Ga naar inhoud

Kunst


Dr. Benway

Recommended Posts

Nu in Museum het Valkhof in Nijmegen:

 

Christiaan_Zwanikken_1378816137.2213.jpg

Christiaan Zwanikken maakt kunstwerken en installaties die op bijzondere wijze kunnen bewegen. De technische basis van zijn werk bestaat uit computergestuurde mechaniek, die schedels, skeletten, opgezette dieren en landschapselementen in beweging brengt. De bewegingen zijn levensecht en zeer suggestief.

Het gaat Zwanikken niet primair om technologische hoogstandjes. De apparaten zijn het intermediair om dierlijk en menselijk gedrag en motoriek te tonen. Met zijn kunst bestudeert, ontrafelt en becommentarieert hij de natuur. Hij tracht in zijn kunst techniek, die van zichzelf zielloos is, te laten communiceren met de bezoekers. Hij wil techniek en kunst samenbrengen in een bezielde wereld.

Christiaan Zwanikken woont en werkt afwisselend in Portugal en in Amsterdam. Met zijn werk heeft hij in het buitenland al veel waardering ondervonden. Zo had hij in 2004 een solotentoonstelling in het Museum Tinguely in Bazel. De New Yorkse filmmaker Jarred Alterman heeft een professionele film gemaakt over zijn werk en zijn atelier in Portugal. De film is met succes vertoond op verschillende filmfestivals in Groot Brittannië en in Amerika.

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Niet echt choquerend.  

Ik vraag me af of Lichtenstein ook eerst toestemming gevraagd heeft aan zijn comicbronnen?  Het deed me ook wat denken aan Bacon en zijn studio. http://www.hughlane.ie/history-of-studio-relocation

Trouwens heeft de fotograaf toestemming gevraagd aan politicus a om zijn beeltenis te publiceren?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Deze hierboven van Dali vind ik dan weer interessanter dan het bovenaanzicht van het kruistafereel. Het lijkt alsof er ook meer detail aanwezig is, in de vorm van uitgewerkte textuur.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mooie expositie gezien van Anne Wenzel in Rotterdam.

 

Anne-Wenzel-Der-Tod-un-das-Madchen-nach-

 

 

"Alle werken blaken van levenskracht. Die woeste schoonheid en kracht vloeien voort uit ambachtelijke virtuositeit, zowel in vorm en kleur als in de zwaartekracht trotserende afmetingen." (Marina de Vries, 4 sterren in de Volkskrant, 18.02.2014)

"Zeven zalen in TENT zijn ingericht als een verlaten, ondoordringbaar paleis met druipende muren en kapotte ramen. Een huiveringwekkend mooie en betoverende entourage waarin het heerlijk, maar ook onbehaaglijk dwalen is tussen Wenzels sculpturen." (Henny de Lange, 4 sterren in Trouw, 24.02.2014)

The Opaque Palace transformeert de ruimtes van TENT tot een totaalinstallatie waarin de monumentale sculpturen van Anne Wenzel (DE, woont en werkt in Rotterdam) de grote thema’s uit haar werk – macht, destructie, heroïek, historie – samenhangend verbeelden en een nieuwe serie sculpturen wordt geïntroduceerd. De tentoonstelling is samengesteld door Daria de Beauvais, curator Palais de Tokyo, Parijs. Met de grootste solotentoonstelling van Anne Wenzel tot nu toe viert TENT de heropening van zijn gerenoveerde pand. 

De tentoonstelling ontrolt zich als een parcours door een verlaten paleis, beladen met oude, in vergetelheid geraakte verhalen. Voor haar grootste solotentoonstelling tot nu toe construeert Anne Wenzel in TENT een mentale puzzel met haar werken van de afgelopen tien jaar.

Vanuit een sterk historisch besef en met groot politiek engagement werpt Anne Wenzel nieuw licht op de rol die kunst speelt in de verbeelding van macht, heroïek en geweld. Wenzel werkt al meer dan tien jaar aan een onderscheidend oeuvre van  monumentale keramische beelden en installaties waarin schoonheid strijdt met verval, figuratie met abstractie, macht met destructie. Kenmerkend is haar eigenzinnige omgang met materiaal en techniek: door te experimenteren met extreme formaten, chemische toevoegingen en radicale vervormingen zoekt zij de grenzen op van het medium sculptuur. Inspiratie voor haar werk vindt Wenzel in historische bronnen, films en literatuur, maar ook in de media: bijvoorbeeld in actuele beelden van natuurrampen, aanslagen en oorlogsgeweld. Haar aandacht voor universele onderwerpen verbindt haar met een groeiende groep kunstenaars die aan de postmoderne ironie voorbijgaat en zich opnieuw durft uit te spreken over existentiële thema’s.

marcelherms.nl

Link naar reactie

En daarna nog even langs Boymans van Beuningen:

 

Ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van schilder Co Westerik (1924, Den Haag) organiseert het museum een beknopt retrospectief van een zeer rijk oeuvre. Het museum toont zo’n 20 van zijn beste schilderijen uit collecties van particulieren en de museumcollectie. Ook zijn enkele werkdagboeken te zien.

Zijn verjaardag wordt niet alleen gevierd met een tentoonstelling, maar ook met een publicatie, waarin een rijk geïllustreerd overzicht wordt gegeven van 100 schilderijen uit verschillende perioden. De publicatie, met bijdragen van Hans den Hartog Jager en Véronique Baar, wordt uitgegeven door Galerie Fenna de Vries.

Co%20Westerik%20Man%20met%20zichtbare%20

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Deze week gezien in Den Haag (Gemeentemuseum): Thomas Houseago.

 

02.jpg09.jpg

 

Den Haag | Thomas Houseago (1972) maakt zo ongeveer de minst modieuze kunst die je je op dit moment kunt voorstellen: figuratieve beelden van klei en gips. Geen haaien op sterk water zoals Damien Hirst, of glanzende ballonhondjes à la Jeff Koons, maar good old klassieke beeldhouwkunst. Te herkennen aan de sokkels, maar meer nog aan de beperkte ingrediënten: materiaal, vorm en ruimte – niets meer, niets minder.

Toch heeft Houseago succes, veel succes zelfs, zeker sinds hij tien jaar geleden naar Los Angeles verhuisde. Zijn beelden staan wereldwijd in musea, op pleinen en in parken. Op dit moment is een fraaie opstelling van zijn werk te zien in de speciaal voor sculptuur ontworpen ‘projectzaal’ in het Gemeentemuseum Den Haag.
De vreemde, Golem-achtige wezens die hij maakt zien er allerminst perfect uit, maar er zit volop leven in. Hun verhoudingen kloppen niet, er missen onderdelen, ze lijken onaf. Maar die imperfecties maken de figuren menselijk, herkenbaar, en altijd verrassend om naar te kijken.                                      

Binnenkort meer Thomas Houseago in het mei-nummer van Kunstbeeld!            

'Thomas Houseago'
T/m 10 augustus 2014
Gemeentemuseum Den Haag
www.gemeentemuseum.nl

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Aanrader:

 

 

Louter lof voor tentoonstelling Marlene Dumas in Stedelijk Museum
Redactie − 07/09/14, 12:51
media_xl_2475752.jpg
© Marlene Dumas/ Zeno X Gallery / foto Peter Cox. Dead Marilyn, 2008

De bijzondere overzichtstentoostelling van het werk van Marlene Dumas in het Stedelijk Museum in Amsterdam kan zonder uitzondering op zeer lovende kritieken rekenen. De tentoonstelling is sinds gisteren open voor het publiek en loopt tot en met 4 januari. Een overzicht:

  • media_l_2475746.jpg
    © anp.
    De Pelgrim van Marlene Dumas, een schilderij van Osama bin Laden

De Volkskrant: 'de gelegenheid de ogen eens goed uit te wrijven'(*****)

In de Volkskrant van zaterdag een twee pagina's tellende recensie van Rutger Pontzen. Vijf sterren voor een tentoonstelling (te lezen via Blendle) die je laat nadenken over hoe bepalend foto's zijn in de beeldvorming van wat er in de wereld gaande is.

'(...) de echte uitdaging ligt er natuurlijk in hoe u, als krantenlezer, na het zien van deze tentoonstelling de dagelijkse hoeveelheid nieuws- en tijdschriftfoto's zal bekijken. Of u het leed bij een joodse begrafenis kan vergelijken met het verdriet bij een Palestijnse. Of u blote borsten zal interpreteren als tekens van seksuele vrijheid, uitbuiting of boetedoening. Of de betrouwbaarheid van Obama nog correspondeert met zijn steeds grijzer wordende haar en vermoeide blik. Of de daadkracht van Poetin zich toont in zijn judoprestaties of zijn lege gezicht met varkensoogjes.

Want de drietrapsraket van Dumas werkt ook in omgekeerde richting: van de schilderkunst terug naar de fotografie, en van foto terug naar wat er er is gebeurd en wie iemand is. Dumas' schilderijen laten u beseffen dat u elke dag met beeldmateriaal en dus beeldvorming wordt geconfronteerd. Als bevestiging van uw vooroordelen óf als bijstelling van wat u al wist. Dankzij de overzichtstentoonstelling van Dumas staat u, dagelijks bij het openslaan van de krant, voor de vraag: wat zie ik eigenlijk? En wat betekent het?'

  • media_l_2475762.jpg
    © Marlene Dumas.

Het Parool: Consequent inconsequent oeuvre (****)
'Deze overzichtstentoonstelling laat zien dat Dumas' manier van schilderen in de loop der tijd nauwelijks is veranderd. Al in de jaren tachtig beschikte ze over een arsenaal aan technieken die ze nog steeds hanteert. Soms is de verf bijna droog op het doek gezet, andere delen zijn juist heel vloeibaar opgebracht, als in een aquarel. De kleuren kunnen knallen, maar de kunstenaar beperkt zich ook vaak tot grijs en zwart. Dumas is in haar oeuvre consequent inconsequent gebleven.

Dat oeuvre begon omstreeks 1980, toen de figuratieve schilderkunst in heel Europa een revival doormaakte. Ogenschijnlijk heeft Dumas' werk veel gemeen met de expressionistische verfgebaren die vooral met deze nieuwe stroming worden geassocieerd. Maar The Image as Burden maakt duidelijk dat haar belangstelling vanaf het begin ook een conceptuele kant had. Dumas reflecteert vanaf het begin op het hergebruik van beelden in de massamedia. En keer op keer gaat emotionele betrokkenheid gepaard aan overpeinzingen en distantie.'

  • media_l_2475764.jpg
    © Marlene Dumas/ Zeno X Gallery / foto Peter Cox.
    The Widow, 2013

NRC Handelsblad: Werkelijkheid in de houdgreep (****)
Ook vier sterren in het NRC. Het mooie aan deze tentoonstelling is, schrijft Hans den Hartog Jager, dat dat je de worsteling tussen kunstenaar, beeld en werkelijkheid tot in de details kunt volgen.

'Dat ook The Neighbour ontbreekt, Dumas' indringende portret van Theo van Gogh-moordenaar Mohammed B. en misschien wel haar bekendste schilderij, is voor de fanatieke Dumas-volgers (die het doek al telkens in de vaste opstelling van het Stedelijk gingen bekijken) nog wel te begrijpen. Maar voor het grotere publiek dat het museum met deze expositie onmiskenbaar wil bereiken, is het net of je een Rembrandt-tentoonstelling organiseert, maar zijn Anatomische les weglaat omdat 'we die nu wel kennen'.

Die redeneerfout telt hier dubbel: als de tentoonstelling namelijk één ding laat zien, dan is het dat je op goede beelden (zoals die van Dumas) nooit uitgekeken raakt; dat je ze niet vaak genoeg kunt zien; dat ze in iedere context weer nieuwe en spannende ideeën opleveren. Er schuilt dus een gemiste kans achter The Image is Burden. Desondanks: een expositie die niemand mag missen.'

De Tijd: De Priemende blikken van Marlene Dumas
Geen sterren van de Vlaamse krant De Tijd. Wel spreekt het dagblad van 'een niet te missen retrospectieve'.

'Honderd paar dwingende ogen lijken je aan te staren als je het einde van 'The Image as Burden' hebt bereikt. Je deinst er haast voor terug om zelf te kijken. Alsof de blikken van het monumentale werk 'Models' je ervan willen weerhouden de trap weer naar beneden te nemen. Wil je echt wel weg, vragen ze. Het antwoord is nee. De expo van Dumas is er een waarin je kan blijven ronddwalen. Omdat haar schilderijen en tekeningen nooit helemaal hun geheimen lijken prijs te geven. Keer op keer verschuift de inbeelding. Maar ook omdat haar schilderijen een weerbarstige schoonheid uitstralen. Een schoonheid met een randje, waar je nooit genoeg van krijgt.'

marcelherms.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...