Ga naar inhoud

catawiki prijzen tov beurs prijzen.


matje

Recommended Posts

Hallo allemaal.

 

Aangezien ik in Nieuw Zeeland woon vroeg ik mij af of er veel verschil zit in de prijzen op catawiki tov de prijzen op een beurs.
Ik verkoop (en koop) wel eens wat via catawiki maar zie dan na verloop van tijd dat ik niet meer de goedkoopste ben (wat ik wel altijd probeer in een bepaalde mate).

Marktplaats daarentegen is over het algemeen goedkoper maar dan ben je niet zeker van de kwaliteit van de strips ongeacht wat de verkoper hiervan vindt (vaak vindt de verkoper de strips in prima staat terwijl de foto's anders doen vermoeden).
Mocht ik ook eens op een beurs gaan staan om een groot deel van mijn verzameling weg te doen wat is dan een gangbare prijs? (met catawiki als indicatie)

Link naar reactie

Je kunt toch wel verwachten dat als jij alle prijzen nakijkt om te zorgen dat je de goedkoopste bent (en daar dan nog eens internet mee rondloopt om er overal reclame voor te maken), dat iemand anders dat ook doet.

Race to the bottom!

(ik zal eens een hele reeks strips in goede staat voor 50 ct op catawiki zetten, dan kom ik de jouwe allemaal voor 10 ctstuk kopen, lekker scoren voor ons beidjes!)

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie

Prijzen Catawiki is de prijs die je in een winkel voor moet betalen

Op een beurs betaal je normaal veel minder dan op Catawiki

en op marktplaats kom je "normale" mensen tegen die denken dat ze goud in hun handen hebben

omdat ze eerst op Catawiki hebben georienteerd.

Het is hetzelfde met de postzegel gekte in de jaren tachtig.

Als je in de postzegelcatalogus keek was je steenrijk totdat je het ging verkopen.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Simon zei:

Gisteren op de Gentse stripbeurs heb ik nochtans veel prijzen gezien waarvan ik achterover viel. Zoals deze van de nieuwe blake en mortimer. 

Prijzen van de nieuwe B&M waren dan ook een schande, met dank aan Ballon Media die blijkbaar nog steeds de oplage niet kan inschatten. En de winkeliers die ze aan die prijs verkochten en onder hun stand er nog een tiental liggen hadden zouden ze moeten...

Link naar reactie
8 minuten geleden, pedem zei:

Ik hoop niet kunnen. Want als ze dit bewust creëren, zou ik dit nog veel erger vinden. Ik wil liefst nog geloven in de oprechtheid van de uitgevers. Bij de handelaars daarentegen.

Ik bedoel ook niet dat ze niet oprecht zijn, maar als je kijkt naar hoe er uitgegeven wordt dan zie je dat deze strategie steeds meer gevolgd wordt.

 

Een uitgever verdient immers niks aan de hogere verkoopprijzen waarvoor ze later verkocht worden.

Link naar reactie

Ik denk dat Ballon niet op voorhand in staat is om in te schatten hoeveel exemplaren ze op voorhand van een strip kwijt kunnen. 

Waarschijnlijk drukken ze er ieder keer ongeveer evenveel, met kleine variaties. 

Keer op keer blijkt dat niet genoeg, omdat de variaties in de klantvraag veel groter zijn dan die in de gedrukte aantallen. 

 

Ze moeten gewoon bij de winkeliers de voorbestellingen op gaan nemen in plaats van zelf te gaan zitten gissen, anders zal dit blijven gebeuren. Op het moment dat de winkeliers  niet eens hun volledige bestellingen krijgen, weten de speculanten al welke uitgave ze moeten hebben. 

Link naar reactie

Als het gaat om Nederlandstalige stripalbums kun je stellen dat de catawikiprijs (veilingopbrengst) de prijs is van dat moment. Er worden op die veiling overigens bijna nooit reserveprijzen gehanteerd. De catawikishopprijs is de vraagprijs van de verkoper, waarbij men naar elkaar kijkt, maar de koper bepaalt of hij dat er voor over heeft. Op marktplaats, maar ook op beurzen kijkt men naar die prijs en naar eventuele veilingopbrengsten en bepaalt aan de hand daarvan de eigen prijs. Vaak zijn die prijzen aan de hoge kant en zie je op een beurs grote verschillen in prijs voor dezelfde titels. Koop dus niet meteen, maar kijk eerst even rond (en koop dan bij Theoak....). 😉

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Theoak zei:

Als het gaat om Nederlandstalige stripalbums kun je stellen dat de catawikiprijs (veilingopbrengst) de prijs is van dat moment. Er worden op die veiling overigens bijna nooit reserveprijzen gehanteerd. De catawikishopprijs is de vraagprijs van de verkoper, waarbij men naar elkaar kijkt, maar de koper bepaalt of hij dat er voor over heeft. Op marktplaats, maar ook op beurzen kijkt men naar die prijs en naar eventuele veilingopbrengsten en bepaalt aan de hand daarvan de eigen prijs. Vaak zijn die prijzen aan de hoge kant en zie je op een beurs grote verschillen in prijs voor dezelfde titels. Koop dus niet meteen, maar kijk eerst even rond (en koop dan bij Theoak....). 😉

 

Het is naief om te denken dat veiling prijzen de prijzen zijn van dit moment.

Bij Catawiki of bij andere veilingen (bv Ebay) wordt er gewoon meegeboden door de verkoper.

of ze moeten al  een startprijs hebben dan weet je vaak (niet altijd) dat dit de minimale prijs is dat de eigenaar ervoor wilt hebben.

Ik praat er soms op beurzen wel eens met handelaren hierover en ze doen er niet geheimzinnig hierover.

Ze willen namelijk ook winst maken.

Maar wat ik wel als  trend zie op beurzen is dat oudere albums (bv  Dick Bos, Jong Europa etc.) voor een bodem prijs worden gedumpt.

Wat ook wel weer logisch is omdat een bepaalde generatie wegvalt en er komt om een overvloed van dit soort albums op de markt

en dan klopt het wel als je over markt werking hebt

Link naar reactie

Het is zeker niet naief, maar gewoon de simpele waarheid. Het eindbod op een veiling (en het maakt niet uit welke veiling) is per definitie de prijs die men er op dat moment voor over heeft. Het maakt ook niet uit of de aanbieder iemand laat meebieden of niet (het zal bij elke veiling waar dan ook voorkomen, maar zeker niet standaard zoals je veronderstelt). En ook al zou de verkoper de 'winnende bieder' zijn, het bod daar onder is wel echt en dus zo goed als gelijk aan het eindbod. Enige uitzondering is dat een verkoper met een leger aan stromannen alle biedingen vanaf een bepaald niveau uitbrengt, maar dat speelt bij mijn weten niet op veilingen van stripalbums met een waarde lager dan een paar honderd euro.

 

Het kan natuurlijk de volgende dag wel weer anders zijn, omdat je afhankelijk bent van de aanwezige bieders. Dus hoe groter het aantal bieders en hoe groter het bereik van de veiling hoe beter de prijzen zijn te bepalen.

 

Link naar reactie
On 11/26/2018 at 8:26 AM, matje said:

Hallo allemaal.

 

Aangezien ik in Nieuw Zeeland woon


Mocht ik ook eens op een beurs gaan staan om een groot deel van mijn verzameling weg te doen wat is dan een gangbare prijs? (met catawiki als indicatie)

Bedoel je dat je van NZ naar hier komt om je strips op een beurs te verkopen? 😲

Link naar reactie
1 hour ago, Peter Motte said:

Bedoel je dat je van NZ naar hier komt om je strips op een beurs te verkopen? 😲

yep,

 

Staan opgeslagen bij mijn schoonmoeder en ik (wij) kom(en) at least 1x per twee jaar terug.
Ik denk dat het een keer tijd wordt om te verkopen (met pijn in het hart).
Nu zijn er in July/augustus niet zoveel stripbeursen dus dat wordt even zoeken of het wordt de catawiki veiling.

Link naar reactie
1 uur terug, matje zei:

Staan opgeslagen bij mijn schoonmoeder en ik (wij) kom(en) at least 1x per twee jaar terug.
Ik denk dat het een keer tijd wordt om te verkopen (met pijn in het hart).
Nu zijn er in July/augustus niet zoveel stripbeursen dus dat wordt even zoeken of het wordt de catawiki veiling.

Mij lijkt een veiling voor jou de beste optie.

Doe het zelf of laat een medeverzamelaar het voor je doen (en laat hem een gedeelte houden voor al het werk). 

Link naar reactie
Op 26/11/2018 om 20:04, Tweetie zei:

Ik denk dat Ballon niet op voorhand in staat is om in te schatten hoeveel exemplaren ze op voorhand van een strip kwijt kunnen. 

Waarschijnlijk drukken ze er ieder keer ongeveer evenveel, met kleine variaties. 

Keer op keer blijkt dat niet genoeg, omdat de variaties in de klantvraag veel groter zijn dan die in de gedrukte aantallen. 

 

Ze moeten gewoon bij de winkeliers de voorbestellingen op gaan nemen in plaats van zelf te gaan zitten gissen, anders zal dit blijven gebeuren. Op het moment dat de winkeliers  niet eens hun volledige bestellingen krijgen, weten de speculanten al welke uitgave ze moeten hebben. 

Voor de nieuwe Blake is dit naar het schijnt wel gebeurd.

stripzaken moesten hun bestelling doorgeven maar hebben blijkbaar maar de helft van de gevraagde aantallen gekregen...

sommige handelaren bestellen al het dubbele dan dat ze nodig hebben om hun klanten te kunnen bedienen.

Vraag is hoe het komt dat Ballon niet gewoon het aantal bestelde drukt.

Link naar reactie
1 uur geleden, schoeren zei:

Voor de nieuwe Blake is dit naar het schijnt wel gebeurd.

stripzaken moesten hun bestelling doorgeven maar hebben blijkbaar maar de helft van de gevraagde aantallen gekregen...

sommige handelaren bestellen al het dubbele dan dat ze nodig hebben om hun klanten te kunnen bedienen.

Vraag is hoe het komt dat Ballon niet gewoon het aantal bestelde drukt.

Volgens mijn SSZ gebeurt dat steeds vaker. Je moet eerst doorgeven hoeveel je wilt hebben en dan maar afwachten wat je krijgt. En nabestellen is in die gevallen dan ook vaak geen optie. Daarnaast ontvangt hij nog steeds heel vaak beschadigde exemplaren, die men (klanten) vervolgens niet wil (logisch).

 

Maar we wijken af van de vraag van de topicstarter. Misschien even splitsen? @moderators

Link naar reactie
19 uren geleden, matje zei:

yep,

 

Staan opgeslagen bij mijn schoonmoeder en ik (wij) kom(en) at least 1x per twee jaar terug.
Ik denk dat het een keer tijd wordt om te verkopen (met pijn in het hart).
Nu zijn er in July/augustus niet zoveel stripbeursen dus dat wordt even zoeken of het wordt de catawiki veiling.

De catawiki-veiling is geen makkie. Ze zijn heel streng hoe je alles erop zet en niet alles kan te koop aangeboden worden. Ik heb wel goede ervaring met de verkoop zeker voor antiquiteiten (jaren 60 en vroeger ). 'Nieuw spul' van de laatste 20 jaar haalt zelden of nooit de catawikiprijs die erin staat. Ik waardeer mijn verzameling dan ook als 1/3 van de catawiki-prijs.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...