Ga naar inhoud

🎬 Oktober Horrormaand: the Fly (1986)


cinco

Recommended Posts

The Fly (1986) is zo een film waarvan ik het verhaal ken, maar waarbij ik het gevoel heb dat ik de film nooit in zijn totaliteit heb gezien.

Dus eindelijk de blu-ray aangeschaft en wow, dit slaat toch wel harder in dan veel recentere horrorfilms.

Komt het door de klassieke methode van special effects die in de jaren '80 gebruikt werd? Komt het door een filmscript dat nog geen rekening moest houden met mogelijke gevoeligheden van het publiek? Komt het door het einde dat geen enkel van de personages spaart?

Misschien is het wel de metafoor van menselijke aftakeling dat doorheen de film zit verwezen, iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt...

Cronenberg bevestigt dit ook in de audiocommentaar en had het blijkbaar moeilijk om deze film voor diezelfde audiocommentaar te herbekijken omdat-ie bij hem eveneens hard binnenkwam.

Misschien is het ook hoe nietsontziend de zowel romantische als passionele relatie tussen de personages van Geena Davis en Jeff Goldblum aan diggelen wordt geslagen. (en op de wreedst mogelijke wijze zijn einde kent)

Een producer van de film vermeldt in de making-of dat een jongeman hem tijdens de testscreening kwam zeggen dat zo een genadeloze film als deze nooit gemaakt had mogen worden.

ja... de film snijdt diep, maar de kwaliteit van deze productie is het litteken waard.

 

afbeelding.thumb.png.2d5a7bb904b2b4b9cfbbb385f6c71c62.png

Link naar reactie
46 minuten geleden, cinco zei:

The Fly (1986) is zo een film waarvan ik het verhaal ken, maar waarbij ik het gevoel heb dat ik de film nooit in zijn totaliteit heb gezien.

Dus eindelijk de blu-ray aangeschaft en wow, dit slaat toch wel harder in dan veel recentere horrorfilms.

 

Zeker weten. Het ligt aan het verhaal.

Link naar reactie

The Fly heeft de Cronenberg-touch, dat is het vooral, denk ik.  Niet?  Hij weet alle factoren samen te brengen en als een sterk geheel te laten werken.  Daar is moeilijk de vinger op te leggen.

Voor The Fly II is m'n veel te hard, vind ik.  Natuurlijk is dat lang geen Cronenberg-film, deels een herhaling ook en wat toegankelijker.  Maar met het onfortuinlijke einde van de bad guy kan je mij in ieder geval wel plezieren, de spirit van 't origineel was wel nog aanwezig.

 

Hoe dan ook ... Het leverde één van mijn favoriete Simpsons-episodes op. ;) 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
46 minuten geleden, esteban² zei:

The Fly heeft de Cronenberg-touch, dat is het vooral, denk ik.  Niet?  Hij weet alle factoren samen te brengen en als een sterk geheel te laten werken.  Daar is moeilijk de vinger op te leggen.
 

 

Ja, maar ik vraag me af waarom die film mij zo een klam gevoel geeft terwijl ik naar de meeste horrorfilms kan kijken zonder dat ik mij daar anders bij voel dan bij een thriller of zo.

 

The Exorcist is ook zo een film waar ik me effectief ongemakkelijk bij voel.

Zelfs in ogenschijnlijk onschuldige scènes.

Het opwaaien van de bladeren en de kledij van de zusters geeft in combinatie met de muziek al een soort gevoel van een malevolente aanwezigheid in de omgeving.

 

 

 

46 minuten geleden, esteban² zei:

 

Hoe dan ook ... Het leverde één van mijn favoriete Simpsons-episodes op. ;) 

 

 

Al is die vooral gebaseerd op de 1958 verfilming.

 

 

afbeelding.png.a357744e51b110473435580bf90939a7.png

 

afbeelding.thumb.png.aff17338d5838db2ce670631d642c42d.png

 

 

afbeelding.thumb.png.d22035a7826431d8bfb0704eadc83fe0.png

 

afbeelding.png.9ed97d182b9fa26ca64042925c36349c.png

Link naar reactie
20 minuten geleden, esteban² zei:

Klam : Omdat het ook een psychologische horrorfilm is, I guess.

 

Er moet nog iets anders zijn dat mij zo een ontwrichtend gevoel gaf.

Ik probeer te achterhalen wat. 🤔

Want ik heb zo veel horrorfilms gezien in mijn leven, waarom kan net deze zo een sterk effect hebben?

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...