Ga naar inhoud

Kunst


Dr. Benway

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Ik zag de docu "Exit through the gift shop", de docu over Banksy, die eigenlijk over Mr. Brainwash gaat (maar misschien ook niet). Heerlijk.

En Banksy is weer in het nieuws:

 

Brits raadslid verwijdert 'racistische' Banksy duiven Rechtse anti-immigratiepartij kan 'spiegel' van maatschappijkritische graffiti kunstenaar niet waarderen

In het Britse Clacton-on-Sea heeft de conservatief rechtse politicus Douglas Carswell een muurschildering van Banksy over laten schilderen. De beroemde, maar onbekende graffiti artiest had een groepje duiven geportretteerd die een andere ’exotisch uitziende’ zwaluw niet welkom heette.

Volgens Carswell werd er door bewoners geklaagd over een racistische muurschildering. De duiven houden spandoeken omhoog waarom te lezen is dat migranten niet welkom zijn, ze terug moeten naar Afrika en ze van hun 'wormen moeten afblijven'. Omdat de muurschildering gezien kon worden als 'aanstootgevend' heeft de gemeente besloten de muurschildering weg te halen, aldus een woordvoerder in The Guardian. Hij liet ook nog weten te hopen dat 'Banksy' terug komt, maar dan voor een muurschildering van een ander kaliber. Er wordt gesuggereerd dat de lokale politici geen weet hebben wat voor een vlees ze in de kuip hebben met de maatschappijkritische kunstenaar.

RTEmagicC_Banksy.jpg.jpgBanksy liet via zijn woordvoerder weten niet te reageren op de actie van de gemeente. De muurschildering was zijn tweede in de afgelopen week. Een andere genaamd Art Buff maakte hij op een muur in Folkestone in Kent. Ook daar staat immigratie net als in Clacton-on-Sea hoog op de politieke agenda, maar in deze stad reageerden politici en bewoners heel anders. Art Buff is daar zelfs met plastic afgeplakt zodat niemand het stuk van de beroemde kunstenaar kan vernielen.

De lokale politicus Carswell van het kuststadje Clacton-on-Sea stapte onlangs over naar de conservatieve partij Ukip van Nigel Farage. Deze partij staat bekend om harde standpunten omtrent immigratie. Volgende week moeten de bewoners van Clacton-on-Sea naar de stembus.

 

Banksy-pigeons-012.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Help me dan eens:

 

Het onderwerp op het schilderij is een van straat geplukt kansarm meisje die een haute couture jurk wordt aangemeten en op haar mooist wordt geportretteerd naar voorbeeld van oude meesters.

Iets wat haar en haar omgeving ongelofelijk trots maakt. Dat is het verhaal achter deze serie portretten.

 

Is het met deze achtergrond info nog steeds kitsch?

Ik vind dat zelf altijd lastig te beoordelen.

Link naar reactie

Tja ik verzin het toch echt niet:

 

This group of paintings represents a significant departure from Wiley’s previous subject matter by depicting African-American women, his first-ever series dedicated to female subjects. The models for the paintings were cast on the streets of New York City. Chosen by Wiley at the Louvre, Their poses are based on historical portraits of society women by Jacques-Louis David, Thomas Gainsborough and John Singer Sargent, among others. For the first time, custom-made couture gowns were created specifically for each of the models by Riccardo Tisci of Givenchy. The resulting paintings to be shown in An Economy of Grace are a celebration of black women, creating a rightful place for them within art history, which has to date been an almost exclusively white domain.

 

Bron: http://kehindewiley.com/works/an-economy-of-grace/

Link naar reactie

Goh, ik informeer mij vooral via Wikipedia.

 

Hayden Kays valt daar, voor mij, niet onder, omdat het eerder street-art is en dat zich ook toont in o.a. de materiaalkeuze (een metro-plan, een bestaande foto, action figures, ...) om daar dan maatschappijkritisch mee om te springen.

 

Dus street-art is volgens jou per definitie geen conceptuele kunst? Ik vermoed dat je m.b.t. kunst graag in hokjes denkt.

Mag van mij hoor maar ik voel meer voor de manier hoe Lav er tegen aan kijkt.

Link naar reactie

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Foma Jaremtschuk was born in a remote village in Siberia. He never learned to draw and finished only three grades in a rural primary school. No facts about his life until the age of twenty-nine are known. He became a victim of the Stalin-regime and after being arrested for ”slandering the USSR“ in 1936, he was sent to a labor camp. In 1947, he was found to have a mental disorder and moved from the labor camp to a closed mental hospital.

During his eleven-year stay in that hospital, Jaremtschuk made his ink and pencil drawings in which with the use of strongly expressive figures, harmonious space scenes, and dark creatures from some alien world were depicted.

After being moved to another mental institution for severely mentally ill patients, the artist died in 1986.

1.jpg4.jpg5.jpg07_Sassa_Truelzsch_JAREMTSCHUK.jpg1647000025s.jpeg

marcelherms.nl

Link naar reactie

Vorige week gekocht:

 

 

AnselmKiefferStudios_cover-816x1024.jpg

 

In this superbly illustrated volume, Danièle Cohn, who has worked alongside Anselm Kiefer for many years, explains the central role the artist’s studios play in his artistic process. She reveals how Kiefer’s ateliers – their layout and organization, and their location – are intrinsic to his work as a painter and sculptor. The reader is taken on an exploration of Kiefer’s ateliers around the world and shown the influence they have on the creation of his works.

 

 

From the attic of a former school and a disused brickyard in Germany, via ateliers in the rural south of France and the urban setting of Le Marais in Paris, to his current studio in Croissy-Beaubourg on the outskirts of the French capital, we discover how Anselm Kiefer’s work spaces have influenced his art.

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Nee, dat staat nog op mijn lijstje voor de volgende keer. Wel naar de Jan Švankmajer tentoonstelling geweest, met zijn collectie Afrikaanse maskers, zijn schilderijen/schetsen, vreemde beeldjes, opgezette dieren met andere schedels en metalen en ga zo maar door :D

Mocht helaas geen foto's maken....

 

attachicon.gifkampa.jpg

 

Dat zou uiteraard mijn eerste bestemming zijn eens aangekomen in Praag, alsook zijn galerij, :D   't Is net dankzij hem dat ik ook het ossuarium heb leren kennen.  Jammer van de foto's, die had ik zéker willen zien, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

L' homme au printemps rouge

Eugene Leroy

negentienhonderdnegentig, olieverf op doek

MUba, Tourcoing

 

Een schilderij waar ik toch enkele uren heb zitten naar staren, ter plaatse in dat museum. Dat was in de late jaren negentig. Met de fiets gemakkelijk te bereiken van waar ik woon. Waarschijnlijk mijn meest favoriete schilderij.

post-503-0-89596500-1423300121_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Selfportrait with The Lone Ranger, Superman and Zorro

Peter Poplaski

olieverf op doek

 

Ik had het genoegen om Peter te ontmoeten bij de opbouw van een tentoonstelling van zijn vriendin eind tweeduizenddertien. Hij is actief in het comicwereldje en een aangenaam mens. Ik vond geen foto van het schilderijtje zelf, maar dit is misschien ook leuk. Het schilderijtje staat links op de foto hieronder.

 

Het werkje is nog tot en met eenentwintig februari te bewonderen op de tentoonstelling "SPIEGELINGEN" in CC De Steiger in Menen. Het is een tentoonstelling met als thema "het zelfportret", in al zijn verschijningsvormen. Het werk van Elke Andreas Boon, dat ik hierboven aanhaalde, hangt daar ook.

post-503-0-48605300-1423313073_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Ghosts that haunt my bones

ikzelf

tweeduizendveertien, foto op dibond

 

Geloof het of niet, ik vind me een soort van drama queen om hier reclame te maken voor mezelf... Soit, mijn eerste werk sinds tweedduizendzes waar ik mee naar buiten kom.

 

Het hangt op de zelfde tentoonstelling als de twee werken hierboven.

post-503-0-24716900-1423313881_thumb.jpg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...