Ga naar inhoud

het Schip van Theseus: wat is het echte Schip van Theseus?


Recommended Posts

DIt is een bekend gedachte-experiment.

 

Stel, er is een schip. En dat schip heeft een naam en dus een bepaalde identiteit. Dat schip is onderhevig aan slijtage en de onderdelen worden stuk voor stuk vervangen. Honderd jaar later wordt het laatste onderdeel vervangen en is niets aan het schip nog origineel. De vraag is nu: Is het nog wel het originele schip?

Stel nu dat iemand alle originele delen van het schip verzameld heeft. En stel dat die deze onderdelen gebruikt om een tweede schip te bouwen. Welk van de twee schepen, het 'bewaarde' of 'het gerestaureerde', is dan het 'originele' schip?

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schip_van_Theseus

 

De redenering rond het Schip van Theseus wordt ook regelmatig gekoppeld aan ons eigen lichaam dat voortdurend cellen vernieuwt.

 

10sMV7_gbZHevhnZ7O_Tafw.thumb.jpg.f33f1adfc65828f99c21f05802f9427b.jpg

Link naar reactie
  • cinco changed the title to het Schip van Theseus: wat is het echte Schip van Theseus?

De identiteitstheorie:

Deze oplossing (voorgesteld door Kate, Ernest ) beschouwt een object als hetzelfde zolang het continu bestaat onder dezelfde identiteit zonder in één keer volledig te worden getransformeerd. Bijvoorbeeld: een huis waarvan de voormuur in het eerste jaar is vernietigd en vervangen, het plafond in het tweede jaar is vervangen, enzovoort, totdat elk onderdeel van het huis is vervangen, wordt nog steeds als hetzelfde huis beschouwd. Als echter elke muur, de vloer en het dak tegelijkertijd worden vernietigd en vervangen, staat het bekend als een nieuw huis.

Link naar reactie

Toen ik in 2020 het huis waar ik als kind woonde opnieuw bezocht, herkende ik het nog amper omdat de nieuwe eigenaars er zoveel aan veranderd hadden. Voor mij voelde het (zeker aan de binnenkant) als een compleet andere woning waar ik geen connectie meer mee had. Voor de eigenaars die druppelsgewijs die veranderingen hebben aangebracht, voelt het wel nog als dezelfde woning die ze indertijd kochten.

Link naar reactie

In de oldtimerwereld is een wagen meer waard als hij 'matching numbers' heeft: motor, versnellingsbak en chassis zijn nog samen zoals hij uit de fabriek kwam. Maar in de Land Rover wereld vind je vooral "Bitsa's": wagens die zijn samengesteld uit de delen van andere wagens. Mijn eerste Land Rover had geen originele motor, de versnellingsbak heb ik zelf vervangen, net zoals de tussenbak. En de vooras was zeker ook niet origineel. Het koetswerk kwam ook van een aantal donoren.

 

01ff908f897c35a9dd1fb684d6111b8a628502e03e.thumb.jpg.ca8c6871786fa5e4e57098c71f837fe4.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het probleem met de hypothese van de Schip van Theseus is dat men

Eerst zegt dat de onderdelen wegens slijtage worden vervangen of als ze kapot zijn gegaan

en daarna vanuit gaat dat alle onderdelen nog bruikbaar zijn om weer een schip mee te bouwen.

Als techneut gaat dat bij mij niet in.

Je krijgt niet een exact dezelfde schip terug omdat de onderdelen door slijtage misvormt zijn.

Of als je toch voor elkaar krijgt waarschijnlijk een zinkend schip

Maar op zich is het een leuk filosofisch gedachte experiment waar je een avondje over kan bomen. 😉🍻

 

Betreft het menselijk lichaam dat ook in de theorie van de Schip van Theseus wordt beschreven

Met zegt wel eens dat de menselijk lichaam elke zeven jaar vernieuwd

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a43588372/menselijk-lichaam-vernieuwd-zeven-jaar/

Maar dat is gedeeltelijk waar...

Er zijn cellen in je lichaam die je hele leven meegaan.

Bijvoorbeeld sommige cellen in je hersenen

Link naar reactie
Op 29/5/2024 om 13:10, AHMO zei:

De identiteitstheorie:

Deze oplossing (voorgesteld door Kate, Ernest ) beschouwt een object als hetzelfde zolang het continu bestaat onder dezelfde identiteit zonder in één keer volledig te worden getransformeerd. Bijvoorbeeld: een huis waarvan de voormuur in het eerste jaar is vernietigd en vervangen, het plafond in het tweede jaar is vervangen, enzovoort, totdat elk onderdeel van het huis is vervangen, wordt nog steeds als hetzelfde huis beschouwd. Als echter elke muur, de vloer en het dak tegelijkertijd worden vernietigd en vervangen, staat het bekend als een nieuw huis.

Simpel: het is nog hetzelfde huis, maar het is niet meer het originele huis.

 

Hetzelfde heb je met Japanse tempels. Vele eeuwen oud, maar ze worden wel om de zoveel tijd opnieuw gebouwd (wegens van hout te zijn). Ik was recent in Dubai in het 'historische' centrum. Sowieso is historisch hier een raar woord, want het is hoogstens 100 jaar oud. Maar het zogezegde oudste gebouw werd een paar decennia geleden gewoon helemaal opnieuw gebouwd omdat het te versleten was. Nergens had ik het gevoel dat ik in hetzelfde gebouw rondliep.

 

Om het op strips te betrekken: zijn Suske en Wiske nog steeds Suske en Wiske? 😏

 

 

Link naar reactie
Op 30/5/2024 om 09:26, AHMO zei:

Betreft het menselijk lichaam dat ook in de theorie van de Schip van Theseus wordt beschreven

Met zegt wel eens dat de menselijk lichaam elke zeven jaar vernieuwd

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a43588372/menselijk-lichaam-vernieuwd-zeven-jaar/

Maar dat is gedeeltelijk waar...

Er zijn cellen in je lichaam die je hele leven meegaan.

Bijvoorbeeld sommige cellen in je hersenen

 

Er lijkt me nog een (filosofisch) verschil te zijn tussen iets dat uit zichzelf vernieuwt en iets dat door anderen vernieuwd wordt.

 

Desondanks is een baby overigens heel duidelijk niet hetzelfde lichaam als dat van de volwassen versie van dezelfde mens.

Link naar reactie
Op 29/5/2024 om 16:01, Waldorf zei:

In de oldtimerwereld is een wagen meer waard als hij 'matching numbers' heeft: motor, versnellingsbak en chassis zijn nog samen zoals hij uit de fabriek kwam. Maar in de Land Rover wereld vind je vooral "Bitsa's": wagens die zijn samengesteld uit de delen van andere wagens. Mijn eerste Land Rover had geen originele motor, de versnellingsbak heb ik zelf vervangen, net zoals de tussenbak. En de vooras was zeker ook niet origineel. Het koetswerk kwam ook van een aantal donoren.

 

 

Deze week stond er een artikel in De Standaard over Stradivariussen. Die violen worden ook de hele tijd aangepast en verbouwd en zijn dus eigenlijk niet meer de violen zoals Stradivari ze bouwde. Erger nog: de bekendste Stradivariussen werden 100 jaar na hem in elkaar gestoken met onderdelen van oude violen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...