Ga naar inhoud

Het leukste van Gotlib.


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo!

Dit is de topic voor de strips van Marcel Gotlib, een Franse tekenaar met een voorkeur voor absurde humor maar soms ook tedere verhalen.

Ik vind zijn tekeningen heel leuk maar heb om 1 of andere reden niet zo veel albums van Gotlib.

Ik heb geen poll toegevoegd, omdat ik dan zou kiezen voor de in het Nederlands verschenen albums en er zijn misschien mensen, die een favoriet album hebben, dat enkel in het Frans verschenen is. Je mag dus in een reactie schrijven wat je favoriete Gotlib-strip is!

 

In de Vandaag gekocht-topic heb ik vermeld dat ik Rubrique-à-brac deel 1 heb gekocht. De lezers van de Pep-generatie zullen deze strip misschien nog kennen als Waanzin Waanzuit.

 

gotlib rubrique 1.jpg

 

Hamster Joviaal vind ik ook leuk (heb enkel de J'ai lu BD-pocket).

 

gotlib hamster.jpg

 

Tot later! groetjes.

Link naar reactie
Op 6/12/2022 om 10:29, Ambreville zei:

Eindelijk een draad voor de man die ons de grootste superheld van Frankrijk schonk.

 

image.png.e18bdd62acd46a6b06bf6ea40f182e7a.png

Gotlib en Alexis hebben nog meer strips samen gemaakt. Ik denk aan Time is money (*) en Cinemastock en deze hier, die ik eens heb verkregen door te ruilen tegen een paar boekjes van Kappie.

(*) edit : correctie : Time is money is door Fred en Alexis.

 

gotlib-tot-aan-je-strot-in-het-genot-softcover-yendor.jpg

Link naar reactie
Zojuist, cinco zei:

Stel je voor dat strips zoals die van Gotlib in deze tijd zouden worden gemaakt.

Een bepaald gedeelte van het internet zou ontploffen als ze het onder ogen kregen.

 

Terwijl tv-series als South Park en Family Guy overal om mogen lachen? Toen Gotlib in volle vrijheid strips ging maken (Rhaa Lovely enzo) met meer sex en andere onzin, vond ik het minder leuk dan bv. Waanzin Waanzuit, maar ik waardeer zijn drang naar het tekenen van alles wat ie zelf wilde! Gotlib was niet voor niets de oprichter van het tijdschrift Fluide Glacial.

 

gotlib fluide.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, cartoonesk zei:

Terwijl tv-series als South Park en Family Guy overal om mogen lachen?

 

Het hardere materiaal van Gotlib gaat toch nog een stuk verder.

 

Kijk, zelf vind ik dat kunst en creativiteit zowat grenzeloos moet kunnen zijn (enkele logische uitzonderingen natuurlijk) maar in tegenstelling tot hoe een aanzienlijk aantal mensen het vroeger wel kon smaken om gechoqueerd te worden, is dat nu toch wel heel anders. Gelukkig zijn strips zo niche geworden dat ze meestal onder de radar kunnen blijven.

Link naar reactie
20 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik ken niet alles van Gotlib maar ik kan ongeveer begrijpen wat je bedoelt.

 

 

Ik heb het nog even opgezocht en ja, er is zelfs een kortverhaal in Rhaa Lovely waarin verschillende figuren uit verschillende godsdiensten worden afgebeeld met ook allerlei seksuele handelingen die er aan te pas komen.

Na 2015 zie ik tekenaars het niet meer riskeren om zulke materie uit te brengen.

 

En ook bijvoorbeeld de Hamster Joviaalstrips, hoe geniaal ook getekend, hebben seksuele materie die nu niet meer op die manier zou gebracht worden.

De mensen die zitten te protesteren tegen stripmuren van Jommeke en Suske&Wiske zouden ontploffen als ze dat onder ogen kregen.

 

afbeelding.thumb.png.f6d40cb31ad43778f00dc803cad045ed.png

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Zijn de mensen dan gevoeliger geworden? Of eventueel ook preutser?

 

 

Yep.

Al zijn er oprechte mensen die argumenten hebben die zeker gegrond zijn, daarnaast zijn er ook mensen die gewoon iets willen neerhalen puur uit het genot om het te kunnen neerhalen.

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

Yep.

Al zijn er oprechte mensen die argumenten hebben die zeker gegrond zijn, daarnaast zijn er ook mensen die gewoon iets willen neerhalen puur uit het genot om het te kunnen neerhalen.

Ik kan het er mee eens zijn. Dingen als "zwarte piet"-gedoe kan ik begrijpen maar toen ze moeilijk deden toen de sitcom Friends op netflix werd gezet, dat snap ik dan weer niet. Maar okay, Rhaa Lovely of bv. Crumb's Mr. Natural zijn niet voor iedereen. En dat moet kunnen, vind ik, want er is wel een publiek voor!

 

zomaar nog een cover van Gotlib in de sfeer van de feestdagen... :) 

 

gotlib fluide kerst.jpg

Link naar reactie

@sporoi Ik vind het niet nodig weer zo te orakelen in deze topic.

De Rhaa Lovely-strips zie ik niet echt als satire, meer als een vorm van absurde humor. Die strips waren bedoeld voor de lezers van Fluide Glacial dus voor volwassen lezers met gevoel voor humor. Die strips zijn zo onnozel dat ik niet zie hoe iemand daar aanstoot aan kan nemen.

De wereld zit tegenwoordig vol sarcasme en cynisme maar voor echte humor is geen plaats meer...

 

gotlib coccinelle.jpg

Wat wel grappig is, is dat je Monty Python noemt. Dat werd in onderstaande special vermeld als invloed van Gotlib, evenals bv. de Muppets en de Goon show.

 

gotlib (2).jpg

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...