Ga naar inhoud

Striptekenaar Gezocht


ANS

Recommended Posts

Beste stripliefhebbers,

 

 

Het Algemeen Nijmeegs Studentenblad (ANS) is op zoek naar Nijmeegs talent (of talent uit deze regio) dat een lege middenpagina in haar komende editie kan opvullen. Verdient jouw tekenwerk het om 10.000 keer te worden afgedrukt en te worden verspreid over de campus van de Radboud Universiteit en het centrum van Nijmegen?

 

Helaas gaat de zoektocht naar een striptekenaar tot nu toe niet heel soepel: weinig mensen kunnen mij doorverwijzen naar getalenteerde amateurs. Toch ben ik er absoluut van overtuigd dat deze er zijn. Dus: ken of ben jij iemand die een mooi twee pagina's lang verhaal voor op onze middenpagina zou kunnen tekenen, laat het dan weten via redactie@ans-online.nl. 

 

Alvast hartelijk bedankt.

 

Met vriendelijke groet,
Kiki Kolman
Hoofdredacteur ANS

Link naar reactie

Je zal al heel wat meer respons krijgen door voor die 2 pagina's te willen betalen. 

 

goed gezegd mario!

Talent zat, maar altijd maar gratis levert ook niks op. De visibiliteit die dan beloofd wordt is dan ook meestal maar een reden die ook geen zoden aan de dijk zet.

Link naar reactie

Toch lees ik nergens dat er niet betaald wordt. Of moet je dat afleiden uit het woord amateur? Nochthans zijn er veel amateurs die betaald worden voor hun werkzaamheden.

 

Daar heb je wel een punt, ik ging er eigenlijk zo maar van uit dat het weer gratis was in ruil voor publicatie. Ze vermelden wel de publicatie maar niet de financiële vergoeding. Daarom dacht ik direct dat het zoals gewoonlijk weer gratis moest. Maar misschien heb je gelijk en vergis ik me.

 

Dus, hoeveel betaalt het?

Link naar reactie

Professioneel talent vind ik anders ook behoorlijk magisch klinken.

 

waarom? Kan je geen talent meer hebben als je professioneel bent?

 

Wel vreemd dat Ansje ons niet even komt vertellen of de striptekenaars het nou voor nop moeten doen of toch loon naar werken krijgen. Maar het kan hé, misschien drukt de drukker het gratis, wordt het gratis in de verdeelpunten gelegd, mag de advertentie er ook gratis in ... zou zo maar kunnen natuurlijk.

Link naar reactie

Zeg, het gaat wel om een studentenblad eh? Dat is toch grotendeels door vrijwilligers geschreven en wordt gratis verdeeld aan de Nijmeegse studenten veronderstel ik? Het gans archief is in ieder geval gartis online te raadplegen.

De drukker zal het niet gratis drukken, maar daar dienen de advertenties dan ook voor.

Link naar reactie

kan best zijn mask, dat het gratis aan de studenten gegeven wordt. En dat is ook best goed hoor. En als er tekenaars zijn die hier gratis in willen publiceren is dat ook allemaal best. Dat moeten die tekenaars helemaal zelf beslissen. Maar zoals Mario zegt, er is werk met overschot voor striptekenaars. Er worden bijna dagelijks striptekenaars gevraagd. zolang het maar gratis is. 

 

Dat kan je dan toch ook tegen de drukker zeggen? Ja, druk dat maar gratis dat is goeie reclame voor je bedrijf. Ik zie niet goed in waarom de drukker wel betaald moet worden als er niemand anders betaald wordt. Of jawel, ik zie dat wel in. de drukker zegt, bekijk het maar, ik doe niks gratis en er is dan geen enkele drukker die het gratis doet. Maar er is altijd wel een striptekenaar te vinden die gratis wil publiceren. Da's ook geen verwijt naar die tekenaars hoor, absoluut niet. Ik verwijt ook helemaal niemand, ik probeer maar te zeggen dat we dat wel aanvaarden van een drukker maar we verwachten wel dat een tekenaar gratis werk levert. Dat vind ik niet correct. Laat de advertenties dan de tekenaar maar betalen.

Link naar reactie
[...] weinig mensen kunnen mij doorverwijzen naar getalenteerde amateurs. Toch ben ik er absoluut van overtuigd dat deze er zijn. [...]
 
amateur:

1

niet-vakman; iem. die een tak van sport, kunst e.d. niet als broodwinning beoefent; tegengest : professional ;

 

am·a·teur
1.
a person who engages in a study, sport, or other activity for pleasure rather than for financial benefit or professional reasons. Compare professional.
2.
an athlete who has never competed for payment or for a monetary prize.
 
 
Stel dat de stripspeciaalzaak een recensent zou zoeken, verwachten jullie dan ook dat daarvoor betaald wordt? Daar staat namelijk ook reklame op de site en aan de verkoop van de boekjes die je recenseert verdienen anderen ook.
 
 
Link naar reactie

Ik denk dat het begrip "amateur" iets genuanceerder is dan de definitie van "een niet-vakman" die zijn sport, kunst e.d "niet als broodwinning" beoefent.

 

Ten eerste zijn er genoeg amateurs die misschien niet hun volledige broodwinning maar dan toch het beleg verdienen met hun kunsten. Of ben je dan een halve amateur? Of semiprof? En wat te denken van amateurvoetballers? Een goede amateurvoetballer verdient wel degelijk een aardig centje met zijn zogenaamde hobby.

 

Bovendien zijn er genoeg professionals (op welk vlak dan ook) van wie ik het werk zou willen bestempelen als amateuristisch. En andersom.

Link naar reactie

 

Stel dat de stripspeciaalzaak een recensent zou zoeken, verwachten jullie dan ook dat daarvoor betaald wordt? Daar staat namelijk ook reklame op de site en aan de verkoop van de boekjes die je recenseert verdienen anderen ook.
 
 

 

 

stel dat niemand recensies wil schrijven voor de stripspeciaalzaak, wat dan? Blijkbaar heeft Ans het probleem (is misschien al lang opgelost hoor, zou zo maar kunnen) dat ze geen tekenaar vinden om twee pagina's te leveren. Ssz heeft dat probleem misschien niet? (ik kan niet in de interne keuken van ssz kijken hé)

 

Nogmaals, iedereen doet wat ie wil, maar ik zie een stuk minder vragen voor recensenten die een gratis middenpagina moeten vullen met als betaling exposure dan dat ik er zie voor striptekenaars. Dit forum is gratis, kontiki werkt gratis voor de ssz (denk ik), er zullen best tekenaars genoeg zijn die gratis willen werken want p@per staat ook vol gratis strips, kurt doet zijn stripelmagazine gratis, ... ik heb daar niet de minste kritiek op. Ik zou niet durven.

 

Maar er wordt blijkbaar altijd vanuit gegaan dat een striptekenaar (of grafisch vormgever) wel eventjes gratis iets zal maken, want het is toch goeie reclame. En als er dan geld voor gevraagd wordt, dan lijkt dat bijna pervers en inhalig. Meer wil ik er niet mee zeggen :)

 

Had dingske daar niet zo'n stripje over gemaakt? Aimee de jong?

Link naar reactie

Beste allemaal,

 

Mijn excuses voor de late respons. Wij hebben inderdaad geen financiële vergoeding te bieden. Dat is niet vervelend of denigrerend naar jullie vakgebied bedoeld, maar simpelweg omdat wij inderdaad - zoals hierboven aangegeven - heel hard moeten werken om onze drukkerskosten te dekken. Ons blad is immers gratis.

 

Bij ons schrijft, illustreert en fotografeert iedereen zonder vergoeding. Ook wij hopen later wel een betaalde baan te krijgen als journalist, maar het ANS is voor ons nu een plaats om te leren en portfolio op te bouwen (en het voelt ook onbetaald heel geweldig om je artikel door duizenden handen te zien gaan).

 

Hopelijk kunnen jullie dit begrijpen. En wie niet gratis wil tekenen hoeft hier uiteraard niet op in te gaan, vragen staat vrij dachten wij zo.

 

Groetjes,
Kiki

Link naar reactie

Ik zie dat dit eigenlijk niet het linkje is waar ik naar op zoek was. Ik zocht een interview met Mark Retera, maar zijn tijd bij ons blad is schijnbaar al zo lang geleden, dat hier geen online versie van beschikbaar is. Misschien dat ik het nog eens digitaliseer, dat laat ik het hier weten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...