Ga naar inhoud

Gegarandeerde Basisinkomen (Split Van Op Televisie Vanavond)


Gojira

Recommended Posts

1500 euro om niks te doen.

Neen, om te leven. Je kan niets doen, maar een mens houdt dat niet vol. Ik zou nog altijd gaan werken, maar dat basisinkomen geeft me de kans om geruster te zijn, zelf keuzes te maken en indien nodig veranderingen aan te brengen zonder dat ik schrik zou moeten hebben om in de financiële problemen te geraken.

 

Er bestaan nog andere manieren van leven en systemen dan diegene die er nu zijn. Een beetje verbeeldingskracht en open ogen zouden nuttig zijn voor sommigen. Zeggen dat er geen alternatief is getuigt van een creatieve armoede die groter is dan die van de hollywoodstudio's...

 

Maar goed, geen politiek.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Neen, om te leven. Je kan niets doen, maar een mens houdt dat niet vol. Ik zou nog altijd gaan werken, maar dat basisinkomen geeft me de kans om geruster te zijn, zelf keuzes te maken en indien nodig veranderingen aan te brengen zonder dat ik schrik zou moeten hebben om in de financiële problemen te geraken.

 

Er bestaan nog andere manieren van leven en systemen dan diegene die er nu zijn. Een beetje verbeeldingskracht en open ogen zouden nuttig zijn voor sommigen. Zeggen dat er geen alternatief is getuigt van een creatieve armoede die groter is dan die van de hollywoodstudio's...

 

Maar goed, geen politiek.

 

2!!

 

Ik zou ook nog (tijdelijke) tussenoplossingen kunnen aanbrengen, maar: geen politiek.

 

Hedendaagse mensen weten bitter weinig.

 

Metro, boulot, dodo.

Link naar reactie

Neen, om te leven. Je kan niets doen, maar een mens houdt dat niet vol. Ik zou nog altijd gaan werken, maar dat basisinkomen geeft me de kans om geruster te zijn, zelf keuzes te maken en indien nodig veranderingen aan te brengen zonder dat ik schrik zou moeten hebben om in de financiële problemen te geraken.

 

Er bestaan nog andere manieren van leven en systemen dan diegene die er nu zijn. Een beetje verbeeldingskracht en open ogen zouden nuttig zijn voor sommigen. Zeggen dat er geen alternatief is getuigt van een creatieve armoede die groter is dan die van de hollywoodstudio's...

 

Maar goed, geen politiek.

Het is wel heel moeilijk om niet over politiek te praten.

 

De truuk is: zeg wat je te zeggen hebt en dan eindig je met:

 

'Maar goed geen politiek'

 

Kudo's to Gojira ;)

 

:cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2:

Link naar reactie

Het is wel heel moeilijk om niet over politiek te praten.

 

De truuk is: zeg wat je te zeggen hebt en dan eindig je met:

 

'Maar goed geen politiek'

 

Kudo's to Gojira ;)

 

:cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2:

 

We hebben het niet over politiek.

 

Overigens hebben we al een basisinkomen in het lage landje:

 

-AOW voor de senioren;

-WW, bijstand voor de niet werkenden;

-WAJONG/WAO/WIA voor de zieken;

-minimumloon voor de werkenden.

 

Al dan niet opgetuigt met zorg- en huurtoeslag, belastingvrijstelling, aanvullende bijstand, hyporenteaftrek, eenmalige uitkeringen etc

 

De discussie over een basisinkomen hoeft dus eigenlijk niet gevoerd te worden wat prettig is want we mogen het hier niet over politiek hebben.

Link naar reactie

Moest ik 18 zijn en ik kreeg 1500 Euro per maand, dan ging ik niet werken (nooit of te nimmer).

 

Maar goed, geen politiek.

 

Waar zou de overheid dan geld halen om iedereen zo'n basisinkomen te geven, als niemand meer werkt?

 

Maar goed, geen politiek enz..

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Moest ik 18 zijn en ik kreeg 1500 Euro per maand, dan ging ik niet werken (nooit of te nimmer).

 

Maar goed, geen politiek.

Dat hoeft ook niet. Maar ik kan me niet inbeelden dat je dan heelder dagen op je kont op een vierkante meter ( zetel thuis ) zou zitten niks doen. Uiteindelijk doe je toch wel iets. Meestal begint het dan met ofwel wat reizen en iets aanleren. Dit kan dan van alles zijn. Niet vergeten dat een hoop zaken geautomatiseerd worden, dus dat productiewerk van basiszaken, dat kan je dus al vergeten. Daar hebben we robots voor.

 

Maar goed...geen politiek. ( het ging trouwens om robots... :e011: )

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Waar zou de overheid dan geld halen om iedereen zo'n basisinkomen te geven, als niemand meer werkt?

 

Maar goed, geen politiek enz..

Het is enkel maar een centraal orgaan zoals de overheid dat middelen bijeen kan brengen om dan aan herverdeling te doen? Kun je echt niks anders bedenken?

Link naar reactie

Waar zou de overheid dan geld halen om iedereen zo'n basisinkomen te geven, als niemand meer werkt?

 

Maar goed, geen politiek enz..

Kijk eens naar de trailer waldorf en luister naar de verschillende dingen die die Engelsman zegt.

 

Maar goed, geen politiek.

 

En nu stop ik er mee, mods, echt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het gaat dan om werken dat niet in een vast tijdschema plaatsvindt. Je kan bijwerken, vb: een eigen zaakje opzetten, maar je hoeft niet zo nodig iedere dag te werken. Je hebt genoeg reserve om je andere kosten te betalen zonder dat je daarvoor extra tijd moet investeren zoals nu.

Link naar reactie

jij hebt toch echt wereldvreemde opvattingen hoor. Los van het feit of je nu over politiek begint of niet.

 

Dankjewel, ik ben dan natuurlijk een andere mening toegedaan. Overigens heb ik nog geen onderbouwde weerlegging van mijn these gehoord, je weet wel dat  in Nederland een basisinkomen bestaat waar niemand onder kan zitten. Je kan discussieren of dat basisinkomen te hoog is of te laag maar iederen is verzekerd van een zeker vast bedrag.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

jij hebt toch echt wereldvreemde opvattingen hoor. Los van het feit of je nu over politiek begint of niet.

2

 

Ofwel heeft het te maken met ouder worden, mensen van boven de 40 beginnnen zich af te sluiten van nieuwe kennis en blijven halsstarrige vasthouden aan oude dogmatiek. Ik merk het zelfs bij jongere mensen ook. Heeft ook te maken met het milieu waaruit men voort is gekomen. En ons onderwijssysteem.

 

Sommigen zijn al oud wanneer ze nog maar 18 of ergens in hun twintiger jaren zijn...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik ga het zeker eens bekijken, het idee spreekt me zeker wel aan, er is op de dag van vandaag te weinig ruimte voor zelfontwikkeling maar is 1500 ni wa overdreven veel?

Al eens gezien naar de basiskosten zoals water, electriciteit, huur/maandelijkse aflossingen enz...?  Die vorige aflevering van Panorama ging alvast over de vastgoedmaffia VIB/CIB gesteund door die andere maffiaclan: de roverheid. Men houdt kunstmatig de vastgoedprijzen hoog. Je betaalt tot 3 maal meer voor een huis en meer van dat leuks. We gaan dan ook maar niet beginnen over de prijsafspraken en clanvorming op de distributiemarkt,...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dankjewel, ik ben dan natuurlijk een andere mening toegedaan. Overigens heb ik nog geen onderbouwde weerlegging van mijn these gehoord, je weet wel dat  in Nederland een basisinkomen bestaat waar niemand onder kan zitten. Je kan discussieren of dat basisinkomen te hoog is of te laag maar iederen is verzekerd van een zeker vast bedrag.

O ja? Men laat die mensen wel niet met rust. Men wordt aangespoord om een baan te zoeken zodat men dan niet meer van een uitkering moet leven. Men dreigt zelfs de uitekeringen te verlagen of af te schaffen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

oei oei karaktermoord, Barcas en Mauert bundelen de krachten. Het ligt het aan mijn leeftijd of mijn milieu of het is het Rijnlands Lyceum, die vuile kakkersschool. Een inhoudelijke weerlegging van mijn these is de heren echter teveel, dat zal wel aan hun opvoeding liggen.

Je kan gewoon een mens niet zonder huisvesting, water, onderwijs en energie zetten. Ofwel laat je mensen toe om zelfvoorzienend op een stuk grond te zijn ofwel geef je hun geld ( indien je als overheid zo lomp bent om eerst alles in staatseigendom te hebben ) zodat ze dan zelf iets van onderdak vinden op de huur of koopmarkt, zodat ze dan verder kunnen zoeken naar een baan indien ze dat willen of iets doen dat ze graag zouden willen doen.

 

Indien je vindt dat dit onzin is, dan kun je evengoed ontkennen dat een mens lucht nodig heeft om te ademen.

Link naar reactie

iets zegt me dat je het ofwel niet begrijpt ofwel wat zit te trollen. Welke van de twee is het?

 

Deze uitspraak vond ik, qua nuance(of liever gebrek daaraan), nogal des Mauserts.

 

Nogmaals, er bestaat in Nederland al een basisinkomen. Over de hoogte van het inkomen, begeleidende bepalingen kan men twisten. In Nederland heeft iedereen een bepaald inkomen, het is mogelijk dat door (al dan niet zelf veroorzaakte) omstandigheden mensen onderuit gaan. Daar bestaat schuldsanering voor.

 

Ik zeg dus alleen dat er al een basisinkomen (of basisminimuminkomen) bestaat. Over de hoogte, billijkheid van de wijze waarop getoetst wordt, wijze van afhandeling van schuldsanering heb ik het nog niet over gehad.

Link naar reactie

Zonder me in politieke zaken te mengen. Ik zie een basisinkomen als een minimum wat mensen kunnen verkrijgen, sommigen krijgen dit van de overheid (uitkering, AOW), sommigen krijgen dit door arbeid(minimumloon garandeert een zeker bedrag) en sommigen hebben een gemeng inkomen dooor (uitgesteld) loon en de overheid (aanvullende uitkeringen, AOW etc). Zo kan iedereen, al naar gelang van de specifieke omstandigheden, dus een minimum/bepaald inkomen verwerven.

 

Ik vind dit veruit te prefereren boven een klakkeloze uitkering van 1500 piek pp. Je kan namelijk van geval tot geval bekijken wat gewenst is. Zo is het mogelijk om middels goedgerichte subsidies kinderen van minima te verzekeren van schoolreisjes, lidmaatschap van sportclubs. Aan de andere kant kunnen lieden met voldoende geld uitgesloten worden van "gratis" geld. Waarom zou een niet werkende rentenier met 1,5 miljoen op de bank een basisinkomen van 1500 per maand moeten krijgen ? Wat dit betreft blijf ik gewoon een ouwe sociaal democraat (of een Keynsiaanse dogmaticus zo je wil).

Link naar reactie

Ik vind dat een erg egoïstische stelling. (ik vind jou geen egoïst, maar deze stelling wel) Natuurlijk vind je dat niet nodig, jij hebt een baan. En als ik je zo bezig hoor, ben ik blij dat je deze baan het liefst van al doet en als je morgen mag kiezen, je gewoon weer dezelfde baan zou nemen. Dat is uiteraard helemaal niet verkeerd. Als je je baan graag doet is dat zeer positief. Serieus hé. ik doe maar wat ik nu doe omdat dit de rekeningen betaald en omdat ik dan toch moet kiezen, dan maar iets dat in dienst van de maatschappij staat. Ik kon ook bij coca cola aan de band gaan staan. Had ik meer verdiend.

 

Maar ga dat even uitleggen aan die 1 miljoen werkzoekenden in Nederland.

Nou, we hadden jullie 1500 euro kunnen geven maar Retep zegt dat ie al een baan heeft dus dat jullie het niet nodig hebben want je krijgt al een uitkering. Levenslang toch? Zonder dat je ook wekelijks dingen moet bewijzen en zo. en zonder kans om geschrapt te worden.

 

Impliceer je dan ook dat van dit 1 miljoen werkzoekenden er 1 miljoen te lui is om een baan te zoeken of dat het hun eigen schuld is dat ze werkloos zijn? Zijn dit dan 1 miljoen profiteurs? Waarom hebben deze mensen nog geen werk? Dat gaat over 1 miljoen werkzoekenden. In een land met een langdurig liberaal bestuur (ok, dat was effe politiek, sorry) en een lagere loonkost dan de gemiddelde Europese landen. Of zou het mogelijk zijn (let op, dit wordt geen politieke uitspraak, maar een economische) dat er gewoon niet genoeg banen zijn voor iedereen.

 

Acht je dat mogelijk retep? Dat er niet voldoende banen zijn voor die 1 miljoen werkzoekenden en dat die er ook nooit meer gaan komen? Of denk je dat we binnen een jaartje die 1 miljoen (minus de 10% profiteurs) wel weer aan het werk hebben.

 

http://www.werkloosheidsmeter.nl

 

Ik wil duidelijk maken dat ik deze vragen niet wijsneuzerig probeer te stellen, maar dat het moeilijk is om intonatie in een internetgesprek te steken. Ik wil je dus helemaal niet aanvallen, maar probeer door vragen te stellen je te laten inzien waarom ik vind dat je het niet bij het rechte eind hebt.

 

Je begrijpt mijn standpunt niet. Ik heb niets tegen werrklozen en gun eenieder het beste. Het huidige stelsel biedt een bepaald minimum, of je nu werkt of niet. Of dit minimum te laag is (of te hoog), dat kan ik niet zeggen omdat het een nogal gedifferentieerd stelsel is wat voor de een anders uitpakt dan voor de ander.

 

Het zomaar geven van 1500 piek aan iedereen roept een aantal discussies op: 

 

-een ideologische: we leven nu in een maatschappij waar een bepaalde werkethos heerst: werken wordt als norm gezien, gratis geld bestaat niet en je moet wat doen voor je geld;

 

 

-een praktische: het huidige bestel is gebaseerd op een uitgebreid fiscale- en sociaal financiele set van bepalingen, rijke stinkerds betalen veel belasting, mensen met kinderen krijgen binderbijslag en opvangpoen, anderen krijgen huursubsidie etc etc. Het plompverloren storten van 1500 piek per maand past niet in dit stelsel waardoor eigenlijk de hele samenleving wordt ontwricht.

 

Dus voor je dit invoert moet je een idelogische en praktische discussie opstarten om te kijken of het wenselijk en of praktisch uitvoerbaar is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...