Ga naar inhoud

Zoekmachine


Recommended Posts

Genoeg van Google? Gebruik dan eens DuckDuckGo.
Verstandig genoeg om niet al je eieren in dezelfde mand te leggen? Gebruik dan eens Yahoo Search en DuckDuckGo.

 

 

Toen ik net via DuckDuckGo informatie zocht over "Golden Dogs" van Desberg en Griffo, vond ik een tiental winkels die ik via Google Search nog nooit had gevonden.

Wat DuckDuckGo betreft:
het is een zoekmachine die de resultaten van verschillende bronnen naast elkaar legt. Dat soort initiatieven bestond vroeger ook al, en ik heb er zelfs een via de BKVT leren kennen. Ik weet niet of die nog bestaant.
DuckDuckGo verhindert ook dat je in de filterbubbel belandt.
De filterbubbel ontstaat als zoekmachines bijhouden wat je al hebt gezocht en bezocht. Ze stemmen dan de nieuwe zoekresultaten op jouw "wensen" af.
Dat betekent dat als je Google Search gebruikt om te weten of je website hoog scoort, je niet zeker bent van de resultaten: als je op je eigen pc zoekt, scoort je site misschien hoger dan op de pc van iemand anders.
De kwalijke kant van de bubbelfilter bleek onlangs bij Facebook, toen voorstanders en tegenstanders van Clinton en Trump totaal andere resultaten te zien kregen. En welke voorstander van Clinton of Trump wil nu roddel of de andere partij lezen?

Als standaardzoekmachine heb ik Yahoo Search in mijn browser ingesteld. Dat betekent dat als ik een woord(groep) selecteer, en rechtsklink, in het contextmenu "Search Yahoo for "xxx" " verschijnt.

Ik experimenteer al enkele maanden met die instellingen (YS als standaard zoekmachine, DDG oproepen vanuit de Favorieten/Bookmarks), en heb het me nog niet beklaagd.
Het maakt de greep van Google minder sterk, en dat kunnen we gebruiken.



DuckDuckGo
https://duckduckgo.com/

Yahoo Search
https://be.yahoo.com/
samenvouwen

Link naar reactie

Meer over DuckDuckGo

DuckDuckGo is een zoekmachine die informatie van veelbezochte sites zoals Wikipedia gebruikt om traditionele internetzoekresultaten te verbeteren. De zoekmachine beoogt een betere privacy voor gebruikers te geven en poogt ook zoekmachine-bias te voorkomen. Er wordt ook niet gekeken naar het zoekgedrag van de gebruiker. Elke gebruiker krijgt dezelfde zoekresultaten te zien voor dezelfde zoekopdracht.

DuckDuckGo maakt gebruik van API's van andere zoekmachines, de resultaten zijn een samenraapsel van vele bronnen, waaronder Yahoo! Search BOSS, Wikipedia, Wolfram Alpha, maar Duckduckgo heeft ook z'n eigen spider, de DuckDuckBot. DuckDuckGo gebruikt de data van gecrowdsourcete sites om zogenaamde "zero-click resultaat boxen" mee te vullen waarin een korte samenvatting van de gevonden informatie wordt weergegeven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/DuckDuckGo

Link naar reactie
  • 1 year later...
Gast Kameraad Mauser

Brendan Eich, de medestichter van mozilla en firefox, is op dit moment bezig met de ontwikkeling van de Brave-browser (een volledig anonieme browser zonder ads en tracking) en BAT.  Gebaseerd op blockchain-tech.

 

The Basic Attention Token (BAT) is an ERC20 Token based on the Ethereum Blockchain. It’s main goal is to provide a digital ad exchange to allow advertisers the ability to purchase ad space and user “attention”?—?the same product that Google and Facebook provide when selling ad space.
Brave wants all advertising revenues to be based on BAT.

Advertisers will pay for ads using BAT and users will be compensated for viewing ads in BAT.

 

 

In the ecosystem, advertisers will give publishers BATs based on the measured attention of users. Users will also receive some BATs for participating. They can donate them back to publishers or use them on the platform. This transparent system keeps user data private while delivering fewer but more relevant ads. Publishers experience less fraud while increasing their percentage of rewards. And advertisers get better reporting and performance.

The first part of the solution, the Brave browser, is already operational. Brave is a fast, open source, privacy-focused browser that blocks ads and trackers, and contains a ledger system that anonymously measures user attention aggregate to accurately reward publishers.

 

BAT represents a fundamental rethinking of the way digital ads are delivered. The current model depends on third-party tracking (tracking browsing history, cookies, and search queries) and middlemen that connect advertisers with users.

BAT removes the need for third-party tracking and middlemen by matching and delivering ads locally from an inventory catalog of available ads and offers.

https://basicattentiontoken.org/about/

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...