Savantas Posted November 28, 2020 Posted November 28, 2020 Ik wil de integrale versie van 'From Hell' van Eddie Campbell en Alan Moore aan gaan schaffen, maar twijfel nog tussen de originele in zwart/wit (in het Engels of Nederlands) en de vorig jaar verschenen ingekleurde versie (in het Engels). Heeft iemand (1 van) beide versies gelezen? Is de inkleuring van toegevoegde waarde of doet het juist afbreuk aan het origineel? Quote
linthout Posted November 29, 2020 Posted November 29, 2020 Ja, al meerdere keren gelezen. Het is zo'n donker verhaal...Ik zou het zwart/wit lezen Quote
bouncer Posted November 29, 2020 Posted November 29, 2020 De Nederlandstalige uitgaves van De Vliegende Hollander zijn mooi verzorgd, de vertaling van From Hell was het eerste stripboek waarvoor het fonds voor de letteren een projectwerkbeurs toekende. De zwart/wit versie heeft ook mijn voorkeur, in ieder geval een ultieme stripbeleving! Quote
Savantas Posted November 29, 2020 Author Posted November 29, 2020 Willy en Bouncer, bedankt voor de adviezen.... dan ga ik 'm in de zwart/wit versie lezen. Ben erg benieuwd! Quote
Timothy van Damme Posted December 1, 2020 Posted December 1, 2020 Met deze voorbeelden zou ik sowieso voor zwartwit kiezen. Dat rode bloed voegt nog iets toe, maar de rest vind ik aan sfeer verliezen in kleur. Ik ga altijd zoveel mogelijk voor het origineel. Zo is het bedoeld. Bij films (Akira in het Japans), maar zeker ook bij strips. De enige uitzondering is Bone. Daar vond ik de kleurenuitgaves daadwerkelijk wat toevoegen aan de sprookjesachtige sfeer. Quote
Savantas Posted December 6, 2020 Author Posted December 6, 2020 Ik ben vandaag begonnen aan de originele zwart/wit versie. Goede keuze geweest. Quote
Recommended Posts