Ga naar inhoud

Niet leuk


Recommended Posts

Martin Rees vandaag in De Tijd:

 

Zijn (=Rees') grootste vrees is een combinatie van onze technologische capaciteiten en een steeds geconnecteerdere wereld. Dat maakt een verlammende bio- of cyberramp zomaar mogelijk. ‘Een atoombom kan je niet ongestoord maken, een biologisch of cybertechnologisch wapen wel. Een kleine groep mensen kan, met opzet of per ongeluk, een continentale fall-out veroorzaken. In een rapport uit 2012 concludeerde het Amerikaanse defensiehoofdkwartier Pentagon dat één cyberaanval het stroomnet aan de oostkust van de VS kan platleggen. Dat is een maatschappelijke ramp en een economische catastrofe voor de hele wereld. Het zou bovendien een nucleair antwoord uitlokken. Het is een enorme uitdaging voor overheden om regulering daartegen op te stellen en vooral om die af te dwingen. Het zet nog meer druk op veiligheid, vrijheid en privacy. Drie dingen die we allemaal belangrijk vinden.’

 

Ik wou al eens een blog beginnen over allerlei gevaren en tekortkomingen van de IT, vooral van online-IT. Maar ik kan dat niet in mijn eentje. Daarvoor heb ik hulp nodig.

Er verschijnen echt enorm veel berichten.

 

Deze week op de BBC bijvoorbee:d

Facebook copied email contacts of 1.5 million user https://www.bbc.com/news/technology-47974574

 

Er is wel elke week iets.

 

Er werd oa ontdekt dat je de Nederlandse stormvloedkering kunt hacken en grote delen van NL onder water kunt zetten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vandaar het belang van decentralisatie inzake stroomopwekking en distributie. Maar daarvoor heb je een vrije markt nodig. Waardoor meerdere bedrijven energie kunnen produceren en instaan voor de distributie. Zo kan elk bedrijf zijn eigen defensiesysteem opzetten.

Grote landsdelen geconnecteerd met 1 stroomnet is inderdaad om problemen vragen. Centralisatie = single point of failure. Vergelijkbaar met verbruikers in een serieschakeling. Ergens 1 defect en gans de kring is kortgesloten.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...