Ga naar inhoud

Preacher


Minotaur

Recommended Posts

Ik heb, na - denk ik - een vijftiental jaren (de prijsstickers waren nog in Belgische Frank!), mijn Preacher reeks nog eens volledig herlezen. 

 

Samengevat: it definitely stands the test of time, maar de soufflé heeft toch op een zeker moment last van wat neerwaartse druk. 

 

De personages zijn hetgeen Preacher bovenal zo goed maakt: Tulip, Jesse en Cassidy zijn bijzonder sterke en aanhankelijke personages. Maar zeker ook de randpersonages zoals Grandma, Jodie, Herr Starr, the Allfather, the Saint of Killers, God zelf (I just want to be loved!), enz. enz. De arrogantie druipt van zo goed als alle personages af. Heerlijk :)

 

Het verhaal begint ongelofelijk sterk en ik betrapte mij erop om (en dat was lang geleden) echt de bladzijden enthousiast om te slaan en veel langer door te lezen dan ik mij voorgenomen had. En er zitten bijzonder krachtige scènes in (het neerschieten van Tulip is een zo'n extreem krachtig moment). De ganse jeugd van Jesse is gewoonweg perfect (the coffin!). 

 

Gaandeweg het verhaal wordt het helaas allemaal wat minder sterk. En op het moment dat Jesse en Tulip van elkaar gescheiden worden verwatert het allemaal wat (het Jesse wordt Sherif verhaal was vrij overbodig, de retrouvailles met zijn moeder iets te gemakkelijk) en de flashback naar de paarden etende Fransman is waar Preacher net (niet) de shark jumpt. Het ganse verhaal wordt dan ook iets teveel comedie-achtig (Herr Starr evolueert naar een parodie van zichzelf, de "Hoover haalt een grapje uit"-scène deden de tenen zelfs wat krullen).

 

Gelukkig wordt het verhaal dan afgerond op een hoogtepunt. 

 

Ook een zeer aangename touch: het verhaal voelt tijdloos aan. Je hebt absoluut niet de indruk dat de reeks al twee decennia oud is (biggest giveaway: geen gsm's!). 

 

All in all: een 8,5 à 9 op 10 (haal die wat zwakke periode eruit en je zit zeker aan 9,5). 

Link naar reactie

Voor mij was alleen bundel 5 een minder deel. Ook de vierde, maar dat ligt dan weer aan het verkeerdelijk alle kortverhaaltjes in één bundel steken. 

Maar van zodra het echte verhaal begint (naast het zoeken naar God) wordt het wat mij betreft altijd maar weer beter. 

Want voor mij is het echte verhaal nog steeds: de vriendschap die uit elkaar valt. Want het gaat 'm inderdaad in de eerste plaats over de personages. (*)

En dat Starr een parodie van zichzelf wordt, ik vind dat juist een heel sterk punt :)

 

Jammer dat ik de ouwe Reep niet meer kan lezen. Mijn allereerste "lange" post, ging over Preacher. Waar is de tijd...

 

(*) daar laat de tv reeks heel erg te wensen over: de personages en het verhaal. Maar ook de fun is totaal uit de tv reeks geweerd. 

Ik moet de strips dringend eens herlezen. Las ze al vier keer, denk ik, maar nu is het toch al een hele tijd geleden. 

Link naar reactie

 

Ben wel serieus aan het twijfelen of ik deel drie nog zou kopen in het NL. Deze reeks gaat zo traag bij RW. Ik ben bij Saga en Hell Boy ook al de TP's beginnen kopen.

 

D'er waren problemen met de synchronisatie met Italie. Deel 4 zou er nu ook snel komen. ik hoop het alleszins. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Preacher is onlosmakelijk verbonden met de studententijd, en (voor mij alleszins) de gloriedagen van Garth Ennis. Ik had de reeks in single issues, en verving ze enkele jaren geleden voor de TPs. Nu geen intentie om nog verder te 'upgraden'. Ik wil de reeks zeker binnenkort eens herlezen, om te zien hoe het bij mij zit met die tand des tijds ...

Link naar reactie

 

 

All in all: een 8,5 à 9 op 10 (haal die wat zwakke periode eruit en je zit zeker aan 9,5). 

heerlijk verhaal idd. MOet ik ook nog eens herlezen!

 

Een klassieker :) Kan dit niet worden toegevoegd aan het bestaande Garth Ennis topic?

 

Nee joh! Laat snel apart staan!!

 

 

(*) daar laat de tv reeks heel erg te wensen over: de personages en het verhaal. Maar ook de fun is totaal uit de tv reeks geweerd. 

Ik moet de strips dringend eens herlezen. Las ze al vier keer, denk ik, maar nu is het toch al een hele tijd geleden. 

Die is idd anders. Ook heerlijk om te zien maar gewoon anders. Gebruik gemaakt van basismateriaal maar zeker erg gave momenten erbij! Ik kijk uit naar S02!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...