeks relatief snel verlaten als ze die ontgroeien.

Link naar reactie

Naruto en One Piece zijn dan ook de Jommeke en de Kiekeboes van Japan. Als je alle Jommekes of Kiekeboes hebt dan ben je ook een serieus stuk boekenplank kwijt. En niet iedereen die die strips koopt zal alle boekjes hebben, maar het verzamelaspect is er wel voor veel mensen.

 

Voorpublicatiemagazines zijn niet om bij te houden, die worden in Japan inderdaad weggesmeten.

 

En je hebt in Japan gewoon veel “otaku” die heel veel kopen. Ze kopen meer dan de doorsnee stripliefhebber hier en er zijn er ook meer van. En ja, waar “otaku” in het westen een warme connotatie heeft van “fan”, is het in Japan een woord met een erg negatieve, zelfs vieze, connotatie.

Link naar reactie

 

 

Om te beginnen is zo'n complete reeks nogal plaatsrovend. Van Naruto zijn er 50 delen. 30 verschenen er in het Nederlands. Deel 1 tot en met 29 is een volledig verhaal.

50 delen zouden 66 cm boekenplank innemen!

 

Van Naruto zijn meer delen.  Als je de gewone tankoubons bedoelt tenminste.  Ik ben momenteel de recentste aan het lezen en dat is nummer 67.

 

Link naar reactie

Kwestie is: volgens mij hebben heel wat Japanners onvolledige reeksen, omdat ze kopen tot ze het ontgroeid zijn, terwijl wij heel wat stenis schoppen als een reeks niet volledig wordt uitgebracht (maar ik geef toe: het is rotvervelend).

Sommige reeksen konden zo'n onvolledigheid echter wel aan, zoals Detective Conan.

Link naar reactie

Kwestie is: volgens mij hebben heel wat Japanners onvolledige reeksen, omdat ze kopen tot ze het ontgroeid zijn, terwijl wij heel wat stenis schoppen als een reeks niet volledig wordt uitgebracht (maar ik geef toe: het is rotvervelend).

Sommige reeksen konden zo'n onvolledigheid echter wel aan, zoals Detective Conan.

 

En Belgen niet? Hoeveel mensen zouden er RR, s&w, ed kopen tot ze het ontgroeid zijn?

Niet alle mangareeksen kennen 40+ delen, de meeste manga wordt in zowat evenveel delen afgerond als europese strips of comics denk ik.

Link naar reactie

Kwestie is: volgens mij hebben heel wat Japanners onvolledige reeksen, omdat ze kopen tot ze het ontgroeid zijn, terwijl wij heel wat stenis schoppen als een reeks niet volledig wordt uitgebracht (maar ik geef toe: het is rotvervelend).

Sommige reeksen konden zo'n onvolledigheid echter wel aan, zoals Detective Conan.

 

Dit lijkt me toch absurd logisch. Je gaat toch geen reeks blijven volgen als je ze 'ontgroeid' bent... Volgens die stelling zou dan ieder van ons Kiekeboe, Sus & Wis en Jommeke moeten blijven kopen..

Link naar reactie

En Belgen niet? Hoeveel mensen zouden er RR, s&w, ed kopen tot ze het ontgroeid zijn?

Ik wil ook niet beweren dat Japanners hierin uitzonderlijk zouden zijn, maar er is wel de kwestie dat S&W per deel kan worden gelezen, terwijl manga bekend staat voor zijn lange reeksen waar je met pakweg tien delen maar een stuk van het verhaal hebt.

 

Niet alle mangareeksen kennen 40+ delen, de meeste manga wordt in zowat evenveel delen afgerond als europese strips of comics denk ik.

Een stuk of tien, twintig. Daar is statistisch onderzoek voor nodig.

Een populaire reeks zal echter altijd veel delen kennen. Een korte reeks is dus niet noodzakelijk een populaire reeks, terwijl een lange dat wel is.

Link naar reactie

Dit lijkt me toch absurd logisch. Je gaat toch geen reeks blijven volgen als je ze 'ontgroeid' bent... Volgens die stelling zou dan ieder van ons Kiekeboe, Sus & Wis en Jommeke moeten blijven kopen..

Ik stond anders een tijd geleden toch te kijken toen er iemand van 50+ die jonge-tienerreeksen kocht. En niet om cadeau te doen. En dat waren allemaal los leesbare albums. Naruto bevat helemaal geen los leesbare albums.

Link naar reactie

Ik wil ook niet beweren dat Japanners hierin uitzonderlijk zouden zijn, maar er is wel de kwestie dat S&W per deel kan worden gelezen, terwijl manga bekend staat voor zijn lange reeksen waar je met pakweg tien delen maar een stuk van het verhaal hebt.

 

 

Een stuk of tien, twintig. Daar is statistisch onderzoek voor nodig.

Een populaire reeks zal echter altijd veel delen kennen. Een korte reeks is dus niet noodzakelijk een populaire reeks, terwijl een lange dat wel is.

 

dat weet ik niet zo hoor. soms worden er in reeksen als s&w/jommeke/enz ook nieuwe figuren geïndroduceerd. Als je toevallig dat ene album niet hebt en het personage komt terug, zou je niet meer kunnen volgen? Ik denk dat een figuur als Krimson uit s&w makkelijk te volgen is, ook al heb je zijn eerste verschijning gemist. idem bij de kinder/jeugd reeksen bij manga denk ik.

Link naar reactie

We zitten hier natuurlijk wel op een forum met veel leden met verzamelaarsinstincten. Je weet wel lijstjes en complete reeksen. Voor het 'gewone' publiek kan ik me wel voorstellen dat ze een plukje Naruto of een paar S+W meepakken in een bepaalde fase van hun leven en die malen niet of een serie al dan niet is/wordt afgerond.

Ik daarentegen gruwel ;) van losse delen uit een serie en/of onafgewerkte reeksen! Dus of dit nu de plek is om je punt te maken Peter.....

Link naar reactie

Nou ja, waarom niet?

Ik probeer uit te zoeken hoe de gemiddelde Japanse stripkoper staat tegenover het al of niet volledig zijn van reeksen, om daaruit af te leiden of het wel zo erg is dat heel wat van die reeksen bij ons niet volledig werden uitgegeven.

De onvolledigheid van reeksen wordt hier als een van de elementen beschouwd voor het mislukken van manga, terwijl het andersom is: ze werden niet volledig uitgegeven, omdat ze niet aansloegen.

Het is geen kwestie van "jullie gedrag is verkeerd, want in Japan doen ze het anders". Het is een kwestie van "op welke manier is onvolledigheid schadelijk?".

Overigens zou ik ook graag Nana, Shaman King, Gals en Neon Genesis Evangelion compleet hebben gehad, omdat we al zo dicht bij het einddoel zaten.

Link naar reactie

 

of het wel zo erg is dat heel wat van die reeksen bij ons niet volledig werden uitgegeven.

 

het hangt ervan af welke reeks het is he, met een onvolledige reeks 20th century boys ben je waarlijk niets he.

mocht een reeeks als yotsuba vertaling krijgen en het einde niet halen, het zou minder erg zijn. (voor het leesplezier dan)

er is veel te weinig nagedacht over nl manga, dat is waarom het mislukt is. men is blindweg wat reeksen gaan vertalen, veel te veel in één keer ook, hier wat en daar wat en dan ook hier en daar in het midden van een verhaal stopgezet.

dat kan je 1 keer, misschien 2 keer als je wat goedgeloverig bent. maar 3 keer? I don't think so.

Link naar reactie

Uiteindelijk doen Kana en Glénat hier enkel wat ze in Japan zelf ook doen: nl. reeksen die niet genoeg verkopen stopzetten. In Japan zijn er tig reeksen die afgebroken worden, of een afgehaspeld einde krijgen. En dat zijn soms reeksen die niet aansloegen van in den beginne, maar soms ook langlopende reeksen die plotseling niet meer genoeg verkopen en dan maar snel snel afgehaspeld moeten worden, terwijl de mangaka soms nog een heel uitgewerkt plot voor ogen had. Het einde van Shaman King is voor de Japanners bij het laatste deel even teleurstellend als bij ons...

Link naar reactie

het hangt ervan af welke reeks het is he, met een onvolledige reeks 20th century boys ben je waarlijk niets he.

 

Ik denk dat je de stelling van Motte hebt gemist: hij beweert dat een hele hoop mensen gewoon geen belangsteling hebben om reeksen volledig te volgen, verhaal compleet of niet. Ze volgen het gewoon een tijdje, en als ze er genoeg van hebben, stoppen ze.

Link naar reactie

Ik denk dat je de stelling van Motte hebt gemist: hij beweert dat een hele hoop mensen gewoon geen belangsteling hebben om reeksen volledig te volgen, verhaal compleet of niet. Ze volgen het gewoon een tijdje, en als ze er genoeg van hebben, stoppen ze.

 

dat kan :)

ik moet ook niet ten alle tijden een reeks compleet hebben, maar een afgeronde cyclus is toch een must.

bovendien vind ik een groot verschil tussen afbreken wanneer het geen succes heeft.

of een topper zoals 20 CB gewoon afbreken en iets nieuw opstarten. kijk, als een reeks als 20cb niet goed verkoopt, dan ligt dat niet aan de kwaliteit ervan, dat bewijzen cijfers in andere landen. Dan ligt het aan iets anders. Dan kan zijn dat je slechte promo voert of dat de regio er niet klaar voor is, enz... maar zo'n reeks afbreken en een nieuwe opstarten getuigt van 0% voeling + strategie.

Link naar reactie

Als je goed werk van Urasawa zoekt, moet je bij Monster zijn, niet bij 20th Century Boys. Hij houdt er de spanning wel in, maar er is geen echt einde. Het liep uiteindelijk over in 21st Century Boys en deed niks als verwateren. 21st CB? Het succes was waarschijnlijk groter dan verwacht, maar geef mij maar Monster. Het bevat trouwens ook veel meer afwisseling in de stijlkeuzen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...