Ga naar inhoud

Mangas Voor Den Dio


Diogenes

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Een introductie is niet meer nodig want iedereen kent mij wel denk ik. Anyway na het bekijken van een paar anime films en series heb ik besloten mij ook eens te wagen aan mangas. De meeste van jullie weten wel waar mijn voorkeur naar uitgaat: intelligent plot, surrealisme, filosofisch is altijd goed en als het kan maar is geen vereiste dan heb ik een voorkeur voor verhalen waar geen duidelijk goed en kwaad in naar voren komt. Ook heb ik een voorkeur voor donkere verhalen met het liefst een beklemmende sfeer maar ook dat is neit vereist. Monster heb ik de anime van gezien en die vond ik heel erg goed. Texhnolyze (is geen manga van maar misschien toch bekend bij jullie) vond ik nog beter. Ik heb een beetje een hekel aan standaard verhaaltjes van "tienerjongen ontmoet bijzonder persoon, krijgt superkrachten- red/vernietigd de wereld" ik ben nu Death Note aan het lezen want die kon ik lenen van een kennis maar ik heb met die reeks al moeite om voort te komen vanwege het cliché begin. Akira heb ik het eerste deel van in huis maar moet ik ook nog lezen.

 

Dus: als jullie tips hebben, laat maar komen. Alle suggestie zijn welkom hoewel ik waarschijnlijk niet allemaal zal lezen maar dan geef ik dat ook aan. De meeste van jullie weten hoe dat werkt bij mij.

 

Alvast bedankt.

 

Edit: vergat nog te zeggen: liever geen fantasy of het moet helemaal naar mijn smaak zijn. Mangas met fantasy elementen heb ik geen problemen mee. Dat heeft Death Note tenslotte ook.

 

Qua genre zit ik zelf het meest in de hoek van misdaad en/of sci fi. Alle anime die ik gezien heb en goed vond zat in die hoek. Maar uiteraard zijn andere genres ook welkom.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Welkom! Wat leuk om een manga lezer erbij te hebben ;)

 

-20th Century Boys is zeker de moeite waard. Het is van de schrijver/tekenaar van Monster. Het is een mysterieuze sci-fi met tijdsprongen terug en vooruit en een politiek verhaal. Maar ook over opgroeien, fantaseren over de toekomst in je kindertijd en nog veel meer.

 

-Full Metal Alchemist is ook een favoriet van mij. Het sluit denk ik goed aan bij jouw 'wensen'; surrealistisch, filosofisch en intelligent, althans, dat vind ik.

 

-Death Note vind ik extreem spannend dus misschien toch nog een deeltje de kans geven? Monster ken je al van de anime maar is een must-read.

 

Er zijn nog veel meer aanraders maar daar kom ik vanavond nog wel op terug. Welke anime films en series heb je, naast Monster, gezien?

Link naar reactie

Ik ben nog altijd bezig in Pluto (het voorlaatste deel ondertussen) en alle vereisten die je opsomde zijn daarop van toepassing.

 

 

Intelligent plot, surrealisme, filosofisch is altijd goed en als het kan maar is geen vereiste dan heb ik een voorkeur voor verhalen waar geen duidelijk goed en kwaad in naar voren komt. Ook heb ik een voorkeur voor donkere verhalen met het liefst een beklemmende sfeer maar ook dat is niet vereist.

Link naar reactie

Akira is niet wat ik surrealistisch en filosofisch zou noemen, en het duurt een tijdje voor het intelligent wordt. In de eerste twee van 6 delen lopen ze wat achter elkaar aan, maar spannend is het wel.

En Akira gaat nu net wel over "tienerjongen ontmoet bijzonder persoon, krijgt superkrachten- red/vernietigd de wereld".

Link naar reactie

Ik heb de langlopende series van Osamu Tezuka niet gelezen (Black Jack en Astro Boy bijvoorbeeld) maar zijn graphic novels zijn sowieso de moeite waard. MW, Ode aan Kihirito en Buddha zijn aanraders.

 

Akira is een klassieker maar daar heb je het eerste deel al van in huis; niet vergeten te lezen ;)

 

Heel wat anders maar Bakuman (van de makers van Death Note) is een heerlijke manga over twee jongens die 'mangaka' willen worden; geld verdienen met het maken van manga.

Link naar reactie

Dank voor de tips.

 

Pluto vind ik er erg goed uitzien en ik kreeg ook wel bij het lezen van de korte synopsis een beetje een Monster vibe. De hoofdpersoon doet mij alvast denken aan Lunge (zo'n geweldig personage) Maar is het noodzakelijk dat ik eerst Astro Boy lees? Want dat staat mij dan weer helemaal niet aan. (sorry Olsimar, haat mij niet alsjeblieft :()

 

20th Century Boys daarentegen ben ik (nog) niet zo door gecharmeerd dus ik laat mij denk ik eerst maar eens inpakken door Urasawa met Pluto en als ik dan daarna Urasawa withdrawal krijg zal ik eens beginnen aan 20th Century Boys

 

Full Metal Alchemist is nog een beetje te ver uit mijn comfort zone momenteel. Geef me die tip over een tijdje nog eens als ik wat meer manga heb gelezen.

 

Death Note ga ik wel mee verder. Die kennis van mij heeft de complete reeks dus waarom niet? Ik heb overigens ook al een stukje vooruit gebladert (ik weet het een mortal sin. Ik zal eeuwig branden in de striphel) en ik vond latere hoofdstukken er wel intrigerend uitzien.

 

Akira; tja...wat kan ik zeggen...ik vond de film bagger maar iedereen zegt dat de manga veel beter is dus we zullen zien.

 

Tezuka is nu al helemaal te ver buiten mijn comfort zone. En ik vind zijn tekenstijl niet mooi. (Olsimar gaat mij spietsen volgende keer dat ik hem zie)

 

Dus tot zover. Doe vooral vrolijk voort met aanraders inkoppen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Daar Dio een liefhebber van de betere Fantasy is zou ik hem zeker Berserk aanraden.

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/1371-berserk/#entry98286

 

Ziet er zeker goed uit!

 

Ik sta zelf een beetje negatief tegenover Japanse fantasy omdat ik het automatisch associeer met Bleach en Dragon Ball Z en klasgenoten die je hoofd in de wcpot duwen omdat je die serie niet goed vind. ( geen grapje, is me overkomen) Vandaar ook mijn reactie op de suggestie Full Metal Alchemist want deet mij een beetje teveel daar aan denken. Maar Berserk ziet er erg goed uit. Ik zou zelfs bijna zeggen...westers.

 

Ga ik wel proberen denk ik.

 

Ook even mijn OP aangepast.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik heb de langlopende series van Osamu Tezuka niet gelezen (Black Jack en Astro Boy bijvoorbeeld) maar zijn graphic novels zijn sowieso de moeite waard. MW, Ode aan Kihirito en Buddha zijn aanraders.

 

Oh ja, als one-shots/tweeluiken ook mogen komt Tezuka op de proppen. Ode aan Kirihito vind ik daarvoor de ideale instapper, en later Message to Adolf natuurlijk. Of je kan beginnen met Taniguchi, dat leunt dichter tegen de Eurostrips aan (zegt men), dus misschien dichter tegen je comfortzone. Al moet je van Taniguchi geen flitsende actiestrips verwachten. Het tweeluik Herinneringen is wel één van mijn favoriete strips.

 

Van Boeddha heb ik deel 1 eens geleend uit de bib, in tegenstelling tot zijn ander werk viel dat wat tegen. Vooral de (visuele, vaak flauwe) humor die te pas en te onpas opdook stoorde mij. Alsook de verwijzingen naar de moderne popcultuur in de historische setting waarin het verhaal zich afspeelt. Daar zou ik dus toch wat mee wachten als beginnend mangalezer.

 

Dank voor de tips.

 

Pluto vind ik er erg goed uitzien en ik kreeg ook wel bij het lezen van de korte synopsis een beetje een Monster vibe. De hoofdpersoon doet mij alvast denken aan Lunge (zo'n geweldig personage) Maar is het noodzakelijk dat ik eerst Astro Boy lees? Want dat staat mij dan weer helemaal niet aan. (sorry Olsimar, haat mij niet alsjeblieft :()

 

20th Century Boys daarentegen ben ik (nog) niet zo door gecharmeerd dus ik laat mij denk ik eerst maar eens inpakken door Urasawa met Pluto en als ik dan daarna Urasawa withdrawal krijg zal ik eens beginnen aan 20th Century Boys

 

Full Metal Alchemist is nog een beetje te ver uit mijn comfort zone momenteel. Geef me die tip over een tijdje nog eens als ik wat meer manga heb gelezen.

 

Death Note ga ik wel mee verder. Die kennis van mij heeft de complete reeks dus waarom niet? Ik heb overigens ook al een stukje vooruit gebladert (ik weet het een mortal sin. Ik zal eeuwig branden in de striphel) en ik vond latere hoofdstukken er wel intrigerend uitzien.

 

Akira; tja...wat kan ik zeggen...ik vond de film bagger maar iedereen zegt dat de manga veel beter is dus we zullen zien.

 

Tezuka is nu al helemaal te ver buiten mijn comfort zone. En ik vind zijn tekenstijl niet mooi. (Olsimar gaat mij spietsen volgende keer dat ik hem zie)

 

Dus tot zover. Doe vooral vrolijk voort met aanraders inkoppen.

 

Die vergelijking met Lunge is zeker niet uit de lucht gegrepen. Al komt Gesicht veel sympathieker over, hij is een beetje de mensgeworden robot, terwijl Lunge het tegenovergestelde was. Van Astro Boy moet je je verder niks aantrekken, er is geen enkele voorkennis nodig voor het lezen van Pluto. Zelf heb ik ook geen enkele van Tezuka's langlopende reeksen gelezen en dus nooit iets meegekregen van Astro Boy. Pluto is gewoon een op zichzelf staande, zeer sterke reeks. Waarschijnlijk zit de reeks daarnaast boordevol verwijzingen voor de liefhebbers, als extra, maar dat heb je als gewone lezer zelfs niet door.

 

Ik maak trouwens min of meer de Urasawa-ontdekkingstocht door zoals jij ze vooropstelt. Begonnen met Monster (de manga, niet de anime), nu Pluto, en daarna komt sowieso 20th Century Boys. Die laatste heb ik veel te lang uitgesteld (maar ja, 22 delen zijn toch weer direct een hap uit het budget) maar nu moet het er maar eens van komen. :e012:

 

Daar Dio een liefhebber van de betere Fantasy is zou ik hem zeker Berserk aanraden.

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/1371-berserk/#entry98286

 

Ja, Berserk is een aanrader. Ik las de eerste 13 delen in het Nederlands. Het probleem is dat ze ondertussen al 25 delen verder zitten in het Engels, en zijn al die delen nog even makkelijk te vinden? Ze moesten daar eens bundelingen van uitbrengen, zoals nu met Lone Wolf & Cub gebeurt. Dan pik de reeks zeker weer op.

Link naar reactie

Ik sta zelf een beetje negatief tegenover Japanse fantasy omdat ik het automatisch associeer met Bleach en Dragon Ball Z en klasgenoten die je hoofd in de wcpot duwen omdat je die serie niet goed vind. ( geen grapje, is me overkomen) Vandaar ook mijn reactie op de suggestie Full Metal Alchemist want deet mij een beetje teveel daar aan denken. Maar Berserk ziet er erg goed uit. Ik zou zelfs bijna zeggen...westers.

Ahah, ik vroeg 't me al af. Dank voor de uitklaring.

Persoonlijk vond ik Fullmetal Alchemist behoorlijk aanleunen bij Westerse fantasy, maar de grafische taal zit inderdaad wel meer in de Dragon Ball richting dan dat het het geval is bij Berserk. Anderzijds vind ik bij Berserk de gevechten behoorlijk langgerekt en breed uitgesmeerd ( Kronieken van de Zwarte Maan is klein bier vergeleken met hoe Berserk het rekt ) en voelde voor mij daarom meer manga dan Fullmetal Alchemist.

Link naar reactie

 

 Anderzijds vind ik bij Berserk de gevechten behoorlijk langgerekt en breed uitgesmeerd ( Kronieken van de Zwarte Maan is klein bier vergeleken met hoe Berserk het rekt )

 

Oei! Dat wordt even wennen dan. Ik had met Kronieken van de Zwarte Maan al dat ik regelmatig een paar paginas over sloeg omdat al dat knokken mij verveelde. Ergste was deel 10 wat als ik mij niet vergis voor driekwart uit één veldslag bestaat.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik weet overigens niet of dit helpt maar ik ben gisteren begonnen aan de anime reeks Ergo Proxy en die bevalt mij heel goed. Wilde oorspronkelijk alleen de eerste twee afleveringen kijken maar ben door blijven kijken tot afl7 en toen ook eigenlijk alleen maar gestopt omdat het 02.30 uur was. Dus een soort van vergelijkbare manga (dan bedoel ik niet de spin off) zou mij waarschijnlijk wel smaken.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Dank voor de tips

 

Vinland Saga ga ik misschien nog wel aan beginnen. Ik ben vrij geinteresseerd in Vikingen en er zijn neit zoveel Viking strips.

 

Lone Wof and Cub dan weer niet. Samoerai hebben niet mijn interesse. Ik wil al jaren De Wind der Goden kopen omdat het van Cothias is en alles wat ik tot nog toe van hem gelezen heb vond ik goed maar ik kom er maar neit toe omdat eht onderwerp mij gewoon totaal niet aanspreekt.

 

Ik heb zelf nog wat mogelijk interessante mangas ontdekt. Ik zou graag van jullie willen weten of het wat is en vooral of het ook wat is voor mij.

 

MPD Psycho

Ikigami

Planetes

 

Bij voorbaat dank

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Net even een korte synopsis ervan gelezen. Spreekt mij wat minder aan. Maar wat met de drie mangas die ik zelf aangaf? Is dat wat of heb jij ze ook niet gelezen?

 

Heb ze inderdaad niet gelezen. 

Link naar reactie

Ik heb trouwens nog een paar manga gevonden die mij intrigeren:

 

Billy Bat (ook van Urasawa)

Eden

Kurosagi

Liar Game

Mushishi - anime hiervan is mij al eens aangeraden maar heb ik (nog) niet gezien.

Remote

Sanctuary - lijkt mij echt fantastisch maar misschien heb ik het mis.

 

Is dit wat voor mij? (niet allemaal tegelijk :e012: )

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

OK Ikigami ligt eruit Liar Game is in.

 

Wil graag nog meer horen. Er komt komende maand niet heel veel uit aan Europees spul dat mij interesseert dus ik ben van plan dan groot in te slaan aan manga dus hoor graag jullie mening alsook nog eventuele andere suggesties.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Sanctuary, man dat is eeuwen geleden dat ik dat gelezen heb. Ik vond dat toen best goed. Mss is ook crying freeman iets voor jou, gaat over een huurmoordenaar vd Chinese maffia.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik heb trouwens nog een paar manga gevonden die mij intrigeren:

 

Billy Bat (ook van Urasawa)

Eden

Kurosagi

Liar Game

Mushishi - anime hiervan is mij al eens aangeraden maar heb ik (nog) niet gezien.

Remote

Sanctuary - lijkt mij echt fantastisch maar misschien heb ik het mis.

 

Is dit wat voor mij? (niet allemaal tegelijk :e012: )

Mij ook eens moeien: eden is ongelofelijk goed. Wel 18 delen en nog maar 13 vertaald. Ik mail de uitgeverij haast maandelijks om te zagen, maar ik begin ervor te vrezen....

 

Mushishi is ook waanzinnig goed, maar onvindbaar op papier. Als het ooit herdrukt wordt ben ik first buyer.

 

Kurasagis corpse delivery is ook fantastisch. Ik heb ze allemaal maar erg veel geluk gehad. Sommige deeltjes gaan 100 dollar momenteel. Een herdruk gaat er nooit komen.

 

 

Liar game vind ik wel een aanrader, ok conceptverhalen, maar ze werkten bij mij. Nog beter qua conceptverhalen vond ik say hello to black jack, maar ik ben hier nog steeds de enige helaas :(

 

Ook een enorme aanrader waar ik hier nog niet over gezeurd heb:no longer human. Een schitterende thriller van amper 3 volumes. Dit moeten jullie zeker eens lezer!

 

Op mijn te lezen lijstje van dit jaar staat nog zeker ooku inner chambers en cross game

Link naar reactie

Na enig beraadslagen met mezelf, een beetje inlezen en een paar paginas van verschillende reeksen online proeven is het resultaat als volgt.

 

Ga ik beslist kopen:

Pluto - eerst drie delen al gekocht. volgende drie staan in bestelling

20th Century Boys - bij een tweede lezing van de samenvatting werd ik al meer gegrepen en tis Urasawa dus het zal wel goed zijn.

Planetes - ik ben een liefhebber van hard sci fi en het verhaal intrigeert mij

MPD Psycho - eerste chapter gelezen en vond ik best goed. Kan wel helemaal de verkeerde kant uit gaan dus zal waarschijnlijk eerst één deeltje kopen om te proberen.

Sanctuary: Natte Aap was hier wel over te spreken en ikzelf vond de eerste chapter ook best goed.

 

Ga ik waarschijnlijk kopen:

Vinland Saga - Vehraal spreekt mij niet meteen aan maar zijn te weinig Vikingstrips op de markt om niet te proberen.

Liar Game - Verhaal klinkt intrigerend maar ik ben er niet meteen weg van. Zal ik evengoed wel proberen ergens in de toekomst.

 

Ga ik misschein kopen:

Berserk - Koen zijn oordeel vertrouw ik wel maar de extreme lengte van de reeks en vooral de ellenlange vechtscénes schrikken mij af. Ik hou niet zo van actie. Zeker, sommige reeksen worden er beter door maar het moet voor mij niet te lang duren.

 

Ga ik waarschijnlijk niet kopen:

Full Metal Alchemist - het verhaal spreekt mij niet aan en het tekenwerk vind ik niet mooi + eerder genoemde reden.

Death Note - eerste twee delen gelezen en ik kom er echt niet in. Veel teveel teen angst en veel te weinig suspense. Doe mij maar Monster.

Ikigami - Olsimar rade het mij af en Olsimar kent mij vrij goed (of toch in ieder geval iets beter dan sommige andere repers) dus ik vertrouw op zijn oordeel.

Astro Boy - zelfde reden

Black Jack - zelfde reden

Doubt - Verhaal sprak mij niet aan maar toch even geprobeerd. Het is even geschift als MPD Psycho maar ik mis de sfeer en de spanning die ik wel al meteen had bij die reeks.

Mushishi - Is idd niet te krijgen. Misschien dat ik m online zal lezen.

Remote - ook eerste chapter geprobeerd. Verhaal is oké maar tekenwerk staat mij heel erg tegen.

 

Dus tot zover mijn lijstje. Als iemand nog een aanrader heeft, post gerust maar in proncipe ben ik met de bovenste twee lijstjes al minstens een jaar bezig dus het kan even duren voor ik eraan toe kom.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...