Jump to content

albums waarbij een herlezing een ander perspectief biedt

Recommended Posts

Posted

Ik denk bijvoorbeeld aan Zwarte Waterlelies waarin de ware vertelstructuur pas op het einde onthuld wordt.

Een herlezing geeft daardoor een andere kijk op het verloop van het verhaal.

9789031438051-couv-M700x1200.thumb.jpg.c836f0d8eb936986c4817b56db394f91.jpg

Mooie Zomers is dan weer een reeks waarbij elk album zich in een ander jaar afspeelt.

Wil je de reeks echter chronologisch herlezen, dan is dit de juiste volgorde:

3. Mam'zelle Esterel

2. De Kreek

6. Les genêts

1. Zuidwaarts!

5. London Calling

4. Krijger op Rust

363577.jpg.032c01fd8d47ffabfb22aab634038ce1.jpg

Posted

Vroeger las ik een nieuw stripboek altijd twee keer. De eerste keer las ik het verhaal globaal en de tweede keer lette ik meer op de tekeningen. Sommige tekenaars tekenen expres veel details in hun strips of decors, waardoor je bij een herlezing nieuwe dingen kunt ontdekken. In het geval van Franquin deed hij dat omdat hij vaak onzeker was of zijn grap wel goed genoeg was. Bij sommige strips zit er een tweede of zelfs derde verhaal in het decor. Denk maar aan de kat en de muis in Leonardo (Turk en De Groot).

Posted

De tien geboden. Per deel gaan we terug in de tijd tot we bij deel 10 zijn. Je kan hem ook chronologisch lezen van 10 naar 1.

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

• 3 months later...
Posted

Er is een reeks van 3 albums waarbij een moord (denk ik) telkens uit een totaal ander perspectief wordt getoond. De vrouw, de man (rijdt met een taxi denk ik) en een derde persoon. 

Kan niet op de reeks komen, is al heel lange geleden dat ik dat nog heb gelezen. 

Posted
29 minuten geleden, Aerogi zei:

een moord (denk ik) telkens uit een totaal ander perspectief wordt getoond.

Ken ik niet, maar gelijkaardig dus aan Quintett van Giroud. Deze albums heb ik ook moeten herlezen om alles goed te vatten. Een absolute aanrader.

Screenshot_20240729_124638_Google.thumb.jpg.4fbaa7ff5f8c89eaf5f2a0ea48cc1f6c.jpg

Posted
4 uren geleden, Aerogi zei:

Er is een reeks van 3 albums waarbij een moord (denk ik) telkens uit een totaal ander perspectief wordt getoond. De vrouw, de man (rijdt met een taxi denk ik) en een derde persoon. 

Kan niet op de reeks komen, is al heel lange geleden dat ik dat nog heb gelezen. 

"Hard tegen hard", misschien?

HTH1.jpg

HTH2.jpg

HTH3.jpg

Posted

Idd Hard tegen Hard. Heb deze gisteren nog eens herlezen.

De Poort: 

Martha haat Joe. En Joe verafschuwt Martha. Dus Joe besluit stappen te ondernemen om de sleur in zijn huwelijk te verbreken. Zijn hart klopt vol verwachting. Het wordt niet teleurgesteld. Vannacht besluit Joe Telenko zijn vrouw Martha te vermoorden... Telenko, taxichauffeur in New York, rijdt door de achterbuurten en is bang om te sterven aan een hartstilstand, zoals hij in een film heeft gezien. Telenko heeft een vermoeid hart -tachychardie, cistes, stress én de scheldpartijen van Martha in haar rolstoel. 'Je scheidt niet van je vrouw als ze in een rolstoel zit!' Ze zal hem wel klein krijgen, zeker weten. Net zoals die sloerie die in de taxi is gestapt en door haar minnaar wordt bepoteld onder de neus van Joe. Joe neemt zich voor Martha te vermoorden. Maar daar is moed voor nodig.

En Martha heeft trouwens nog een verrassing in petto ...

Zit echt wel goed in mekaar. Deel 1 is het oogpunt van de taxichauffeur, deel 2 vooral over Martha, en deel 3 neemt een heel verrassende wending waarbij een paar details van in de eerste twee delen plots een betekenis krijgen. Inkleuring is best wel speciaal, alle tinten sepia met gele tinten. 

Posted

De Hertog van Alva en de 80-jarige Oorlog van Antonio Gil is ook zo´n strip die meerdere leesbeurten behoeft omdat de 80-jarige Oorlog een veel complexere gebeurtenis was dan ieder van ons vroeger in de geschiedenislessen heeft gezien. 

Bijkomend is deze strip zeer bijzonder omdat we dit bloedige conflict zien door de ogen van Olite, een Spaanse soldaat die zijn vrienden één na één ziet sneuvelen. Al gauw krijg je sympathie voor die arme man.  Bovendien wordt de Hertog van Alva deze keer niet afgeschilderd als een bloeddorstig monster, maar zien we ook eens zijn menselijke kant. Sympathie voor die man krijg je evenwel niet, ik toch niet, maar het beeld dat je van deze landvoogd en generaal hebt, wordt dankzij deze strip wel veel genuanceerder.

Screenshot_20240805_180925_Gallery.thumb.jpg.7506721282f9f64f077364b4e37bdfbd.jpg

• 2 weeks later...