Ga naar inhoud

Marten Toonder.


Recommended Posts

Zonder duidelijke aanleiding (behalve dat ik Robin Lutz's boek Een heer vertelt aan het lezen ben) wilde ik toch eens een algemeen topic voor de strips (tekststrips maar ook ballonstrips) van Marten Toonder (die er voor zover ik zag nog niet was).

 

Ik lees de Bommel-tekststrips het liefst in de pocketboeken van De Bezige Bij. Die lezen het fijnst, ook al zijn de tekeningen wat klein. Er zijn van de Tom Poes/Bommel-strips ook nieuwere (oblong) boeken verschenen maar die heb ik (nog) niet.

Van de ballonstrips van Tom Poes heb ik goede herinneringen aan de afleveringen in Donald Duck-weekblad. Een van mijn eerste stripboeken was Tom Poes en de zwarte jekkers en dat vind ik nog steeds een van de leukste verhalen.

 

Behalve Bommel waren er ook nog Panda, Koning Hollewijn en Kappie, en misschien nog meer.

 

Hier is een cover van een binnenkort te verschijnen boek, aangepast door Toonder compagnie en met nieuwe tekeningen van Henrieke Goorhuis.

 

groetjes. Vertel gerust je ervaringen met het werk van Toonder.

 

toonder.jpg

Link naar reactie

Ik zag Bommel en Tom poes voor het eerst in het Donald Duck weekblad.

De prachtige tekeningen spraken mij erg aan. (Net als Douwe dabbert, waar ik dan toch de voorkeur aan gaf)

het aanschaffen van albums ben ik nooit aan toe gekomen.

Maar het zijn zulke  iconen dat ze zeker aandacht verdienen.

Ook laatst De nieuwe generatie Bommel tekenaars in Amsterdam gezien, Tim Artz en henrieke goorhuis, waar erg veel belangstelling voor was.

Zelf deze week een Tom poes album uit de bibliotheek  door Dick Matena gehuurd, De pas-kaart.

En er wordt een Bommel pretpark gebouwd.

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Ik las heel graag de tekststrips die bij de Bezige Bij verschenen, en toentertijd (jaren ´80 en ´90) volop uitleenbaar waren in de bibliotheek. Ik heb daar dat duo ontdekt, maar de ballonstrips kende ik niet. Tot het laatste verhaal, dat huwelijk van Heer Bommel en zijn buurvrouw. Ik heb zelfs nog een paar van die boekjes, toen ze later verkocht werden door diezelfde bib. 

Later ook wat van die tekstballonstrips gelezen. Leuk voor een keer, maar niet echt de moeite waard voor mij. Je voelt dat de tekeningen en verhaal wat afgeraffeld waren en natuurlijk is het bedoeld voor de allerjongsten (waartoe ik niet meer behoor 😉).

 

Tekststrips in het algemeen zijn voor mij geen probleem om eens aan te beginnen, hoewel ik er toch echt zin in moet hebben. De tekeningen zijn meestal wel leuk, ik denk aan Thomas Pips, Eric de Noorman en kapitein Rob, maar meestal zijn die teksten toch maar zeer gewoontjes. Het is natuurlijk te vergeven dat het wat eenvoudige 'Harry Potter' tekstjes zijn, want het was immers gemaakt voor de jeugd. 

De teksten in de 'Tom Poes en Heer Bommel' verhalen zijn meer verzorgd en origineel, de tekeningen idem dito, maar de boekjes van de Bezige Bij waren gewoon slecht voor die strips.

 

Nu, als ik heel af en toe die paar Bezige Bij boekjes bovenhaal, kan ik een verhaal meestal niet meer doorworstelen, hoewel de tekeningen nog altijd charmant zijn. Maar het voelt alsof ik volledig ben uitgekeken op de verhalen.

 

Link naar reactie
Quote

Later ook wat van die tekstballonstrips gelezen. Leuk voor een keer, maar niet echt de moeite waard voor mij. Je voelt dat de tekeningen en verhaal wat afgeraffeld waren en natuurlijk is het bedoeld voor de allerjongsten (waartoe ik niet meer behoor ).

@sporoi

 

Er zijn in de jaren '60 ballonstrips hertekend e herschreven voor het weekblad Nieuwe Revue. Deze tekeningen zijn niet afgeraffeld en waren qua stijl gericht op volwassenen.

 

Ze zijn allemaal gebundeld door Hans Matla in 4 albums.

 

https://www.lastdodo.nl/nl/my/collection/areas/17400-volledige-werken-de-weekbladpublikaties-revue

 

 

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

@sporoi

 

Er zijn in de jaren '60 ballonstrips gemaakt voor het weekblad Nieuwe Revue. Deze tekeningen zijn niet afgeraffeld en waren qua stijl gericht op volwassenen.

 

Ze zijn allemaal gebundeld door Hans Matla in 4 albums.

 

https://www.lastdodo.nl/nl/my/collection/areas/17400-volledige-werken-de-weekbladpublikaties-revue

 

 

123.jpg

 

Ah, dank je voor de tip, want dat wist ik niet. En de tekeningen hier zien er uitstekend uit! 😊

Link naar reactie

Ik vind de tekststrips van Toonder buitengewoon goed. De makke is dat de vele verhalen iedere keer gebundeld uitgegeven zijn, in pockets of als oblong bij de Bezige Bij. De vormgeving van de uitgaven, en daarmee de verhalen, lijken op hierdoor veel op elkaar. Wanneer ieder verhaal apart was verschenen als album met een herkenbare cover, zou er meer sprake zijn van onderling verschillende verhalen. Ook een selectie (met de sterkste verhalen) in plaats alle verhalen op de markt brengen zou de aantrekkelijkheid bevorderen.

Link naar reactie
Op 20/2/2024 om 19:36, hemweg zei:

Ik vind de tekststrips van Toonder buitengewoon goed. De makke is dat de vele verhalen iedere keer gebundeld uitgegeven zijn, in pockets of als oblong bij de Bezige Bij. De vormgeving van de uitgaven, en daarmee de verhalen, lijken op hierdoor veel op elkaar. Wanneer ieder verhaal apart was verschenen als album met een herkenbare cover, zou er meer sprake zijn van onderling verschillende verhalen. Ook een selectie (met de sterkste verhalen) in plaats alle verhalen op de markt brengen zou de aantrekkelijkheid bevorderen.

Er zijn na de beroemde/beruchte klassieke Bezige Bij-pocketboeken nog nieuwere uitgaves van Bommel geweest, zelfde formaat maar meer bladzijden.

De meest recente hardcover- en oblong-boekjes (vast chronologisch) heb ik wel eens vastgepakt in de boekhandel maar nog geen van gekocht.

Link naar reactie
9 uren geleden, cartoonesk zei:

De meest recente hardcover- en oblong-boekjes (vast chronologisch) heb ik wel eens vastgepakt in de boekhandel maar nog geen van gekocht.

De uitgave van de boekjes verliep helaas niet chronologisch. Het zijn wel prachtige boekjes, die gemakkelijk opengeslagen kunnen worden. Grote tekeningen op mooi papier.

Link naar reactie

Zoals gezegd lees ik nu (nog steeds) "Marten Toonder, een heer vertelt" (Robin Lutz, zie afbeelding) en tot mijn verbazing enigszins blijkt dat Toonder de tekenfilm "Als je begrijpt wat ik bedoel" eigenlijk niet zo goed vond! Wel mooi dat Toonder het animatietalent van o.a. Börge Ring erkende. Ik vond dat in mijn jeugd een prachtige tekenfilm, die ik in de bioscoop nog heb gezien en nog wel af en toe op dvd bekijk.

 

robin lutz toonder.jpg

Link naar reactie

Een feitje wat mij deze week is bijgebleven is dat dhr. Toonder een groot deel van zijn leven in Ierland woonde en werkte.

Dit heeft vast en zeker invloed gehad op zaken als decor, sfeer schepping, mythes en verhalen.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Air zei:

Een feitje wat mij deze week is bijgebleven is dat dhr. Toonder een groot deel van zijn leven in Ierland woonde en werkte.

Dit heeft vast en zeker invloed gehad op zaken als decor, sfeer schepping, mythes en verhalen.

De eerste gesprekken uit het genoemde boek van Robin Lutz waren in Ierland afgenomen. Toonder heeft 37 jaar daar gewoond. Toen hij voor het eerst in Ierland kwam, verbaasde hij zich over het (uitgestrekte) landschap, omdat dat het landschap was wat hij altijd getekend had, de bomen, de rotsen, de heuvels enzo.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...