cartoonesk Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Dit is de algemene topic voor René Goscinny. Ik hoef hem vast niet voor te stellen. Geniaal scenarist van Lucky Luke, Asterix, Hoempapa, Iznogoedh, Les Dingodossiers... Hoofdredacteur van het tijdschrift Pilote. Maar ook schrijver van De Kleine Nicolaas. En dat was de aanleiding voor deze topic. Ik heb nu namelijk de dvd van de animatiefilm Le Petit Nicolas. Ik vond de speelfilms al leuk maar dit is prachtig! Een aanrader! Niet alleen gaat het over De Kleine Nicolaas maar ook over Goscinny en Sempé en hun samenwerking en verleden. De animatie is erg mooi. Het decor, de personages. Het is alsof je naar bewegende cartoons van Sempé zit te kijken. Quote Link to comment
sanderg Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Samen met Van Hamme en Herge mijns inziens de beste scenarist voor strips ooit cartoonesk 1 Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
cartoonesk Posted February 28, 2023 Author Share Posted February 28, 2023 De manier van scenario's schrijven van Goscinny verschilde heel erg met die van Cauvin, die getekende scenario's maakte. Voorbeeld : Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 1, 2023 Author Share Posted March 1, 2023 Zoals misschien bekend is Goscinny begonnen als tekenaar. Hier 2 voorbeelden van strips, die hij heeft getekend. Quote Link to comment
sanderg Posted March 1, 2023 Share Posted March 1, 2023 4 uren geleden, cartoonesk zei: Zoals misschien bekend is Goscinny begonnen als tekenaar. Hier 2 voorbeelden van strips, die hij heeft getekend. Wat leuk- dat wist ik helemaal niet! Alhoewel het allemaal stijfjes oogt had hij best talent vind ik cartoonesk 1 Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
cartoonesk Posted March 6, 2023 Author Share Posted March 6, 2023 Over Asterix, Goscinny en Uderzo is al veel geschreven en verteld. Er zijn zelfs wetenschappelijke boeken waarin ze de werkelijke geschiedenis vergelijken met de strips van Asterix. Daarom hier gewoon een mooie tekening van Uderzo. Lestat 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted April 18, 2023 Author Share Posted April 18, 2023 Goscinny en Uderzo in een Guust-strip (door Tarrin)! Peter Motte 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 15, 2023 Author Share Posted August 15, 2023 fantasiooo and Lestat 2 Quote Link to comment
Lestat Posted August 15, 2023 Share Posted August 15, 2023 Haha, doet me aan een interview denken met een scenarist, maar ik ben jammer genoeg vergeten welke. Die had ooit een pagina uitgeschreven en zette in de kantlijn: "Twee minuten werk voor de scenarist, 2 dagen voor de tekenaar." Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 7, 2023 Author Share Posted November 7, 2023 Door Uderzo. Air 1 Quote Link to comment
Air Posted November 7, 2023 Share Posted November 7, 2023 Centaur? ik zie hem meer als een mastodont misschien kan @Lestat hier wat over vertellen. die blijkt een kennis op dit gebied te hebben. cartoonesk 1 Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Lestat Posted November 8, 2023 Share Posted November 8, 2023 Op 7/11/2023 om 11:37, Air zei: Centaur? ik zie hem meer als een mastodont misschien kan @Lestat hier wat over vertellen. die blijkt een kennis op dit gebied te hebben. Duidelijk een centaur! Quote Link to comment
cartoonesk Posted January 16 Author Share Posted January 16 Synopsis door Goscinny van Asterix en de lauwerkrans van Caesar. Jos Van Brussel and lukoste 2 Quote Link to comment
cartoonesk Posted April 23 Author Share Posted April 23 De versie van Le Petit Nicolas, zoals die bekend is geworden, is geen strip, maar Le Petit Nicolas is wèl als strip begonnen! Hier een voorbeeld. Quote Link to comment
Jos Van Brussel Posted May 8 Share Posted May 8 On 4/23/2024 at 12:42 PM, cartoonesk said: De versie van Le Petit Nicolas, zoals die bekend is geworden, is geen strip, maar Le Petit Nicolas is wèl als strip begonnen! Hier een voorbeeld. Die heb ik ook allemaal gelezen. Hele leuke strips. cartoonesk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted May 8 Author Share Posted May 8 Ik heb een paar hele oude uitgaves van de verhalen met illustraties (zie afbeelding). Van de bibliotheek ook afleveringen in het Frans gelezen. De strip-versie ken ik niet echt. Quote Link to comment
Jos Van Brussel Posted May 8 Share Posted May 8 Ik heb een tijdje geleden de BD versie gekocht in epub formaat en er dan de JPG-jes uitgehaald zodat ik er een mooi CBZ bestandje van kon maken dat ik kan lezen in YACReader op de computer of op de iPad. De films van Petit Nicolas zijn ook heel leuk, vooral de eerste met Kad Merad en Valérie Lemercier als de ouders. De tweede vond ik ook nog goed, de derde al wat minder. https://www.amazon.com/Petit-Nicolas-dessinée-originale-DESSINEE-ebook/dp/B076CGZX3C cartoonesk 1 Quote Link to comment
Recommended Posts