Ga naar inhoud

Maaike Hartjes


cartoonesk

Recommended Posts

In het begin tekende Maaike Hartjes realistische strips maar ze werd bekend in verschillende alternatieve stripbladen met haar superkleine dagboekstripjes. Dat waren korte grapjes die achter elkaar vaak een kort of lang verhaal vormden, waarin ook andere striptekenaars in voor kwamen, zoals bv. de tekenaars van Studio De Zwarte Handel en Studio Funny Farm.

 

hartjes_viva_13nov2000.jpg

 

Haar nieuwere strips en cartoons, die je op internet (facebook, instagram) kunt vinden (dus eigenlijk "webcomics") hebben echter steeds vaker de actualiteiten als onderwerp. Onderwerpen als racisme, sexisme, milieu, politiek, gender en andere zaken maken dat de strips soms iets te politiek correct overkomen. Althans dat is mijn mening maar vaak ben ik er het toch mee eens.

 

maaike.jpg

maaike 2.png

 

Heel vroeger ben ik wel eens bij Maaike op de studio in Amsterdam op bezoek geweest en kreeg ik af en toe wel eens een briefje met een rijkelijk versierde envelop.

 

Op dit moment wordt er gewerkt aan een tekenfilm van haar Burn-out-dagboek.

 

Kennen jullie de strips van Maaike Hartjes en wat vinden jullie daarvan? (blijf beleefd, aub)

 

groetjes.

 

https://www.lambiek.net/artists/h/hartjes.htm

 

maaike boekje.jpg

Link naar reactie

Meteen al off-topic maar ach...

Ik vind het best grappig dat op de Lambiek comiclopedia-pagina over Maaike (zie link hierboven) ook de Zookie-krant vermeld wordt! Dat was een belachelijk klein stripblaadje, zelf gekopiëerd, zelf geniet en met de hand ingekleurde covers. Ik had in die tijd via de post contact met tekenaars als Marcel Ruijters, Matthias Giesen, Eric van Boxtel (zie cartoon afbeelding), Maaike en Alice ❤️ ... Van hen zette ik dan materiaal in dit soort blaadjes.

(afbeelding van LastDodo)

 

zookie krant.jpg

Link naar reactie

Ik vond haar vroeger geniaal en vind dat nu nog steeds! Haar dagboekstripjes hebben altijd een heel speciale plek gekregen in mijn boekenkast. Had het idee dat je haar vroeger nog best vaak kon zien opduiken hier in België, maar de laatste jaren is het wel erg rustig geworden. Haar 'Burn-Out Dagboek' is een hoogtepunt in haar oeuvre, al blijft mijn favoriete werk toch nog steeds 'Donker', over haar reis naar Zuid-Afrika, waar ze een workshop gaat geven.

 

Haar zien signeren was ook altijd een feest: ze maakte steevast kleine stripverhaaltjes in je boek. Stripjes die ook in het echt erg klein getekend werden. 

 

(Ook fan van haar online werk; ze kaart de juiste zaken aan en weet dit vaak erg duidelijk en helder te brengen. Sinds kort publiceert ze ook één dag in de week in De Morgen. Ik denk op woensdag, maar ben niet zeker. Heb enkel een papieren versie van die krant op zaterdag.)

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
3 minuten geleden, The Angry Young Fan zei:

Haar zien signeren was ook altijd een feest: ze maakte steevast kleine stripverhaaltjes in je boek. Stripjes die ook in het echt erg klein getekend werden. 

Bedankt voor je positieve reactie. Ik heb niet alle uitgaven van Maaike maar ik waardeer zeer wat ze allemaal maakt. Ook de actuele cartoons/webcomics, waarin ze inderdaad heel scherp haar punt maakt en je doet nadenken, als het even kan.

Ja, ik weet nog dat ze in haar eerste dagboekje (zie afbeelding) als dédicace voor me een stripje tekende waarin ikzelf als stripfiguurtje in voor kwam. 

 

maaike dagboek.jpg

Link naar reactie
  • 1 year later...
6 minuten geleden, cinco zei:

Ging je indertijd met die generatie Nederlandse stripmakers ook regelmatig op stap?

Hoi, met die in Amsterdam niet echt. Wel met enkele mensen van Zone5300 in Rotterdam een paar keer 's avonds in cafeetjes. :) Verder was ik niet zo van de feestjes, die er volop waren en zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...