Ga naar inhoud

Originele plaat Marc Sleen


Tony

Recommended Posts

Na meer dan 30 jaar in mijn bezit, overweeg ik om een originele plaat van Nero (uit "De Krabbekokers", begin jaren 1960) te verkopen.

Alleen... in ben geen Pro in deze. Wat zou het beste kanaal zijn voor verkoop? Veiling, handelaar, deze site? En waar kan ik me op baseren voor waardebepaling?

Graag jullie tips!

Link naar reactie
2 uren geleden, Tony zei:

Na meer dan 30 jaar in mijn bezit, overweeg ik om een originele plaat van Nero (uit "De Krabbekokers", begin jaren 1960) te verkopen.

Alleen... in ben geen Pro in deze. Wat zou het beste kanaal zijn voor verkoop? Veiling, handelaar, deze site? En waar kan ik me op baseren voor waardebepaling?

Graag jullie tips!

Het beste is een veiling via een echt veilingshuis.  Die maken publiciteit, geven catalogi uit, handelen de verkoop af zodat je zeker bent van je geld en geven in het algemeen een goede waardebepaling. Het probleem is dat de betere Franstalig zijn en dat  Sleen daar minder populair is. Je kan altijd schattingen vragen aan bv. BD Encheres of Septimus of andere. Die doen dat gratis en dan heb je toch een goed idee van minimumprijs.

 

Opletten met zogenaamde experts. Meestal zijn die 'expert' omdat die zelf verzamelaar zijn. Die durven de markt wel eens te proberen te manipuleren en zelf een leuk item te scoren. Vraag altijd ergens een tweede opinie, en laat je niet forceren om het te vlug te verkopen.

 

Googelen in het verleden is inderdaad altijd nuttig. Kijk naast de prijs ook naar hoeveel volgers en/of bieders er waren. Een veiling brengt pas iets op vanaf twee geïnteresseerden.

 

De meest nuttige site om een artiest te volgen is www.comicarttracker.com. Daarmee kan je vlug zien wat er al aangeboden is. Zowel nu als in het verleden. Die zoekt over gallerijen, sites etc.

 

https://comicarttracker.com/history?query=sleen

 

Je kan daar ook filteren op prijs. Bv. Voor Sleen is er maar één plaat geregistreerd die meer dan 5000€ heeft opgebracht bij Catawiki.

 

Waarde is ook vrij subjectief. Welke personnages staan er op de plaat, wat doen ze, is het een sleutelmoment, vertelt de plaat zijn eigen verhaal,...

 

Tenslotte, de belangrijkste bedenking. Ben je zeker dat je hem weg wil doen. Terugkomen zal hij nooit doen en dat geld doe je toch maar op.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Wat je ook kan doen is Consignatieverkoop.
Dat heb ik ooit, via een Nederlandse galerie,  met een originele pagina van Storm gedaan.

Toen het verkocht was kreeg de galerie een bepaald percentage van de verkoop.

Voordeel is dat je al van te voren een bepaald bedrag kan bepalen.

Jij hoeft niets te doen, de galerie maakt reclame.

In jou geval zou ik dat wel bij een Vlaamse galerie of stripwinkel doen.

Buiten Vlaanderen is Nero namelijk niet erg bekend.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...