Ga naar inhoud

Last Man Van Bastien Vives


marioboon

Recommended Posts

9782203047730.jpg

 

Ik weet niet goed wat ik van deze manga moet vinden.

Enerzijds wil ik zulke projecten steunen omdat ik oprecht vind dat dit formaat/concept een belangrijke rol zou kunnen spelen om pubers strips te doen kopen. *

Er zit rock en roll in deze manga, veel lef en dat apprecieer ik wel qua attitude, er zijn te weinig auteurs die hun ambitie om op te vallen niet verbergen (waar zijn de nieuwe jonge Yann&Conrad's?), er zit teveel bescheidenheid in de stripwereld! 

 

Maar dan vind ik dit net te slordig.

Ik hou -met mate- van Bastien Vivès, maar ik vind hem te lui in zijn afwerking. Het gaat hem te gemakkelijk af, je merkt dat: hij is een natuur tekentalent. Hij heeft een enorme productie en een groot talent voor poses en uitdrukkingen maar je ziet ook wel heel duidelijk waar ie er met zijn klak naar gooit (om het op z'n Vlaams te zeggen) en dat stoort me.

Ik heb zin om te zeggen: "neem er je tijd es voor! pak nog een assistent erbij voor de decors en concentreer je, miljaar!"

 

Toen het eerste deel uitkwam, heb ik veel getwijfeld om het te kopen, en ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit. Inhoudsgewijs is het niet een verhaal dat me zou blijven boeien en da's uiteindelijk de reden waarom ik het heb laten liggen. Ik weet niet hoe de verkoop ervan in Frankrijk is, maar in het Nederlands zie ik dit niet meteen een verkoopstopper zijn.

 

 

 

*: ik zou het een heel interessant experiment vinden om De Rode Ridder of Jerom, de gouden stuntman op deze manier te "Amorasiseren" voor een Nederlandstalig puber-publiek.

Link naar reactie

Ik vind die net heel goed. Ze zijn met zijn drieën, tekenen en schrijven alle drie samen, en hebben op 1 jaar tijd meer dan 600 bladzijden getekend. Ergens moet je dan een keuze maken. Het is voor mij fantastische pulp. Een tof verhaal dat in deel 3 een totale omwenteling kent. Voor mij is dit Het Land van Langvergeten meets Madmax.

 

Er zouden 6 delen van uitkomen.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik ben ook fan.  Heb de eerste twee delen al gelezen, het derde moet ik nog kopen.

 

Persoonlijk vind ik de simpele tekeningen goed passen en mij storen ze zeker niet.  Het geeft het geheel een bepaalde charme.
Ook de grapjes op de covers en voorin en achterin het boek zijn tof.

 

We komen zo wel opnieuw op de discussie van productie <-> afwerking.  Heb je liever 1 album om de x aantal jaren die magnifiek is getekend of kun je leven met het feit dat er concessies worden gedaan om zo 600 pagina's per jaar af te leveren.
In het geval van Last man denk ik dat het tweede de beste optie is.

Het zou inderdaad wel leuk zijn om een vlaamse variant te zien. 

Jommeke zou zich volgens mij ook goed lenen om een "manga" van te maken.

 

Jammer genoeg zie ik niet vlug een Vlaamse uitgever geld investeren in een studio om Vlaamse manga's te maken.

Link naar reactie

Nog niet gelezen, maar wel interesse. Ik ben de laatste maanden weer vooral een mangalezer. :)

 

Doen, Timhardt. Het is een manga met gewone oogjes.

 

Er zijn wel serieuze comic-invloeden in. De heren zijn bijna allemaal krachtpatsers, en de dames hebben geen last van de zwaartekracht. En dat laatste is een 'gezonde' interesse van Vives. De helden noemen niet voor niets Velba, Aldana en Cudna... ( Google maar even :-) )

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ook liefhebber ervan. Goed verhaal, personnages zijn goed neergezet, verrassend, een page turrner en een dosis humor.

Probeer anders de 2 eerste delen eens te lezen. Kunnen min of meer als een afgesloten verhaal beschouwd worden.

 

Tekeningen kunnen idd beter maar stoorde niet echt. Ik had het ook graag volledig in het kleur :-p maar ja je kunt niet alles verwachten van het team..

 

Denk dat die in het Frans wel goed loopt.

Link naar reactie

 

We komen zo wel opnieuw op de discussie van productie <-> afwerking.  Heb je liever 1 album om de x aantal jaren die magnifiek is getekend of kun je leven met het feit dat er concessies worden gedaan om zo 600 pagina's per jaar af te leveren.

 

 

Het feit dat de Japanners zulke productie ook halen met hun teams (en zelfs meer! Tesuka in zijn tijd haalde vlot 1000 pagina's per jaar maar dat was een freak) is op sich geen reden om wel concessies te doen. Daar moet men 16 tot 20 pagina's per week afleveren (tot voor kort zelfs volledig computer-vrij met grijze rasters gemaakt)

 

Ik had minder moeite met de stijl die Vivès gebruikte in zijn meesterwerken Polina en zijn porno pulpstrip dan hier.

Link naar reactie

Doen, Timhardt. Het is een manga met gewone oogjes.

 

Er zijn wel serieuze comic-invloeden in. De heren zijn bijna allemaal krachtpatsers, en de dames hebben geen last van de zwaartekracht. En dat laatste is een 'gezonde' interesse van Vives. De helden noemen niet voor niets Velba, Aldana en Cudna... ( Google maar even :-) )

Soms zonder oogjes! :)

 

Comic-invloeden? Manga bedoel je?

Link naar reactie

Het feit dat de Japanners zulke productie ook halen met hun teams (en zelfs meer! Tesuka in zijn tijd haalde vlot 1000 pagina's per jaar maar dat was een freak) is op sich geen reden om wel concessies te doen. Daar moet men 16 tot 20 pagina's per week afleveren (tot voor kort zelfs volledig computer-vrij met grijze rasters gemaakt)

 

Ik denk dat je wel niet mag onderschatten hoeveel uren ze werken en hoeveel assistenten een mangaka heeft.

 

Er wordt dikwijls gezegd dat een mangaka schatrijk is maar dat dit vooral komt omdat hij de tijd niet heeft om zijn geld uit te geven.

 

Last man is toch een aangename coctail van verschillende invloeden. Euro-comiciaanse manga.

 

Link naar reactie

Doen, Timhardt. Het is een manga met gewone oogjes.

 

Er zijn wel serieuze comic-invloeden in. De heren zijn bijna allemaal krachtpatsers, en de dames hebben geen last van de zwaartekracht. En dat laatste is een 'gezonde' interesse van Vives. De helden noemen niet voor niets Velba, Aldana en Cudna... ( Google maar even :-) )

 

ik stoor me niet (meer) aan manga met typische tekeningen zoals yotsuba&!

het past erbij en went snel. net zoals het van rechts naar links bladeren.

ik vind het zelfs natuurlijker aanvoelen :)

Link naar reactie

Ik denk dat je wel niet mag onderschatten hoeveel uren ze werken en hoeveel assistenten een mangaka heeft.

 

Er wordt dikwijls gezegd dat een mangaka schatrijk is maar dat dit vooral komt omdat hij de tijd niet heeft om zijn geld uit te geven.

 

Last man is toch een aangename coctail van verschillende invloeden. Euro-comiciaanse manga.

 

Oh, maar ik ken de uren wel. Er circuleert een weekschema van een mangaka online waaruit blijkt dat ze 2 uur vrij heeft op een week en de dagen voor de deadline 1 uur per nacht slaapt.

Tesuka was ook zo'n freak, die werd -hoewel schatrijk- geleefd door zijn redacteuren. Was wel ontluisterend en zielig om te zien.

 

Qua assistenten, dat hangt er ook van af, gemiddeld 2 à 3 (de redacteur niet meegerekend)

Link naar reactie

Als je op FACTS kijkt is manga enorm populair. Maar wat is de oorzaak daarvan?

 

Ik denk:

1) het uitgave schema. Heel veel content, de lezer zit nooit zonder.

2) het verhaal type van de shonen-manga. Het grote avontuur gekoppeld aan een from hero to zero verhaal. (heel basic gezien)

3) de indeling van het verhaal. Geen losstaande verhalen maar 1 groot verhaal opgebouwd uit verschillende arcs.

4) de tie-ins met tekenfilms, merchandise,...

 

Als we dat combineren met onze sterke punten:

1) een goed avonturenverhaal vertellen

2) de humor

3) het tekenwerk (klassiek en/of arty)

4) vul gerust verder aan...

 

Dan hebben we de ideale cocktail voor een Vlaamse manga, verkoopsucces verzekerd!

 

Who's up for the challenge? :e002:

Link naar reactie

Oh, maar ik ken de uren wel. Er circuleert een weekschema van een mangaka online waaruit blijkt dat ze 2 uur vrij heeft op een week en de dagen voor de deadline 1 uur per nacht slaapt.

Tesuka was ook zo'n freak, die werd -hoewel schatrijk- geleefd door zijn redacteuren. Was wel ontluisterend en zielig om te zien.

 

Qua assistenten, dat hangt er ook van af, gemiddeld 2 à 3 (de redacteur niet meegerekend)

Als je de reportage over Tezuka  bekijkt zie je toch heel duidelijk dat het volledig zijn eigen keuze was om zo te leven.

Het allerergste leek mij eens rustig thuis zitten met zijn vrouw.

Link naar reactie

Als je de reportage over Tezuka  bekijkt zie je toch heel duidelijk dat het volledig zijn eigen keuze was om zo te leven.

Het allerergste leek mij eens rustig thuis zitten met zijn vrouw.

 

 

nou. Keuze... Ik weet niet of je zijn biografie kent, maar halverwege de jaren 60 moest Tesuka noodgedwongen nòg meer werken om de verliezen van zijn tekenfilmstudio en zijn slecht zakelijk instinct te camoufleren. 

En dan hadden we het niet eens over het feit dat ie letterlijk ontvoerd werd door zijn redacteuren om zijn deadlines te halen, of dat ie als een dief in de nacht weg moest sluipen om voor een ander tijdschrift in een anoniem hotel moest een nachtje doordoen. En dat op het hoogtepunt van zijn commercieel succes. Hij kon geen "nee" zeggen, en werd verpletterd door verantwoordelijkheidsgevoel. 

Een beetje een Vandersteen of een Jack Kirby in die zin.

 

Het feit dat ie zo vroeg gestorven is, komt deels omdat ie zijn kanker niet wilde laten genezen omdat ie moest werken.

 

Dus, ik blijf bij mijn uitspraak dat ie geleefd werd :)

Link naar reactie

Wat ik vooral straf vind is dat hij er, in al die drukte, toch steeds in slaagde om geniale verhalen te vertellen.

Als bij mij de druk te groot wordt werk ik op automatische piloot.

In zo'n periode kan ik echt geen scenario's in elkaar steken...

Idd

 

Ik kan er echt niet bij hoe die mens zo veel heeft kunnen tekenen in zo weinig tijd. Moest hij het alleen die 150.000 strippagina's gehouden hebben, zou ik het nog een bovenmenselijke opgave gevonden hebben. Maar als je daarnaast zijn 10.000den illustraties, tekenfilm storyboards en karakterontwerpen bijtelt, zijn vele reizen en reportages, zijn optredens, zijn interviews,... dan kan ik echt niet snappen hoe 1 mens dat op die dikke 40 jaar gedaan heeft.

 

O ja, dan vergeet ik ook nog dat Tesuka professioneel met manga begonnen is tijdens zijn studies geneeskunde, dat ie een doctoraat had gedaan ook nog. Zucht...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...