Peter Motte Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Eddy C. Bertin overleden Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
bammar Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 20 minuten geleden, Peter Motte zei: Eddy C. Bertin overleden Welke strips heeft Eddy C. Bertin getekend of geschreven? Quote Link to comment
Tweetie Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Wat is z'n relatie met de stripwereld? Quote Link to comment
Chia Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 motte wilt gewoon clicks voor zijn website. Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Mijn eerste striprecensies verschenen in SF-Gids van Eddy C. Bertin, en het blad publiceerde ook enkele strips. Verder heb ik het vermoeden dat er ook wat strips op scenario van Eddy zijn gemaakt, maar het gaat me verdomd veel tijd kosten om daarvan zeker te kunnen zijn. Er staan 13 boeken en bundels van hem op mijn bibliotheek, en ik denk niet dat ik alles heb dat hij publiceerde. Van zijn eigen tijdschrift, SF-Gids, verschenen in de loop van 18 jaar 140 afleveringen. Toch wordt zijn overleden alleen maar vermeld door een artikel in de regionale afdeling van Het Laatste Nieuws, en volgens mij zelfs alleen maar op de website en niet eens in de papieren krant. Daarom publiceer ik mijn artikel tot buiten de kringen waarin ik het normaal zou verspreiden Om mijn blog hier te pluggen gebruik ik wel gewoon een artikel over strips. Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
linthout Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Mijn allereerste werk is verschenen in die SF-Gids van Eddy C. Bertin! Geen strip, een geschreven verhaal. Jammer dat ik het blaadje niet meer heb... Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Kijk 's aan, wie had dat verwacht? Daaruit blijkt hoe ver de tentakels van Eddy zich uitstrekten. Als je me kunt zeggen onder welke naam je hebt gepubliceerd, en als het voor nummer 101 was, kan ik je misschien meer gegevens geven. Er is een tamelijk volledig index op nrs. 1-100 verschenen. Daaruit blijkt ook dat er inderdaad strips van Eddy zelf in het blad werden opgenomen, en er verschenen ook regelmatig cartoons in, o.a. SForror van Gilbert de Wilde (ook al overleden). Ik herinner met van Eddy nog een strip van drie vakjes. In het eerste legt een jager aan en schiet op een vogel in de lucht. In het tweede rent de hond weg naar de prooi. In het derde apporteert de hond ... Batman! Scenario én tekeningen van Eddy. Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
linthout Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Goh, dat was onder mijn eigen naam ofwel onder 'Ribbonwood'. Ik denk dat het ergens in 1980 of later gepubliceerd is. Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 24, 2018 Author Share Posted May 24, 2018 Spijtig genoeg, niets gevonden. Maar was jouw debuut echt pas in de jaren 80? Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
linthout Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Je doet me nadenken. Het was vroeger. Was jaren zeventig. Het was in elk geval zeker in dat blaadje. Ik heb het verhaal achteraf herwerkt tot een strip, die ik in 'Waarom' gepubliceerd heb. 'Waarom' was mijn eerste stripboekje. Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 25, 2018 Author Share Posted May 25, 2018 Dan zou ik het zeker moeten vinden, maar in de Index staat het niet. Dat is in elk geval een zoekopdracht. Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
Recommended Posts