Ga naar inhoud

Koerierdiensten


Timhardt

Recommended Posts

Je zegt "koerierdiensten". Waarom "koerierdiensten" en niet "verzendingen"?

Vroeger deed ik alles met de post. Je weet wel: die rode bende.

Maar sinds kort kies ik voor binnen België ook wel eens Kiala. Ik heb nog nooit iets verzonden met Kiala, omdat ik de mensen altijd laat kiezen, en ze hebben het nog niet gekozen. En zo vreselijk veel verstuur ik tenslotte ook niet.

Maar om te ontvangen heb ik wel al vaak Kiala gekozen, en dat beviel me wel.

Tegenwoordig kun je Kiala ook gebruiken voor buitenlandse zendingen, en dat is voor mij zeker een van de twee te overwegen opties.

Wat de andere koerierdiensten betreft, zoals UPS e.d., kan ik kort zijn: veel te duur, en de prijzen zijn onvoorspelbaar. Als je van België naar Nederland iets moet versturen, is de prijs sterk afhankelijk van waar in Nederland het pakje moet zijn. Dat maakt het knap lastig om uit te zoeken wat iets kost.

UPS e.d., dus de "echte" koerierdiensten, zijn eigenlijk alleen geschikt voor echt waardevol spul.

Link naar reactie

In 2013 gaf ik een boek uit, Atlas, en ik maakte een bestek op om de prijs te kunnen berekenen, o.a. voor verzending naar Nederland vanuit België.

Ik betrok daar alles bij dat ik kon vinden: bPost, Kiala, DHL, UPS, FedEx ....

Je kunt die prijzen allemaal op internet vinden.

Toen stelde ik o.a. vast dat ik geen begroting kon opmaken als ik er de echte koerierdiensten bij betrok, omdat hun prijzen sterk afhankelijk zijn van de bestemming. Pakjes naar Amsterdam of Groningen zijn niet noodzakelijk dezelfde prijs, laat staan naar Asse of Aalst (Nederland).

En aangezien ik niet vooraf kon weten waar ik ze heen moest sturen, kon ik de koerierdiensten er dus niet bij betrekken.

Verder viel me op dat koerierdiensten duur zijn.

bPost en Kiala waren binnen België de beste optie. Kiala heb ik niet gebruikt, omdat het van de ontvanger de inspanning vraagt ofwel om een ontvangstpunt te kiezen, ofwel naar een ontvangstpunt te gaan. Kiala levert niet aan huis. Het kleine prijsvoordeel maakte dat ongemak niet goed.

Het kwam er een beetje op neer dat Kiala eigenlijk niet interessant is voor een massale verzending naar verschillende ontvangers, omdat er gewoon met te veel moet worden rekening gehouden: ontvanger moet ophaalpunt kiezen etc.

Voor een standaardverzending is bPost nog altijd de beste.

Voor de verzending naar Nederland bleef alleen bPost over, omdat de koerierdiensten te duur zijn, en Kiala toen nog niet naar Nederland verzond. Tegenwoordig wel. Er zijn ook al andere landen vanuit België bereikbaar met Kiala, en ik verwacht binnenkort nog een uitbreiding.

Ik zou zelfs voor de VS en Canada eens op de website van Kiala kijken of er iets mogelijk is, want Kiala is in handen van DHL of UPS.

Wat ik tot nu toe naar Canada, de VS of Brazilië heb verstuurd, ging allemaal via bPost, maar dat is wel al een tiental jaar geleden.

Echte koerierdiensten zijn gemaakt voor verzendingen die een speciale behandeling vereisen: akten, contracten, documenten die op tijd moeten zijn; medicijnen en medische uitrusting e.d. die op tijd moet zijn en die een speciale behandeling vereist (stabiele temperatuur etc), duur spul dat niet verloren mag gaan en een speciale behandeling vereist (diamanten, kunstvoorwerpen, etc.).

Of je enerzijds DHL, UPS of FedEx of anderzijds bPost of Kiala gebruikt, is dus afhankelijk van het type zending. Voor goederen die een normale zending aankunnen, zijn de koerierdiensten te duur. Wat waarschijnlijk verklaart waarom Kiala door een van hen werd gekocht, op die manier breiden ze hun dienstenpakket uit in een heel ander marktsegment.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...