Ga naar inhoud

Sylvain Vallée


cinco

Recommended Posts

Vallée tekent geweldige koppen. Hij heeft weliswaar enkele koppen die steevast terugkeren, maar ik vind het een formidabele tekenaar. Katanga is zeer goed, maar op een andere manier dan Antananarivo. Nury vertelt daarin over ons Belgische koloniale verleden, en iedereen komt er slecht uit. Zeer graag gelezen, overigens. Het beste dat Vallée gemaakt heeft, ook al met Nury, is 'Er was eens' (Il était une fois en France). 

 

9782723460170_pg.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

Mogelijk dat ik zowel Antananarivo als Katanga ga kopen.

Nog niet 100% zeker, maar ik zie wel. Zijn stijl spreekt me wel aan.

 

Ik heb over de drie delen van Katanga zeker iets geschreven in Strip van de dag. En over Tananarive ook. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Uit mijn archieven:

 

Quote

Katanga 1 - Diamanten (Nury - Vallée)

Officieel eindigde het Belgische koloniale tijdperk in de zomer van 1960 met de onafhankelijkheid van Kongo. Toen de Kongolezen zich na Expo '58 begonnen af te vragen waarom zij als tweederangsburgers behandeld werden in hun eigen land sloeg de schrik de Belgische regering om het hart. België wilde zich niet in een koloniale oorlog storten zoals de Fransen in Indochina en Algerije, en Kongo werd dan ook zo snel mogelijk onafhankelijk verklaard. Maar achter de schermen wilde Brussel de enorme goudmijn die Kongo was, en dan vooral de zuidelijke provincie Katanga, niet loslaten. Er speelden nogal wat financiële belangen. Bovendien waren de VS bang dat Kongo onder Lumumba communistisch zou worden. Om die redenen werd Katanga aangemoedigd zich af te scheuren van Kongo, en er kwam een erg pro-Westers regime onder Moïse Tshombe, gesteund door huurlingen.

Dit is de achtergrond waartegen Katanga zich afspeelt. En hoewel alles "aan de fantasie van de auteurs" ontsproten is, is dit hele verhaal niet uit de lucht gegrepen. Erg goed geschreven, erg goed getekend. Jef Geeraerts zou dit goedgekeurd hebben.

 

Quote

Katanga 2 – Diplomatie (Nury, Vallée)

In dit tweede deel van een drieluik zitten we volop in de actie: Katanga is afgescheurd van Kongo, de situatie wordt grimmig en de diamanten die in deel 1 verborgen werden moeten nu opgehaald worden. Maar dat wordt geen walk in the park.

Nury zet de geschiedenis een beetje naar zijn hand, maar de intriges, de hebzucht en het cynisme van de internationale politiek zijn allemaal levensecht. Deze reeks is een aanrader. Met een beetje kennis van de geschiedenis wordt ze nog beter.

 

Quote

Katanga 3 - Verbrokkeling (Nury, Vallée)

Het slot van dit koloniale drama eindigt als een western: met een shoot-out. De hoofdrolspelers zijn er, de diamanten zijn er ook. Dat de goeden niet winnen ligt op voorhand vast, want er zijn geen goeden in dit verhaal. Er is alleen hebzucht en machtshonger.

Hoewel Nury in zijn beschrijving van de Katangese secessie de feiten verdraait is de cynische houding van alle betrokkenen correct: de machteloze VN, de kille desinteresse van de Union Minière die enkel begaan is met de schoorsteen die moet branden, de niets ontziende huurlingen die moorden voor geld. 

De tekeningen van Vallée verdienen ook alle lof: opbouw van pagina's, ritme, prachtige karikaturale koppen, zo moet een strip getekend worden. Aanrader, maar niet voor gevoelige zielen.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 3 months later...

Katanga ook juist uitgelezen. Dik de moeite, en een reeks dat me wel geboeid heeft van begin tot einde.

Ook met een openingszin in album 1 dat je wel aanspoort verder te lezen: "Er zijn altijd al huurlingen geweest in Katanga..."

 

Enkele dagen geleden kreeg ik weer de vraag een historische strip te recenseren, en ik denk dat ik deze zal nemen.

Link naar reactie
1 uur terug, Lestat zei:

Katanga ook juist uitgelezen. Dik de moeite, en een reeks dat me wel geboeid heeft van begin tot einde.

 

Heb gisteren deel 1 gelezen, vandaag waarschijnlijk deel 2 en 3.

 

Wel toevallig dat we deze trilogie in hetzelfde weekend zitten te lezen. :o

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...